Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
ok, då kör jag väl på det senare receptet bestående av 50% KNO3 och 50% mg-damm, "om jag nu vill behålla fingrarna"... o det vill jag ju till varje pris.
- Varför kan man inte köra med Alu damm som ersättare till MG är det direkt olämpligt ihop med nitrater? (som KNO3)
Om du blandar aluminium med nitrater så ska du tillsätta 2-3% borsyra som stabilisator(kompromissa inte med säkerhetet!). Det där med pH-värdena kan vara kenpigt att hålla r4eda på. Al tål inte basiska miljöer och Mg tål inte sura. Mg är så känsligt att det inte ens tål vatten eftersom det är en autoprotolyt. När magnesium används i fyrverkerier så skall det ALLTID vara passiviserat dvs vara ytbehandlat med lin- eller syntetolja. Det som händer annars är i bästa fall att magnesiumet långsamt förbrukas. Halten aktiv metall minskar och blandningen bli gasnka snabbt förstörd. I värsta fall så självantänder det.
Fördelen med Mg-baserade blixtljuspulver är att de magnesium är så pass reaktiv så att det kan brinna tillräckligt fort för tillämpningen utan att partiklarna måste vara sådär oändligt små. Det dammar då mindre och känsligheten för statisk elektricitet minskar.
KClO4/Al är inte lika fuktkänslig, men är rejält känsligt för statisk elektricitet eftersom aluminiumet måste vara så illa fint. Det gör det också väldigt svårt att hantera. Aluminiumdamm som du får i lungorna blir du aldrig av med. Du skall absolut inte göra blixtljus på KClO4 och Mg. Den blandningen blir instabil.
Vad gäller Al och nitrater: KNO3/Al är väl för långsam för att kallas för blixtljus men Bariumnitrat dvs Ba(NO3)2 funkar.
Ba(NO3)2/Al brukar nvändas till saluter. Vet inte hur färgtonen blir. Ba(NO3)2/Mg blir lite grönvit.
Ba(NO3)2 är temeraturhöjande ..och giftigt.