2003-10-07, 19:48
Medlem
Mitt första inlägg här...
Är nybörjare inom pyrologi och ska framställa mitt första sprängämne - svartkrut.

Finns det ngn mening med att använda aktivt kol? Om kolet är aktivt absorberar det ju ("gifter") bättre. Målet är att framställa fint krut enligt "lyxmetoden" (swi:s benämning) så jag vill gärna veta om jag missar något om jag kör på vanligt träkol.

Undrar också vad som kan vara lämpligt att spetsa svartkrut med, kan det vara t.ex blixtljusspulver, alu/ zinkdamm? observera att jag vill att det primära sprängämnet ska vara just krutet och gå att antända med stubin.
Citera
2003-10-08, 00:00
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Är nybörjare inom pyrologi och ska framställa mitt första sprängämne - svartkrut.

Finns det ngn mening med att använda aktivt kol? Om kolet är aktivt absorberar det ju ("gifter") bättre. Målet är att framställa fint krut enligt "lyxmetoden" (swi:s benämning) så jag vill gärna veta om jag missar något om jag kör på vanligt träkol.

Undrar också vad som kan vara lämpligt att spetsa svartkrut med, kan det vara t.ex blixtljusspulver, alu/ zinkdamm? observera att jag vill att det primära sprängämnet ska vara just krutet och gå att antända med stubin.

Det viktigaste är att kolet ska vara så finfördelat som möjligt.

Ser ingen anledning till att "spetsa" vanligt svartkrut, att blanda i andra ämnen utan att ta med i beräkningen att det kan öka känsligheten kan vara ett stort ödesdigert misstag.

Så kör du med vanligt 75% KNO3, 15% Kol, 10% Svavel till att börja med.

Om du nödvändigtvis vill göra ngn form av blixtljuspulver så är två relativt säkra varianter 70% KClO4 (Kaliumperklorat), 30% Al-damm eller 50% KNO3, 50% Mg-damm (Magnesium). Notera "relativt säkra" eftersom det finns få så reaktiva blandningar som just blixtljuspulver, undvik allt som är baserat på klorater (*ClO3) om du är rädd om fingrarna....
Citera
2003-10-08, 08:14
Medlem
ok, då kör jag väl på det senare receptet bestående av 50% KNO3 och 50% mg-damm, "om jag nu vill behålla fingrarna"... o det vill jag ju till varje pris.

- Varför kan man inte köra med Alu damm som ersättare till MG är det direkt olämpligt ihop med nitrater? (som KNO3)
Citera
2003-10-08, 08:59
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
ok, då kör jag väl på det senare receptet bestående av 50% KNO3 och 50% mg-damm, "om jag nu vill behålla fingrarna"... o det vill jag ju till varje pris.

- Varför kan man inte köra med Alu damm som ersättare till MG är det direkt olämpligt ihop med nitrater? (som KNO3)

För att den kombinationen inte brinner tillräckligt bra för att kunna kallas för blixtljuspulver.

Vill du använda Al-damm, skaffa lite Kaliumperklorat (KClO4) istället för KNO3....
Citera
2003-10-10, 18:02
Medlem
quote:

Om du nödvändigtvis vill göra ngn form av blixtljuspulver så är två relativt säkra varianter 70% KClO4 (Kaliumperklorat), 30% Al-damm eller 50% KNO3, 50% Mg-damm (Magnesium).

Jean-Luc, jag misstror inte på något sätt "dina" recept på BLP då jag sett de i textfiler tidigare men hur kommer det sig att man (i första receptet med 70% kaliumperklorat och 30% AL-damm) behöver använda sig av så stor del Kaliumperklorat jämfört med andelen bränsle.(vad jag fått lära mig är att perklorater är de bästa oxidanterna, överlägset kaliumnitrat) I det andra receptet med kaliumnitrat (som ju är en sämre oxidant?) så är andelen "bara" 50%.

Observera att jag jämställt MG och AL - kanske det är det som är skillnaden, Al behöver otroligt mer syre för att brinna hyffsat fort? vad vet jag.
Citera
2003-10-11, 02:29
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
quote:

Om du nödvändigtvis vill göra ngn form av blixtljuspulver så är två relativt säkra varianter 70% KClO4 (Kaliumperklorat), 30% Al-damm eller 50% KNO3, 50% Mg-damm (Magnesium).

Jean-Luc, jag misstror inte på något sätt "dina" recept på BLP då jag sett de i textfiler tidigare men hur kommer det sig att man (i första receptet med 70% kaliumperklorat och 30% AL-damm) behöver använda sig av så stor del Kaliumperklorat jämfört med andelen bränsle.(vad jag fått lära mig är att perklorater är de bästa oxidanterna, överlägset kaliumnitrat) I det andra receptet med kaliumnitrat (som ju är en sämre oxidant?) så är andelen "bara" 50%.

Observera att jag jämställt MG och AL - kanske det är det som är skillnaden, Al behöver otroligt mer syre för att brinna hyffsat fort? vad vet jag.

Vad du måste ta in i beräkningen är hur den kemiska rektionen kommer att se ut - Du måste få rätt syrebalans i blandningen för att den ska brinna bra.

Vet inte hur mycket kemi du har läst, men du kanske känner till att metalljoner kan ha olika laddning? Aluminium jonen är 3+, medans Mg jonen är 2+.

Både nitratjonen i KNO3 och perkloratjonen i KClO4 är envärdt negativt laddade joner.

Det är lite sent på natten för att jag ska orka skriva reaktionsformlerna just nu, men jag återkommer med dem under helgen.

Nu vet du iallafall varför det kan skilja på mängden oxidationsmedel beroendes på vilken metall du väljer att blanda med....
Citera
2003-10-13, 11:39
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:

Om du blandar aluminium med nitrater så ska du tillsätta 2-3% borsyra som stabilisator(kompromissa inte med säkerhetet!). Det där med pH-värdena kan vara kenpigt att hålla r4eda på. Al tål inte basiska miljöer och Mg tål inte sura. Mg är så känsligt att det inte ens tål vatten eftersom det är en autoprotolyt. När magnesium används i fyrverkerier så skall det ALLTID vara passiviserat dvs vara ytbehandlat med lin- eller syntetolja. Det som händer annars är i bästa fall att magnesiumet långsamt förbrukas. Halten aktiv metall minskar och blandningen bli gasnka snabbt förstörd. I värsta fall så självantänder det.

Fördelen med Mg-baserade blixtljuspulver är att de magnesium är så pass reaktiv så att det kan brinna tillräckligt fort för tillämpningen utan att partiklarna måste vara sådär oändligt små. Det dammar då mindre och känsligheten för statisk elektricitet minskar.

KClO4/Al är inte lika fuktkänslig, men är rejält känsligt för statisk elektricitet eftersom aluminiumet måste vara så illa fint. Det gör det också väldigt svårt att hantera. Aluminiumdamm som du får i lungorna blir du aldrig av med. Du skall absolut inte göra blixtljus på KClO4 och Mg. Den blandningen blir instabil.

Vad gäller Al och nitrater: KNO3/Al är väl för långsam för att kallas för blixtljus men Bariumnitrat dvs Ba(NO3)2 funkar.
Ba(NO3)2/Al brukar nvändas till saluter. Vet inte hur färgtonen blir. Ba(NO3)2/Mg blir lite grönvit.

Ba(NO3)2 är temeraturhöjande ..och giftigt.
Citera
2003-10-13, 11:42
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
Vad du måste ta in i beräkningen är hur den kemiska rektionen kommer att se ut - Du måste få rätt syrebalans i blandningen för att den ska brinna bra.

Vet inte hur mycket kemi du har läst, men du kanske känner till att metalljoner kan ha olika laddning? Aluminium jonen är 3+, medans Mg jonen är 2+.

Både nitratjonen i KNO3 och perkloratjonen i KClO4 är envärdt negativt laddade joner.

Det är lite sent på natten för att jag ska orka skriva reaktionsformlerna just nu, men jag återkommer med dem under helgen.

Nu vet du iallafall varför det kan skilja på mängden oxidationsmedel beroendes på vilken metall du väljer att blanda med....

Fråga om nitrater i BLP:

Nitrater av metallerna i grupp 1 i det periodiska systemet(utom Li) sönderfaller till en nitrit och syre.
Alla andra blir en metalloxid + NO2 + O2

Exempel:

2 KNO3 -> 2 KNO2 + O2

2 Ba(NO3)2 -> 2 BaO + 4 NO2 + O2

Det jag inte har koll på är vad som händer med ovan nämnda oxider i närvaro av Al eller Mg. Hur mycket av syret i t.ex Ba(NO3)2 kan man i det här sammanhanget utnyttja egentligen?
Frågan jag ställer är alltså om även NO2 och BaO och agerar som oxidationsmedel och sönderfaller när när vi använder så kraftiga reduktionsmedel? Min kemi är inte så färsk..
Citera
2003-10-13, 11:49
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:

Jag tror inte att aktivt kol lämpar sig särdkillt bra. Det är lätt att tro "ju renare desto bättre" men det stämmer inte alltid. I träkol så kan det finns upp till ca 10% med kolhydrater kvar som i fallet svartkrut snarare är en hjälp än en förorening.
Vad gäller kornstorlek så kom ihåg att de olika ingrediensernas kornstorlekar måste följa efter varandra. Om du har fruktansvärt finmalet kol men inte maler ner salpetern riktigt fint också så får du knappt eld på krutet över huvud taget(!)
Ett annat exempel:
Försök göra blixtljuspuler av aluminiumdamm och bariumnitrat som är grovt som strösocker. Det går helt enkelt inte.
Citera
2003-10-13, 12:50
Awaiting Email Confirmation
duvas avatar
Ang. Svartkrutet så har du säkert gjort det redan för länge sedan.
Men jag vill ändå berätta hur jag gjorde när det begav sig.
75% Salpeter, 15% Kol, 10% Svavel är säkert rätt recept. Men vad som är jäkligt viktigt är att väga ingridienserna för kol å svavel väger bra mycket mindre än salpeter. Och har du ingen våg kan du ju mäta så här.....
Om du mäter med tex dl. mått så är det ca. 5dl Salpeter 3dl Kol (ej aktivt. innehåller för lite syre) 2dl Svavel.

Blanda alltsammans ordentligt tillsammans med 5 dl vatten, Sprid sedan ut det på en stor plåt eller platta å låt stå i solen ett par dar tills det torkat ordentligt.
Skrapa ihop det, å du har prima krut som du kan tända med eltändning om du vill.

//Duva
Citera
2003-11-15, 21:37
Medlem
En annan aspekt jag kom att tänka på häromdan är ifall man uppnår (bibehåller)en violettare färg med nyttjandet av renare kol (aktivt kol)
lite att offra en kvalité för en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in