Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-03-23, 23:03
Medlem
wsbs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=grcqs9cDuN8

Jag vill tro att mänskligheten är skapt av en högre makt och att den enskilde individen har en själ, som varar i evighet - eftersom det ger hopp.

Om man däremot försöker vara lite realistisk utefter de förutsättningar och vad man har sett, så finns det inte mycket bevis som talar för det första stycket, åtminstone saknar det bevis för det, annat än det subjektiva.

Fortsätter man på den realistiska och objektiva sanningen kallad ateism, så måste man i samma veva fråga sig: Vad är vi och vad är mänsklighetens plats och mening i universums ekosystem? Jag har funderat mycket över detta och kan se univesum som stora ringar, där varje art och del av djur-, växt- och vad nu alla riken heter motsvarar en ring.

För att komma till saken...

Kan det vara som Joe Rogan säger i denna inspelning, att vi är bakterier? Det låter inte annat än logiskt i min mening.

Det intressanta är dock vad som skulle hända om vi gemensamt började arbeta mot naturen, med hjälp av våran intelligens, för det större goda. Vad skulle hända då? Personligen ser jag bara positiva utfall, men vad tror ni?
Citera
2009-03-23, 23:19
Medlem
Sandozs avatar
Det ena utesluter inte det andra.

"Allt som omger oss blir till en del av oss och tränger in i vår förnimmelse av kroppen och livet, och vi sammanfogas som en stor spindels sekret på ett subtilt sätt med vår närmaste omgivning och binds till en långsam död i en lätt säng i vilken vi vaggas av och an i vinden. Allt är vi, och vi är allt; men vad tjänar det till när allt är ingenting?"
Citera
2009-03-23, 23:21
Medlem
TheTruthFairys avatar
Jag hade lagt den här fråden i filosofi men...

För att hålla oss till ämnet har jag faktiskt inget svar.
Visst har vi ju brytit ut från naturen på ett sätt som inget annat djur gjort förut och vårat medvetande är långt mer utvecklat än det hos något annat djur.
Men har vi egentligen en fri vilja bara för att vi kan uppfatta vårat eget medvetande?

Egentligen är det inte en så tokig tanke, den om att hela jorden är som en enda organism. Allting ingår i naturliga kretslopp och fyller en funktion såsom delarna av en människa fyller sin specifika funktion.
Men vad betyder då vår medvetenhet om oss själva i detta? Har handen blivigt medveten om att den bara är ett slutsteg av armen och bestämmt sig för att köra sitt eget race?

Vad menar du föresten när du talar om att "arbeta mot naturen"?
Citera
2009-03-23, 23:29
Medlem
the barons avatar
När jag var som mest inne i hallucinogener så blev jag lika frustrerad när mina "idoler" sa saker som jag inte förväntat mig.
Jag förstår känslan.

Min "idol", Terence McKenna, talade om konspiration-folk och religiösa - att dom drivs av en önskan av att någon bestämde, om det så var illuminati, aliens eller en gud - när den "skrämmande" sanningen mest troligt är att ingen har kontrollen.
Om aliens skapade oss så vet dom förmodligen inte vilka som skapade dem osv.
Citera
2009-03-24, 09:11
Medlem
Man kan nog se oss som bakterier där vi har onda och goda bakterier.
Och det är väl ganska logiskt att oljebolagen tex är en av dom onda bakterierna...
Citera
2009-03-24, 09:18
Medlem
Derangements avatar
Huruvida detta stämmer eller ej tänker jag inte lägga någon större tanke över, just nu i alla fall. Vad jag dock kan säga för att bidra i diskussionen är följande: "Kan det vara som Joe Rogan säger...?". Jag tvivlar på att programledaren för "Fear Factor" sitter på sanningen bakom människans existens...
Citera
2009-03-24, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theseeker
Man kan nog se oss som bakterier där vi har onda och goda bakterier.
Och det är väl ganska logiskt att oljebolagen tex är en av dom onda bakterierna...

Jag tror att vi alla är onda bakterier i sådant fall, vare sig man pumpar upp oljan eller tankar sin bil med den. Jag tror att vi är cancer på jorden, storstäderna är tumörer. Resten är cancerceller som håller på och sprida sig.

//Kristall
Citera
2009-03-24, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Jag tror att vi alla är onda bakterier i sådant fall, vare sig man pumpar upp oljan eller tankar sin bil med den. Jag tror att vi är cancer på jorden, storstäderna är tumörer. Resten är cancerceller som håller på och sprida sig.

//Kristall

Det finns vissa människor som lägger ner sin själ på att naturen ska bevaras så säga att alla människor är onda bakterier stämmer garanterat inte.
Citera
2009-03-24, 12:45
Medlem
Toffss avatar
Jo, om man tar en titt på Indianerna exempelvis eller valfritt annat naturfolk? Man kan ju verkligen inte kalla dessa "följen" eller "slags människor" för onda bakterier...Jag skulle säga att jorden är precis som kroppen där folk som vårdar sin planet(celler som delar sig normal) fungerar normalt med jorden precis som cellerna gör med kroppen.

Medans de som inte bryr som om att vårda vår jord är de där maligna cellerna som inte slutar dela sig och utvecklar tumörer.

Det är en spännande disskusion och jag skulle nästan tro att människor har blivit givna den fria viljan som ett test, så länge man kan vårda sitt hem så får man bo där.

Eller så är det bara jag som är bäng
Citera
2009-03-24, 14:45
Medlem
WaRs avatar
Vad har detta med hallucinogener att göra? Denna tråden handlar om filosofi...

DMT är en drog, när man intar den blir man hög och ser/känner/hör saker som inte finns pga kemiska/elektriska förändringar i kroppen, precis som på vilken annan drog som helst. Flosklerna som Joe Rogan kastar ur sig är inte på något som helst vis bekräftade fakta utan vaga obevisade teorier. Lite komiskt att han felciterar helt och hållet, i Strassmans bok står det klart och tydligt att det är teorier och inget annat... Orkade inte lida mig igenom mer än första halvminuten av telefonsamtalet, "it's called dimethyltryptamine and it's natural and your body produces it in your pineal gland and it's what makes you dream and you go on a psychedelic trip maaaaan"... Men sammanfatta gärna istället för att bara länka.

Människan är en varelse. På planeten jorden. När man dör så vet man inte vad som händer, det enda sättet att eventuellt ta reda på det är ett dö, vilket du med 100% säkerhet kommer att göra, förr eller senare. Bakterier är en typ av organismer som inte på något vis är lika människor. Men visst, vill du kalla människor för bakterier så gör det. I min mening ungefär lika logiskt som att kalla tändstickor för fiskar, men alla har ju sitt sätt att tänka på så go ahead.
Citera
2009-03-24, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Människan är en varelse. På planeten jorden. När man dör så vet man inte vad som händer, det enda sättet att eventuellt ta reda på det är ett dö, vilket du med 100% säkerhet kommer att göra, förr eller senare. Bakterier är en typ av organismer som inte på något vis är lika människor. Men visst, vill du kalla människor för bakterier så gör det. I min mening ungefär lika logiskt som att kalla tändstickor för fiskar, men alla har ju sitt sätt att tänka på så go ahead.

Allt handlar egentligen om perspektiv/medvetande av var du står, var ditt medvetande är, därför kan du t.ex inte se människan som bakterie, för du ser mänskligheten i en perspektiv där du ser olika individer med olika klasser, färger, manliga/kvinnliga och så vidare, men om du går upp några kilometer och ser mänskligheten från himlen då ser det mer ut som en myrstack där det inte längra är individer, utan allt är kopplat till varandra. Du kan inte peka ut vem som är man eller kvinna, vem som är rikare än den andra om du ser mänskligheten från den perspektiven, allt blir kopplat, blir ett.
Såsom du skulle se på en myrstack idag så kommer du aldrig kunna peka ut vilken myra som är kvinna eller man, eller vem som är rikare eller har högre klass än den andra. Om du skulle zooma in och bli en myra själv, då ser du alla klasser, färger m.m.

Skulle ditt medvetande, perspektiv gå så långt ut från solsystemet så kan jag garantera dig att solsystemet ser ut som en atom med Solen som kärnan och planeterna som elektroner som snurrar runt den, men sålänge du inte är där så kommer du inte förstå det. DMT, LSD/Svamp och andra hallucinogna droger får dig verkligen att se dessa perspektiv, du ser saker från en annan vinkel än det medelsvensken aldrig kommer att se.

Sen så håller jag absolut INTE med Joe Rogan av att människan som "purpose" har att föröka sig och förstöra naturen. Jag ser inte människan som något anti mot naturen, det är som Terence McKenna säger; Det är vår operativsystem Kapitalism 4.5 som har skapat denna verklighet, det är det som har fått oss att bete oss som vi gör. Vi måste installera ett nytt operativsystem och DMT kan vara det som formaterar den.
Sen så tror jag människan har mer makt och mening än att leka bakterie, men va vet vi om bakterier mer än den perspektiv vi ser den. Vi kanske kan bli en bakterie och se hur dom lever och tänker, då kanske vi ändå är lika dom, hmm..
Senast redigerad av Pulse82 2009-03-24 kl. 16:01.
Citera
2009-03-24, 16:49
Medlem
Ett Hunds avatar
Som det föreslagits i tråden skickar jag denna till Filosofi. Får hoppas att det blir rätt.

Hallucinogener -> Filosofi

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här