2009-03-22, 23:43
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Om man säljer ett hus, vad ska man då lämna kvar? Hatthylla? (Måste det vara den man hade vid visningen i så fall?) Torkvinda som varit i garaget hela visningstiden/ torkvinda som varit uppsatt hela visningstiden? Knivlist? Extrahyllor i badrum/tvättstuga? Alla garderober? Infravärme? Gardinstänger? Hjälp mig reda ut detta är ni snälla.
Citera
2009-03-22, 23:58
Medlem
Kreutzs avatar
Regler om vad som utgör fastighets- och byggnadstillbehör hittar du i 2 kap Jordabalken.

Övergripande kan dock sägas att till en fastighet hör förutom marken även de byggnader och övriga fasta installationer som finns på tomten. Vidare utgör även byggnadstillbehör fast egendom, varmed övergripande avses fasta installationer som tillförts byggnaden och som är avsedda för stadigvarande bruk.

Fast installerade hyllor, garderober etc tillhör sålunda som huvudregel fastigheten.
Citera
2025-09-30, 16:59
Medlem
Kanastras avatar
Jag bor i hus och har så klart kyl/frys i köket men som många husägare även en liten extrakyl och en liten frysbox ett ett annat utrymme än köket.
Frysboxen och extrakylen tänkte jag ta med mig, det lär väl inte vara något tjafs om?

Har även ett rum där jag har köpt in förvaringshyllor typ såna här: https://www.ikea.com/se/sv/p/omar-hy...nkad-70483071/
Har väl 4-5 stycken höga hyllor där jag har pärmar och lådor med massa bös i.
Vill även ta med dessa, men vad säger "reglerna" kring det?
Citera
2025-09-30, 17:14
Medlem
Är en tv som är uppskruvad på en vägg fast egendom? Hatthyllan är det, varför inte då tv:n?
Citera
2025-09-30, 17:31
Medlem
hockexxs avatar
Det som sitter kvar om du vänder huset upp och ner bör la anses som fast egendom? Så har det då fungerat i den krets jag arbetar.
Citera
2025-09-30, 18:39
Medlem
Det som är gränsfall kan givetvis hanteras genom att det skrivs in i en lista på vad som ingår. Trädgårdsredskap kan vara sådant, det är mestadels sådant som säljaren förväntas att ta med sig, men en robotklippare som är installerad på fastigheten bör kanske nämnas om den skall ingå eller om den följer med flyttlasset med säljaren.
Senast redigerad av Nordiad 2025-09-30 kl. 18:48.
Citera
2025-09-30, 22:15
Medlem
ImStillCutes avatar
Allt som är fastskruvat typ hatthylla ska lämnas om inget annat avtalats eller meddelats vid
visningen.
Tv fäste vägg? Jadu, sätt en lapp att den tas ner om dem inte vill köpa loss den.
Sen kan man ju fundera över hur mycket eventuell köpare vill pruta för skador på väggen
om den tas ner.
Extra kylar/ frysar anses väl inte ingå i "standard" eller förväntat.
Diskmaskin och spis och kyl/frys är sånt man kan förvänta sig är kvar om inget annat avtalats.
Sen gäller väl vad eventuell mäklare babblat ur sig. Själv blev jag av med en tvättmaskin sen
mäklaren sagt att den ingick. Gå igenom beskrivningen med mäklaren så inte skit händer.
Citera
2025-10-04, 10:34
Medlem
Här stod det en del. Byta ut en hatthylla känns väl sådär.

Det var en tråd för en tid sen där man bråkade om en vedeldad badtunna. Den var med på foton och i beskrivning. Ska se om jag hittar den, det stod en hel del i den tråden.

https://www.villaagarna.se/radgivnin...-du-koper-hus/

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Om man säljer ett hus, vad ska man då lämna kvar? Hatthylla? (Måste det vara den man hade vid visningen i så fall?) Torkvinda som varit i garaget hela visningstiden/ torkvinda som varit uppsatt hela visningstiden? Knivlist? Extrahyllor i badrum/tvättstuga? Alla garderober? Infravärme? Gardinstänger? Hjälp mig reda ut detta är ni snälla.
Citera
2025-10-04, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Regler om vad som utgör fastighets- och byggnadstillbehör hittar du i 2 kap Jordabalken.

Övergripande kan dock sägas att till en fastighet hör förutom marken även de byggnader och övriga fasta installationer som finns på tomten. Vidare utgör även byggnadstillbehör fast egendom, varmed övergripande avses fasta installationer som tillförts byggnaden och som är avsedda för stadigvarande bruk.

Fast installerade hyllor, garderober etc tillhör sålunda som huvudregel fastigheten.

Detta. Dock: avtalsfrihet gäller - du kan komma överens med köparen om vad som ska vara kvar eller inte. Men om inget annat är överenskommet, ingår fastighetstillbehör i köpet per automatik.
Citera
2025-10-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson

Allt som är monterat för stadigvarande bruk..
Citera
2025-10-04, 10:44
Medlem
I princip allt som köparen betalar för. Vid varje köp så går man igenom tveksamheterna, säg att säljaren vill ta med sig sin tvättmaskin, då är det rimligt att köparen får lägre pris och alltså inte betalar för tvättmaskinen.

Så det är bara att förhandla med köparen om det här när man vill ta med sig något som kanske förväntas vara en del av köpet.

Man kan alltså passa på att även sälja vissa möbler t.ex om köparen vill ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in