• 1
  • 2
2009-03-22, 17:26
Medlem
Kepss avatar
FB post-debut!

God kväll.

Min far har låtit mig ta över en liten samling objektiv och en blixt som tidigare användes tillsammans med en gammal Nikon F-401.

Jag undrar om det finns någon som vet vilka av dessa objektiv som är användbara med en ny systemkamera, t.ex. en Nikon D60 eller D90.

Jag är väldigt okunnig vad det gäller objektiv, men såhär kan jag identifiera dem:

Objektiv 1:

Kodak Vario-Retinar S-AV 1000 lens
75-120mm

2:

Noct-NIKKOR 58mm 1:1.2

3:

Nikon AF NIKKOR 35-135mm 1:3.5 - 4.5

4:

Tokina 28mm 1:2.8 ⌀49

5:

NIKKOR 105mm 1:1.8

6:

"ZOOM-NIKKOR" (stor)

80~200mm 1:4

"Hakuba UV 62mm"

7:

Nikon HS-14

Blixt

Nikon Speedlight SB-24

Mycket tacksam för hjälp!
Citera
2009-03-22, 17:36
Medlem
Du kan använda gammal Nikon optik på D 90 men inte på D 60 är vad jag fått lära mig. Förövrigt får man fokusera manuellt. Din 105:a är en kanonglugg!!
Citera
2009-03-22, 18:37
Medlem
Farbror Sallads avatar
De går att använda, men kameran kommer inte att ge någon ljusmätning, och det gäller både D60 och D90. Du får alltså köra i manuellt läge och prova dig fram för att få rätt exponering.

För övrigt måste jag nämna att du sitter på ett par guldkorn, så låt ingen lura av dig dem till lågt pris om du får för dig att sälja dem. Bara 58/1,2 går loss på ungefär 2000-3500 dollar, om det är i bra skick. 105/1,8 kostar åtskilliga tusenlappar det med, men då i kronor.
Citera
2009-03-22, 18:49
Medlem
Kepss avatar
Tack för informationen.

Det är lite roligt, därför att 58/1,2 objektivet har suttit på en kamera max 10 minuter sedan det köptes fabriksnytt!

En D90 kommer troligen inhandlas i veckan.

Borde vi köpa den med eller utan "kit"-objektivet 18-105/3,5-5,6G med tanke på objektiven vi redan har?
Citera
2009-03-22, 18:51
Medlem
Piglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keps
Tack för informationen.

Det är lite roligt, därför att 58/1,2 objektivet har suttit på en kamera max 10 minuter sedan det köptes fabriksnytt!

Borde vi köpa den med eller utan "kit"-objektivet 18-105/3,5-5,6G med tanke på objektiven vi redan har?

Då skulle jag faktiskt rekomendera dig att sälja den och lägga det som en grundplåt till ny objektiv.

Alltid välkommen med lite extra stålar
Citera
2009-03-22, 19:07
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keps
Tack för informationen.

I och med att objektiven du redan har måste köras manuellt så skulle jag rekomendera dig att köpa D90'n med något kitobjektiv som du kan ha att lära dig på.
Citera
2009-03-22, 19:16
Medlem
xopahs avatar
håller inte med Keps:
Det är bättre att lära sig med så manuella grejjer som möjligt, då kommer du fortare att förstå sambandet mellan alla variabler kameran styr, (bländare, slutarem, iso, skärpedjup osv.)
Om jag skulle vara du så skulle jag bara skaffa kamera huset och inget sketet kitt objektiv!

Sen stämmer det ju..
Alla objektiven går på alla de nämnda kamerorna.. också D60 och D40
MEN
För att få AF (AutoFokus) att fungera så måste du ha D90 som har intern fokus motor och som då har möjlighet till att använda äldre objektiv som inte har fokusmotorn inbyggd.
Du kan däremot inte använda helt manuella objektiv (med bländar styrningen på objektivet) på D90 och samtidigt få ljusmätning.

Nu kommer inte jag ihåg vilka objektiv du har om du har något som är Manuell Fokus. ? och som inte har "D" i modell beteckningen. För att få ljusmätning i helt manuella objektiv måste du ta steget upp till D300.

Lycka till med fotograferandet!
EDIT:

Alltså du kan få ljusmätning med din "guldklimp" (Noct-NIKKOR 58mm 1:1.2)
men endast om du skaffar D300 eller häftigare modell. Då får du bländarprioriterad automatik plus att då manuell funkar så klart. Jag konverterade nyss en 50mm Non-AI till AI och det fungerar alldeles utmärkt och ger superbt fina bilder! Rekommenderar det starkt bara plånboken tillåter!
Senast redigerad av xopah 2009-03-22 kl. 19:22.
Citera
2009-03-22, 19:19
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xopah
håller inte med Keps:
Det är bättre att lära sig med så manuella grejjer som möjligt, då kommer du fortare att förstå sambandet mellan alla variabler kameran styr, (bländare, slutarem, iso, skärpedjup osv.)

Mjo nog kan det vara en bättre väg att gå för att snabbt få grepp på alla variabler, men risken finns ju att det blir överjävligt krångligt att få bra bilder till en början och tålamodet tryter med risk för att kameran läggs på hyllan.

Har han ändå ett kitobjektiv så kan han köra på det när han bara vill köra point n shoot, sedan experimentera med de äldre (och några riktigt fina) objektiven.
Citera
2009-03-22, 19:26
Medlem
xopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Har han ändå ett kitobjektiv så kan han köra på det när han bara vill köra point n shoot, sedan experimentera med de äldre (och några riktigt fina) objektiven.

35-135mm AF 1:3.5 - 4.5 borde vara ett "dåtidens" kit-lins. Den borde duga gott om man istället lägger ner pengar på huset och inte slösas kronor på någon plast bit som hänger fast där fram..
Eftersom linsen också skall vara kompatibel med ljusmätnings systemen i D90 kan den gott räcka istället för en kitlins... skulle iaf jag tycka..
Citera
2009-03-22, 19:32
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xopah
35-135mm AF 1:3.5 - 4.5 borde vara ett "dåtidens" kit-lins. Den borde duga gott om man istället lägger ner pengar på huset och inte slösas kronor på någon plast bit som hänger fast där fram..
Eftersom linsen också skall vara kompatibel med ljusmätnings systemen i D90 kan den gott räcka istället för en kitlins... skulle iaf jag tycka..

Oops, missade den. Men att kalla kitobjektiven "plastbit som hänger där fram" är väl att överdriva, det verkar råda en sådan prylhets så man blir ju mörkrädd. Tänk vad många fina bilder snorbilliga kameror och plastiga objektiv har producerat. Men det hör inte till ämnet så jag lämnar det där.
Citera
2009-03-22, 19:44
Medlem
Kepss avatar
Det döljde sig en micro-nikkor 105mm 2.8 under Nikon HS-14en som tydligen bara är något slags motljusskydd.

Tack för tipsen xopah och Draedon. Det blir med all säkerhet en D90 utan kit-lins då en D300 kostar lite väl mycket.
Citera
2009-03-23, 07:54
Medlem
Har en D90 med 18-200 (också ett kit just nu) mkt prisvärt om det gamla priset 14.900 ff gäller. Kraftig prishöjning på gång på både hus o obj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in