Tänkte höra om det är någon som vet vart man kan växla in svenska mynt nuförtiden. Hörde från en släkting att hon växlat in på Nordea men att hon fick vänta i flera veckor innan hon fick dom (antar att dom inte hade någon mynträknare där så dom fick skicka iväg mynten) och det har jag ingen lust med.. någon som har nå tips?
Valfri större mataffär brukar ha en räknare och med glädje ta emot mynten. Glöm bankerna, dom är inte ett dugg intresserade av kontanter.
Jag gick till min bank(Nordea) med 916kr i endast enkronor och femtioöringar, de hade inget emot att ta emot dessa pengar och sätta in dem på mitt konto. Det som krävs är att du har fyllt dina mynt i rör, som går bra att hämta från banken.
Säg att man har ett livs (20+) besparingar av 10kronor.
Hur är reaktionen när man kliver in på ett swedbankkontor med ca 13 000:- i 10kronor?
Har för mig att man måste visa idhandling och visa vart pengarna kommer ifrån om det är en summa över 10 000:- stämmer det?
Säg att man har ett livs (20+) besparingar av 10kronor.
Hur är reaktionen när man kliver in på ett swedbankkontor med ca 13 000:- i 10kronor?
Har för mig att man måste visa idhandling och visa vart pengarna kommer ifrån om det är en summa över 10 000:- stämmer det?
Det stämmer, så ha ID och en bra förklaring redo. Egentligen kan banken redan från första suspekta femtioöringen begära att du förklarar varifrån pengarna kommer. Dock lär de snarare bli förundrade över din mängd tiokronor och det rent penningtvättsliga kanske glöms bort när du kommer där med din skottkärra pengar.
Jag har samma problem som TS och är på jakt efter en bankservice eller liknande som erbjuder mynträknare i Stockholm. Den enda myntautomaten jag har sett i mitt närområd tar 3 procent avgift vilket jag finner en aning dyrt.
Har en stor kasse med mynt som jag skulle vilja växla in och den väger närmare 20 kg. Jag hatar mynt i fickorna och har tömt mig på mynt så fort jag kommer hem senaste åren och det torde ju vara ett antal tusen där, att stoppa i rör känns inte så lockande. Nog måste det finnas nån med växlingsautomat som tar under 3 procent?
Alla swedbankkontor som jag kände till i Sthlm som hade mynträknare förut har tagit bort den nu. Tyvärr verkar ICA mfl ha tagit över ruljansen nuförtiden med sin 3% avgift.
Numera går jag och växlar 100 kr i taget hos den lokala turken på hörnet, han blir alltid glad för växelmynt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!