Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-22, 13:48
  #1
Medlem
Hejsan, min bärbara dators lcd skärm är sprucken, eller det hävdar iaf det onoff. Enligt dem gäller heller inte garantin när den är tappad och det blir för dyrt att reparera datorn.

Onoff sa dock att jag kunde koppla datorn till en vanlig dataskärm via VGA utgången och på så sätt se vad jag gör med datorn. Men VGA uttaget verkar inte heller inte funka, då det står att ingen signal kommer fram. Någon som vet vad det beror på?

Så nu undrar jag vad jag kan använd datorn/ delarna till. Det är Sony WIO som är lite mer än 6månader gammal. Har en dual core processor, 250gig hdd och en geforce från 9000serien.

Vore väldigt synd att slänga datorn då den kostade 8k. så alla tips och råd välkommnas

Tack på förhand.
Citera
2009-03-22, 19:33
  #2
Medlem
Delbos avatar
Har du som vana att koppla in datorn till en extern skärm så du vet att du gör rätt?

brukar nämligen vara så att man måste trycka på fn tangenten och en till knapp för att starta utmatning på VGA porten

//delbo
Citera
2009-03-22, 20:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delbo
Har du som vana att koppla in datorn till en extern skärm så du vet att du gör rätt?

brukar nämligen vara så att man måste trycka på fn tangenten och en till knapp för att starta utmatning på VGA porten

//delbo

Jo, har testat att göra det med min andra bärbara som är en hp, där funkar det galant, behövde dock inte trycka på någon f:n knapp där.

Provade med att trycka på Fn:n knappen + f10 med sonyn, inget händer
Citera
2009-03-22, 20:28
  #4
Medlem
Gosifs avatar
Hmm reservdelar finns säkert att inhandla men kostar multum.
Citera
2009-03-23, 22:17
  #5
Medlem
hmm ,men annars skulle det gå att köpa nytt grafikort och skita i att fixa monitorn och köra på en extern skärm. Vill nämligen rädda filerna som finns på datorn hdd:n
Citera
2009-03-24, 08:43
  #6
Medlem
Du har inte allrisk försäkring på hemförsäkringen då? Isf är det lite pengar i självrisk och du får en repad dator

Har du förresten aktiverat VGA utgången genom att trycka kombinationen på tgtbordet? (i mitt fall fn+f5 på min acer)
Citera
2009-03-24, 09:00
  #7
Medlem
epost72s avatar
Aktivering av dubbla skärmar vanliga kombinationer "FN + F5" eller "FN + F8"
Ofta finns det någon symbol på F-tangenten som ger en hint.
Laptopen alternerar mellan 3 lägen Endast laptopskärm, laptopskärm + extern, och Endast extern. Ha inte för bråttom utan vänta några sekunder mellan varje "läge"

Angående att använda delarna, HDDn kan man ju montera i ett externt kabinett så får du en portabel HDD, men personligen skulle jag använda datorn med extern skärm för att få mest nytta för pengarna som du lagt ut.

Köper du ett vanligt tangentbord till den så kan du ju använda den som stationär men ändå väldig lättflyttad.
__________________
Senast redigerad av epost72 2009-03-24 kl. 09:12.
Citera
2009-03-24, 09:57
  #8
Medlem
de brukar finnas slaktade eller ja laptop delar på ebay så googla lite så hittar du nog den skärmen du behöver.
givetvis kräver detta att du vet hur man sätter ihop en dator men billigare blir det inte. så vida inte grantin gäller.

en poalre asus pajade skärmen på kostade en 3600kr att få en ny.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback