• 1
  • 2
2009-03-21, 18:53
Medlem
Hej!

Har spelat in en låt nu. Vill varna för lite dålig kvalité men ska fixa till min utrustning till de bättre snart!

Enjoy:

http://www.megaupload.com/?d=CYBAQMVU
Citera
2009-03-21, 19:03
Medlem
stilltons avatar
lägg den på youtube eller liknande så kommer nog fler orka lyssna på den.

[edit]
bra röst, även om du inte låter helt tight hela tiden.
sänk "plinkandet" lite, åtminstone där det ligger sång.
de dubbla rösterna i bakgrunden grötar till det lite ibland, kanske blir bättre med en renare inspelning dock.
skulle vara trevligt med nått stick, tempoökning eller liknande för att markera refrängen tydligare. Den känns lite platt på det viset, inget som fastnar i huvudet.

Dock väldigt bra! spelar du professionellt?
Senast redigerad av stillton 2009-03-21 kl. 19:13.
Citera
2009-03-21, 19:08
Medlem
Ok ska se om jag kan fixa det
Citera
2009-03-21, 19:20
Medlem
el henkos avatar
Den känns riktigt jävla bra.............synd att datan har så dåligt ljud.
Fortsätt i samma spår- ser fram emot att höra mer// EH
Citera
2009-03-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
lägg den på youtube eller liknande så kommer nog fler orka lyssna på den.

[edit]
bra röst, även om du inte låter helt tight hela tiden.
sänk "plinkandet" lite, åtminstone där det ligger sång.
de dubbla rösterna i bakgrunden grötar till det lite ibland, kanske blir bättre med en renare inspelning dock.
skulle vara trevligt med nått stick, tempoökning eller liknande för att markera refrängen tydligare. Den känns lite platt på det viset, inget som fastnar i huvudet.

Dock väldigt bra! spelar du professionellt?

Håller med.. Det blir grötigt. Rösterna i bakrunden är till för att stärka min vanliga röst Men det kanske bara blir dåligt?

Tack för kritiken. Nej jag spelar inte proffesionelt. Det här är faktiskt min första inspelning. Jävligt kul är det !!
Citera
2009-03-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el henko
Den känns riktigt jävla bra.............synd att datan har så dåligt ljud.
Fortsätt i samma spår- ser fram emot att höra mer// EH

Tack!!
Citera
2009-03-21, 19:40
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasblomman
Håller med.. Det blir grötigt. Rösterna i bakrunden är till för att stärka min vanliga röst Men det kanske bara blir dåligt?

Tack för kritiken. Nej jag spelar inte proffesionelt. Det här är faktiskt min första inspelning. Jävligt kul är det !!
nu är inte jag så duktig på sånt här, men jag gissar att det låter bättre med lite eko på sången istället. annars ska du nog köra bakgrunden i en annan tonart, eller åtminstone ha någon annan som sjunger. Hursomhelst blir det nog mindre grötigt med en riktig studioinspelning
Citera
2009-03-21, 20:43
Medlem
Escapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasblomman
Hej!

Har spelat in en låt nu. Vill varna för lite dålig kvalité men ska fixa till min utrustning till de bättre snart!

Enjoy:

http://www.megaupload.com/?d=CYBAQMVU

EQa gitarren så att den inte stör röstens frekvenser. Lägg den lite längre bak i mixen (volymen), ev. lägg den längre bort i rummet (med reverben).

Riktigt fet låt. Gillar allt med den. Naturligtvis har mixen rätt många brister, men det du gör kommer helt klart igenom. Försök att tänka på den kompletta ljudbilden och de olika ljudens roll i den. Försök lyssna på bra högtalare. Du kan också fundera på att ta bort det där klinkande leksakspianot eller vad det är.
Citera
2009-03-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Escapism
EQa gitarren så att den inte stör röstens frekvenser. Lägg den lite längre bak i mixen (volymen), ev. lägg den längre bort i rummet (med reverben).

Riktigt fet låt. Gillar allt med den. Naturligtvis har mixen rätt många brister, men det du gör kommer helt klart igenom. Försök att tänka på den kompletta ljudbilden och de olika ljudens roll i den. Försök lyssna på bra högtalare. Du kan också fundera på att ta bort det där klinkande leksakspianot eller vad det är.

Tack för den fina kritiken! Mycket bra tips. Ska ta till mig allt. Funderar faktiskt nu starkt på att ta bort leksaspianot..
Citera
2009-03-22, 01:37
Medlem
snattacks avatar
Jag tycker tvärtom. Det är leksakspianot och otajtheten som får detta att vara organiskt och gör det snyggt. Instrumentationen är rätt nyskapande. Några detaljer:

* Rösten bör vara starkare, hör knappt nån text
* Ganska mycket akustisk på inspelningen tycker jag, för att få det mer studiomässigt bör du kanske micka annorlunda eller dämpa rummet
* Sus-ackordet 1:04 är onödigt och omotiverat (även om det bara passerar en kort sekund) eftersom sus-tonen inte ingår i tonarten.
* Ta bort synth-trumpeten i slutet!
* Minska orgeln i bakgrunden, den dränker resten.
* MER leksakspiano eller dylik percussion-aktigt ljud.
Citera
2009-03-22, 18:35
Medlem
Ahlgrensbilars avatar
Förstörd av min tid kanske, men jag väntade mig någon sorts parodi på Lady GaGas Poker Face, och tyckte att kommentarerna var väldigt seriösa som svar på detta till synes sarkastiska inlägg. Men nu fick jag mig istället en liten överraskning när jag öppnade den nedladdade filen OnT: Tycker verkligen du har något, skulle vara skoj att höra en studioinspelad version av låten
Citera
2009-03-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlgrensbilar
Förstörd av min tid kanske, men jag väntade mig någon sorts parodi på Lady GaGas Poker Face, och tyckte att kommentarerna var väldigt seriösa som svar på detta till synes sarkastiska inlägg. Men nu fick jag mig istället en liten överraskning när jag öppnade den nedladdade filen OnT: Tycker verkligen du har något, skulle vara skoj att höra en studioinspelad version av låten

Hehe, tack!

Jag vet inte varför jag döpte den till det. Det hade väl något med Bluff-raden att göra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in