2009-03-20, 14:54
Medlem
Jag läser för tillfället European Distribution and Supply Chain Logistics. Där man kan läsa detta:

Citat:
Corporation tax. In a Europe without internal frontiers, certain countries are less attractive as manufacturing sites than others because of their high rate of corporation tax.

Jag blev uppmärksammad och kom att tänka på en grej när jag läste detta och att det samtidigt som det har uppstått fler möjligheter i och med att EU har underlättat kontroll i tull och utökning av fri handel. Det leder till min fråga angående hur Sverige som land står sig i förhållande till resterande EU när det gäller nyföretagare eftersom det är så mycket skatter. Varför vill man slå sig ner i Sverige överhuvudtaget? Finns det andra fördelar?
Senast redigerad av oggiss 2009-03-20 kl. 14:57.
Citera
2009-03-20, 18:11
Medlem
Aragonis avatar
Kompetens och naturresurser skulle jag gissa på. Är dock inte särskilt kunnig inom området så jag kan mycket väl ha fel.
Citera
2009-03-20, 21:46
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggiss
Jag läser för tillfället European Distribution and Supply Chain Logistics. Där man kan läsa detta:

Jag blev uppmärksammad och kom att tänka på en grej när jag läste detta och att det samtidigt som det har uppstått fler möjligheter i och med att EU har underlättat kontroll i tull och utökning av fri handel. Det leder till min fråga angående hur Sverige som land står sig i förhållande till resterande EU när det gäller nyföretagare eftersom det är så mycket skatter. Varför vill man slå sig ner i Sverige överhuvudtaget? Finns det andra fördelar?

Inte många personer från Europeiska länder som kommer till Sverige för att starta något eget. Däremot många som kommer från ex. Polen och jobbar här för vad vi anser är billigt men vad dom anser är en riktigt bra lön.

Sverige kommer att ha det väldigt svårt att stå sig i konkurrensen med resten av EU speciellt eftersom vårt nyföretagande är hur lågt som helst jämfört med resten av EU samt att vi har skyhöga skatter och rätt omfattande byråkrati. Egna företagare är de som får ta absolut mest stryk i dagens system imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in