2009-03-20, 14:51
Medlem
Bg2s avatar
Hallå.
Min yngre kompis fader har fått ett ganska obehagligt intresse för för min kompis internetliv. Han har windows vista och har aktiverat föräldrakontroll. Min kompis kan inte komma åt datorn på kvällar och helger efter kl 22
Nu skulle han vilja "ta tillbaka" sin dator och jag skulle vilja hjälpa till så därfr skulle jag uppskatta om någon snäll person kunde hjälpa.

Tack på förhand
EDIT: Farsan har Admin kontot
Senast redigerad av Bg2 2009-03-20 kl. 14:56.
Citera
2009-03-23, 23:58
Medlem
Bg2s avatar
Haha nej det är faktiskt inte min dator/pappa även om det naturligtvis är svårt att bevisa, man får ta mitt ord på det.

Sanningen är att min kompis inte spelar spel på sin dator utan redigerar musik och laddar ner och det är det som hans föräldrar ogillar.

Om det hade varit så att de inte hade velat att han skulle fildela på deras lina eller om han va wow beroende hade jag sagt till honom att lösa det men nu är han en go kille som vill snöa in i sin musik (funk, jazz). Jag tycker det är elakt att hindra honom från det.

Och så vill han såklart tanka lite musik o film men det går lite långsamt om man bara får ha på datorn i en timme i stöten särskilt som det är hans dator.
Citera
2009-03-24, 11:35
Medlem
hottentotts avatar
han får väl köpa sig en egen dator.
personligen byggde jag ihop min egna dator när jag var typ 13, så kan inte tänka mig att det är helt omöjligt för denna person att spara ihop egna pengar till en egen dator.
men som sagt eftersom han inte är myndig och det inte är hans egna dator han sitter på så får han gott lyda sina föräldrar.
Citera
2009-03-24, 13:08
Medlem
Bg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
han får väl köpa sig en egen dator.
personligen byggde jag ihop min egna dator när jag var typ 13, så kan inte tänka mig att det är helt omöjligt för denna person att spara ihop egna pengar till en egen dator.
men som sagt eftersom han inte är myndig och det inte är hans egna dator han sitter på så får han gott lyda sina föräldrar.

Det är just det, det är hans dator
Citera
2009-03-24, 13:17
Medlem
hottentotts avatar
jaha om det nu är hans, så varför formaterar han den inte bara igen och ser till att confa den efter sina egna behov.
Citera
2009-03-24, 13:33
Medlem
Bg2s avatar
Citat:
jaha om det nu är hans, så varför formaterar han den inte bara igen och ser till att confa den efter sina egna behov.

Om han formaterar om den så måste han ju installera om windows och de skivorna har han inte längre. Om han skulle göra en kopia av det som är på datorn är de väl samma skit när han installerar det andra gången right ?
Citera
2009-03-24, 14:44
Medlem
hottentotts avatar
tanka ner en skiva från piratebay?
mja om han bara sparar filerna han vill ha kvar så är det ju inte samma sak.
tror inte ens det blir samma sak om han gör en systemåterställning.
Jag vet inte vad din "kompis" har för datorkunskaper, men de verkar uppenbarligen inte vara så höga.
Tipset är
Saknas kunskap skaffas kunskap.
Det skadar inte mycket att bara testa att göra saker, ta bort filer, starta i felsäkert läge osv osv det finns säkert nått sätt att gå runt skyddet.
Kolla processer som körs osv osv se till att de inte startas osv osv.
men som sagt
tanka ner en vista skiva (om han nu envist måste köra den skiten) formatera c: installera vista, möjligen leta upp drivrutiner efter detta (leta på tillverkarens hemsida. Det är bara nått som säger mig att det är en märkesdator).
sedan förslagsvis när han är klar, ser han till att han sätter adminlösenordet så att bara han har adminaccess så VIPPS omvända roller.

--
(edit)
Eller bara tanka ner en skiva som kan återställa adminlösenordet och ta åt sig adminkontot på en gång.
Leta, finns fullt av dem på google.
Citera
2009-03-24, 14:55
Medlem
Ladda hem OPHCrack och bränn ut på en skiva, boota med den och du får adminlösenordet. Det bästa då är ju att inte ändra för mycket, så farsan inte får reda på att du har lösenordet, och kan fortsätta mygla.
Citera
2009-03-24, 17:18
Medlem
Bg2s avatar
Citat:
tanka ner en skiva från piratebay?
mja om han bara sparar filerna han vill ha kvar så är det ju inte samma sak.
tror inte ens det blir samma sak om han gör en systemåterställning.
Jag vet inte vad din "kompis" har för datorkunskaper, men de verkar uppenbarligen inte vara så höga.
Tipset är
Saknas kunskap skaffas kunskap.
Det skadar inte mycket att bara testa att göra saker, ta bort filer, starta i felsäkert läge osv osv det finns säkert nått sätt att gå runt skyddet.
Kolla processer som körs osv osv se till att de inte startas osv osv.
men som sagt
tanka ner en vista skiva (om han nu envist måste köra den skiten) formatera c: installera vista, möjligen leta upp drivrutiner efter detta (leta på tillverkarens hemsida. Det är bara nått som säger mig att det är en märkesdator).
sedan förslagsvis när han är klar, ser han till att han sätter adminlösenordet så att bara han har adminaccess så VIPPS omvända roller.

--
(edit)
Eller bara tanka ner en skiva som kan återställa adminlösenordet och ta åt sig adminkontot på en gång.
Leta, finns fullt av dem på google.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Ladda hem OPHCrack och bränn ut på en skiva, boota med den och du får adminlösenordet. Det bästa då är ju att inte ändra för mycket, så farsan inte får reda på att du har lösenordet, och kan fortsätta mygla.

Tackar för tipsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in