Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-20, 13:43
  #1
Medlem
Hej jag är amatör fotograf, har börjat skicka mina bilder till olika bildbanker runt om i världen ex istockphoto, sammanlagd från dem olika agenturer blir det lite pengar, inte så mycket som jag vill men ca 5000 kr, vet inte om jag måste ha företag för att göra det, annars är jag arbetslös nu, kan väl inte fortsätta så utan att betala skatt eller?
tacksam för svar
/;
Citera
2009-03-20, 13:54
  #2
Medlem
adligs avatar
nä det kan du inte göra.. Kör på hobbyverksamhet eller starta EF. Alla inkomster ska beskattas, även såna du får från Internet, tyvärr

Så spara alla verfikationer osv så du har sen när de knackar på din dörr.
Citera
2009-03-20, 15:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adlig
nä det kan du inte göra.. Kör på hobbyverksamhet eller starta EF. Alla inkomster ska beskattas, även såna du får från Internet, tyvärr

Så spara alla verfikationer osv så du har sen när de knackar på din dörr.
ok men sina egna bilder kan man väl sälja för upp till 50 000 kr utan att betala skatt hörde jag, är ej säkert
Citera
2009-03-20, 15:33
  #4
Medlem
Erikssonss avatar
Citat:
Om den sålda egendomen är en tillgång som innehafts för personligt bruk, får man som alternativ till verklig anskaffningskostnad använda 25 % av försäljningspriset (minskat med utgifter för försäljningen). Vidare är kapitalvinster på försäljning av personliga tillgångar skattefria upp till ett belopp av 50,000 kr. per år. Därmed kan man i vart fall sälja för 66,666 kr. per år utan beskattning enligt följande kalkyl, eftersom 66,666 - 25 % av 66.666 = 50,000.
http://www.skatter.se/index.php?q=node/903