Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-20, 13:43
  #1
Medlem
Hej jag är amatör fotograf, har börjat skicka mina bilder till olika bildbanker runt om i världen ex istockphoto, sammanlagd från dem olika agenturer blir det lite pengar, inte så mycket som jag vill men ca 5000 kr, vet inte om jag måste ha företag för att göra det, annars är jag arbetslös nu, kan väl inte fortsätta så utan att betala skatt eller?
tacksam för svar
/;
Citera
2009-03-20, 13:54
  #2
Medlem
adligs avatar
nä det kan du inte göra.. Kör på hobbyverksamhet eller starta EF. Alla inkomster ska beskattas, även såna du får från Internet, tyvärr

Så spara alla verfikationer osv så du har sen när de knackar på din dörr.
Citera
2009-03-20, 15:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adlig
nä det kan du inte göra.. Kör på hobbyverksamhet eller starta EF. Alla inkomster ska beskattas, även såna du får från Internet, tyvärr

Så spara alla verfikationer osv så du har sen när de knackar på din dörr.
ok men sina egna bilder kan man väl sälja för upp till 50 000 kr utan att betala skatt hörde jag, är ej säkert
Citera
2009-03-20, 15:33
  #4
Medlem
Erikssonss avatar
Citat:
Om den sålda egendomen är en tillgång som innehafts för personligt bruk, får man som alternativ till verklig anskaffningskostnad använda 25 % av försäljningspriset (minskat med utgifter för försäljningen). Vidare är kapitalvinster på försäljning av personliga tillgångar skattefria upp till ett belopp av 50,000 kr. per år. Därmed kan man i vart fall sälja för 66,666 kr. per år utan beskattning enligt följande kalkyl, eftersom 66,666 - 25 % av 66.666 = 50,000.
http://www.skatter.se/index.php?q=node/903

Detta är väl intressant för dig. Men man kan ju fråga sig om dina foton har innhafts för personligt bruk tidigare... Det handlar väl snarare om att du tar dom just för att sälja dem, vilket känns väldigt näringsverksamhet. Hur levererar iStock pengarna? Har inte dom payoneer-kortet, plocka ut pengarna i bankomat utomlands alt spendera på internetköp så finns det färre ställen för skatteverket att upptäcka dig på. Om du är den typen alltså, annars blir det till att skatta bort 50% innan du får använda pengarna från din hobby.

edit: med reservation för att jag inte är nån skattejurist
Citera
2009-03-20, 16:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikssons
http://www.skatter.se/index.php?q=node/903

Detta är väl intressant för dig. Men man kan ju fråga sig om dina foton har innhafts för personligt bruk tidigare... Det handlar väl snarare om att du tar dom just för att sälja dem, vilket känns väldigt näringsverksamhet. Hur levererar iStock pengarna? Har inte dom payoneer-kortet, plocka ut pengarna i bankomat utomlands alt spendera på internetköp så finns det färre ställen för skatteverket att upptäcka dig på. Om du är den typen alltså, annars blir det till att skatta bort 50% innan du får använda pengarna från din hobby.

edit: med reservation för att jag inte är nån skattejurist
de levererar till paypal
Citera
2009-03-20, 16:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monia33
de levererar till paypal

hos Shutterstock har de även moneybookers, vet ej skillnaden på dem
Citera
2009-03-20, 18:09
  #7
Medlem
Erikssonss avatar
skillnaden är att moneybookers är billigare, mindre utbredd, och används i större utsträckning hos spelbolag. MEN jag hävdar fortfarande att istock kan leverera dig utbetalningar via deras payoneer-kort. Något som du skulle kunna använda ist för ex, paypal el moneybookers där du måste plocka ut pengar till personligt bankkonto = skatteverkets radar.
Citera
2009-03-21, 18:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikssons
skillnaden är att moneybookers är billigare, mindre utbredd, och används i större utsträckning hos spelbolag. MEN jag hävdar fortfarande att istock kan leverera dig utbetalningar via deras payoneer-kort. Något som du skulle kunna använda ist för ex, paypal el moneybookers där du måste plocka ut pengar till personligt bankkonto = skatteverkets radar.
jag förstår men jag tjänar mest hos Shutterstock
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback