Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-20, 01:13
  #1
Medlem
adligs avatar
Har ett EF o har fått skattemasen i röven.. Har gjort det mesta korrekt men innan jag startade företaget så hade jag lite småinkomster (typ 30000 totalt under 1 år), ska jag ta upp dessa när jag skickar in min bokföring till skatteröven eller ska jag chansa ?.. Vad kan man få för straff om de anser att man inte "gjort rätt för sig" när det handlar om så små summor?
Citera
2009-03-20, 09:58
  #2
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adlig
Har ett EF o har fått skattemasen i röven.. Har gjort det mesta korrekt men innan jag startade företaget så hade jag lite småinkomster (typ 30000 totalt under 1 år), ska jag ta upp dessa när jag skickar in min bokföring till skatteröven eller ska jag chansa ?.. Vad kan man få för straff om de anser att man inte "gjort rätt för sig" när det handlar om så små summor?
har du gjort rätt så långt du vet, så ska du skicka in så mycket du kan. en revision avser att du skickar in -allt-, för att dom sedan ska kunna sortera av det irrelevanta. skickar du inte in relevanta uppgifter medvetet kan det tolkas som att du gömmer dom. när man sedan räknat på vad du "på ett ungefär har gömt", kan du bli sköntaxerad summor bra högre än 100% av det du egentligen ska deklarera för. jag föreslår att du du står på dig och skickar in allt, om du nu tycker du gjort rätt för dig.

obs, ett tips är att hävda att man gjort rätt för sig när man talar med dom, och att man skickar in allt. det leder ofta till att man får komplettera, men utan juridiska åtgärder.
__________________
Senast redigerad av appe- 2009-03-20 kl. 10:00.
Citera
2009-03-20, 12:47
  #3
Medlem
adligs avatar
Tack för svar.

Ptja, gjort rätt och gjort rätt, innan jag startade företaget så gick lite pengar ner i fickan, eller in på kontot rättare sagt. Det handlar om små summor, sammanlagt kanske 30000 varav staten ska ha hälften med sociala avgifter och skit, alltså ca 15000kr i obetald skatt.

Jag vill givetvis göra rätt för mig men samtidigt så är skatteröven så jävla dryga och vill verkligen hitta fel så de kan trampa på en.

Jag tror fan bara det är bittra kvinnor som får orgasm varje gång de sätter dit en liten småföretagare. Skatteröven i ett nötskal (ja jag har träffat henne).
Citera
2009-03-20, 15:46
  #4
Medlem
Erikssonss avatar
Hur är tanken att det skall fungera? Säg att någon pysslar med något under en period och inser efter ett tag att det är näringsverksamhet och följdaktligen vill starta verksamhet kring det (som man kan anta TS har gjort?) skall då det tidigare pysslet kartläggas och tas upp i verksamheten man just startat och redovisas? Det är ju då ganska sannolikt att allt tidigare inte är dokumenterat med korrekta kvitton fakturor osv.

Jag känner för övrigt din frustration adlig.
Citera
2009-03-20, 16:01
  #5
Medlem
adligs avatar
Mm minst sagt. Jag har lagt ner mer än dubbelt så mycket på min verksamhet än vad jag får ut, jag tar dessutom inte ut någon lön utan använder pengarna till att finansiera nya projekt osv i företaget...

Dock har jag ju dessa i "bakfickan" som jag lovar skatteröven kommer anmärka på.. O då kan det bli en skön upptaxering, kanske dömd för något? Alltid fint att ha SKATTEBROTT i sitt CV.

Man känner sig ganska uppgiven..

En sak har man ju iallafall insett, Du är fan inte fri i Sverige!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback