Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-31, 11:00
  #61
Medlem
Framtidens forskare kommer säkert att fråga sig varför det gick som det gick. Kan det vara en så enkel sak som att den danskritade arkitekturen (bild) inte föll Malmöborna i smaken? Är det inte ganska monumentalt ändå (bild)?

Det sägs ju att folk var sura över att behöva betala en p-avgift när Entré var nytt. Eller var det helt enkelt arkitekturen som repellerade istället för att attrahera?

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ibland blir det rejält fel... fast det borde väl gå att styra upp en hel del i dom lokalerna.

Ett lokalt exempel som aldrig riktigt tog fart var Pusterviksgallerian, det enda som var bra med den var La Coupole, priset på både bärs och sprit var nog lägst i stan(fan inte långt från självkostnadspris!) och dom brydde sig typ inte om att legga gäster, perfekt när man var sisådär 16-17 år.

Där La Cupoule låg, ser det nu ut så här naturligtvis...
https://www.google.se/maps/@57.70028...8i6656!6m1!1e1

Det bygget i rikets andra stad var inte så stort och kunde byggas om. Entré kan säkert bli ett välfärdskomplex eller så. Värre var det för Zeilgalerie i Frankfurt som revs efter 24 år och ersätts av en ny galleria. Folkmassorna på gågatan Zeil intill är enorma.
Citera
2017-06-01, 19:46
  #62
Medlem
MaxWalters avatar
Byggnaden är sannerligen anskrämlig, liknar en gigantisk plastlåda när
man kommer på motorvägen norrifrån.

Mitt förslag är att jämna byggnaden med marken och sedan bygga något
smakfullt i klassiska material som t.ex murbruk och tegelstenar.

Ansvariga för byggnadens nuvarande utseende borde skämmas.
Citera
2017-06-02, 16:19
  #63
Medlem
Redan i februari 2013 framkom det att Entré skulle byta namn till Malmö Plaza. Det är fortfarande på gång. Undrar om det namnet blir av över huvud taget?
https://www.sydsvenskan.se/2013-02-1...-ska-byta-namn

Augusti 2016: Bara tolv butiker.
https://www.sydsvenskan.se/2016-08-2...enad-till-2018
Citat:
Den nya foodcourten på tredje våningen är så gott som färdig, och totalt finns det nio platser att fylla. I januari [2016] hoppades man att förhandlingarna med olika restauranger skulle vara klara i april.
– Tanken är att hitta olika koncept från olika världsdelar och det är ett oerhört tryck. Vi hade kunnat fylla hela huset med restauranger om vi velat för det är en extrem efterfrågan, sa Nelson Lourenco då.
Citat:
Sedan tidigare har det varit klart att Malmö Plaza ska ha tre stora hyresgäster, så kallade a-aktörer, som ska dra folk till köpcentret. Hemköp och H&M är klara, och nu avslöjar Gregor von Arnim att villkoren mer eller mindre är klara med den tredje a-aktören. Men han vill inte säga vilken aktören är, eller om denne redan har butiker i Malmö. Allt vi får veta är ett det är ett skandinaviskt företag.
Citat:
I dagsläget är bara tolv butiker öppna i hela köpcentret – den lägsta siffran någonsin.
"V-huset", alltså huset med entré ut mot Värnhemstorget, kommer att stå klart i april-maj 2017. Men när hela Malmö Plaza öppnar vill inte Gregor von Arnim säga.

Maj 2017: Kommunen har blivit inblandad nu när Entré säljs. Lite klyschor om "myllrande mötesplats".
https://www.8till5.se/2017-05-26/trianon-koper-entre
Citat:
Malmö stad åtar sig att verka för att verksamheter inom samhällsservice ska teckna hyresavtal i Entré.

Trianon och kommunen för också diskussioner om att fastighetsbolaget ska upplåta 100 lägenheter i sitt bestånd för att motverka hemlöshet bland grupper som saknar egen ekonomisk förmåga att skaffa egen bostad.

– Det är glädjande att Entréhuset nu kan bli en myllrande mötesplats och samtidigt innebära möjligheter för fler att få en trygg boendesituation, säger Andreas Schönström, ordförande i tekniska nämnden i Malmö, i ett pressmeddelande.

I september 2012 bedömde "flera experter" att delar av Entré skulle kunna komma att byggas om till andra verksamheter.
http://www.fastighetsvarlden.se/noti...ntrumet-entre/
Citat:
Redan innan konkurrensen eskalerar upplever det nya köpcentrumet Malmö Entré mycket svåra tider med flera tomställda butikslokaler. Flera experter på Malmös fastighetsmarknad tror att delar av det stora köpcentrumet kan komma att byggas om till kontorslokaler eller för annan användning. Entré invigdes så sent som i maj 2009 och ägs av tyska Commerz som enligt uppgift till Fastighetsvärlden dessutom förgäves försökt sälja köpcentrumet några gånger. Commerz vill inte kommentera FV:s uppgifter.
Citera
2017-06-14, 13:04
  #64
Medlem
TKD_1337s avatar
Som väntat blev det en rejäl förlust för tyskarna. Ingen hade vågat köpa Entré annars. 400 miljoner gick köpcentrumet för.

Citat:
Enligt Fastighetsvärldens källor betalade tyska Commerz Real nästan 1,5 miljarder kronor till danska TK Development för att bygga köpcentret 2006. Därefter har köpcentret byggts om för cirka 300-350 miljoner kronor, varav det mesta redan har investerats. Vid försäljningen till Trianon sjönk alltså köpcentrets värde med ungefär 75 procent.

https://www.8till5.se/2017-06-14/ent...i-har-raprutat
__________________
Senast redigerad av TKD_1337 2017-06-14 kl. 13:07.
Citera
2017-06-15, 16:51
  #65
Medlem
swebarbs avatar
Enda vettiga är att riva den fula jävla byggnaden och bygga bostäder istället,gärna lite billigare såna för det behövs i den här stan. Gallerior har vi gott om redan.
Citera
2017-06-15, 18:24
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Enda vettiga är att riva den fula jävla byggnaden och bygga bostäder istället,gärna lite billigare såna för det behövs i den här stan. Gallerior har vi gott om redan.

Malmöborna har uppenbart inte uppfattat Entré på samma sätt som de sofistikerade danskarna som ritade och projekterade det innan tyskarna köpte konceptet, med uthyrda lokaler och allt.

För utsocknes är Entré en "entré", men för Malmöborna är det utfarten mot norr. Platsen präglas av mycket trafik, vilket Malmöborna förstås
undviker, om de över huvud taget har bil. Så var det det stora p-däcket längst ner i Nordens kanske mest brottsbelastade stad per capita. De började med att ta betalt för parkeringen. Det gamla Europa mötte den nysvenska experimentstaden omhuldad av goda föresatser. Och förlorade.

http://www.fastighetsvarlden.se/noti...ndast-400-mkr/
Citat:
Fastighetsvärlden kan nu berätta att priset var cirka 400 miljoner kronor.

Det kan jämföras med nästan 1,5 miljarder kronor, enligt Fastighetsvärldens källor, som det tyska bolaget betalade till danska TK Development 2006 när allt pekade uppåt – och köpet ägde rum redan i projektstadiet. Mer än hälften av ytorna var redan uthyrda riktigt långt innan portarna slog upp. Många hyreskontrakt hade, enligt Fastighetsvärldens kännedom, tecknats på nivåer som nästan var i rekordnivå för att vara Malmö. Köpcentret invigdes våren 2009, men lyfte aldrig. Konjunkturen hade vänt, Malmöborna vände dessutom anläggningen ryggen och vakanser uppstod. Den negativa spiralen gick inte att stoppa.

Trianon köpte även Rosengårds Centrum till ett bra pris...
http://www.fastighetsvarlden.se/noti...jalt-saljaren/
Citat:
Även Rosengårds centrum var en förlust när det såldes. Köpare: Trianon.

Nyligen kunde FV:s dagliga nyhetsbrev avslöja köpeskillingen för Rosengårds centrum som såldes förra sommaren. Priset var 275 miljoner kronor, Det är ett rejält värdetapp jämfört med priset för tio år sedan, närmare bestämt 40 procent (läs mer här). Det var Cornerstone som sålde till lokala Trianon.
__________________
Senast redigerad av statligbluff 2017-06-15 kl. 18:28.
Citera
2017-07-09, 11:05
  #67
Medlem
2010 klagades det på den icke-fria parkeringen på Entré i en tråd på delforumet Trafik och körkortsfrågor:
(FB) Fri parkering på Entre i Malmö

Citat:
Ursprungligen postat av Herodutos
Jag tycker vi röstar på Fri parkering i Entre Malmö. De har bra restauranger + 3D bio. Jag hade gärna ätit där flera gånger men stör mig som FAN på den dyra p-avgiften. Det kostar typ 20 :- per timme om jag inte kommer ihåg fel.

Förra gången käkade jag typ ngn pizza för 70 :- och betalade 40 :- i p-avgift. Detta var droppen för mig, det jag hade gjort var att jag hade beställt mat, ( fick vänta på den i 20 min ) käkade i lugn och ro med flickvännen. Sen skulle hon handla lite grejer så tog typ en runda på 30-40 min. Sen när vi skulle sticka så var det 40 :- .

Detta är väldigt synd för annars är centrumet fräscht.

Emporia, invigt i oktober 2012, har också p-avgift.
(FB) Hur går det för köpcentret Emporia

2011 föll en besökare 7(?) meter.
(FB) Skadad vid fall på köpcentrat Entré i Malmö
I juni 2017 utpekades Entré som en av fem tänkbara platser för ett konstmuseum.
https://www.sydsvenskan.se/2017-06-1...tt-konstmuseum
(FB) Tänkbara platserna för ett nytt konstmuseum Entré eller Rosengård
Citera
2017-07-12, 11:15
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Malmöborna har uppenbart inte uppfattat Entré på samma sätt som de sofistikerade danskarna som ritade och projekterade det innan tyskarna köpte konceptet, med uthyrda lokaler och allt.

För utsocknes är Entré en "entré", men för Malmöborna är det utfarten mot norr. Platsen präglas av mycket trafik, vilket Malmöborna förstås
undviker, om de över huvud taget har bil. Så var det det stora p-däcket längst ner i Nordens kanske mest brottsbelastade stad per capita. De började med att ta betalt för parkeringen. Det gamla Europa mötte den nysvenska experimentstaden omhuldad av goda föresatser. Och förlorade.

Mmmmm...jag tror inte NÅGON uppfattar bunkern som en "entre'" till staden trots att man satt upp en skylt som det står just Entre' på :-)
Infarten till Malmö har ju blivit till av en slump verkar det som. Man verkar inte ha hängt med i tiden alls efterhand som staden växt. När man kommer fram till bunkern/flakfortet så delar sig vägen....Man kör inte IN i staden utan man blir "omdirigerad" känns det som. Nu kanske det är för sent att rätta till detta misstag? Det räcker ju inte bara med att riva bunkern....
Citera
2017-07-12, 18:54
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorWerther
Mmmmm...jag tror inte NÅGON uppfattar bunkern som en "entre'" till staden trots att man satt upp en skylt som det står just Entre' på :-)
Infarten till Malmö har ju blivit till av en slump verkar det som. Man verkar inte ha hängt med i tiden alls efterhand som staden växt. När man kommer fram till bunkern/flakfortet så delar sig vägen....Man kör inte IN i staden utan man blir "omdirigerad" känns det som. Nu kanske det är för sent att rätta till detta misstag? Det räcker ju inte bara med att riva bunkern....

Det ser inte så snyggt ut sedan Lundavägen genom Kirseberg ersattes av motorvägen. Man blir "omdirigerad" mot Norra Vallgatan i första hand och i andra hand mot Värnhemstorget eller Nobelvägen. Inte självklart alltså att man kommer direkt inpå Entré, men det är nära...

Hade inte Bulltofta flygplats lagts ner -72 och sedan Inre Ringvägen blivit klar -74 hade säkert motorvägen dragits rakt mot Nobelvägen istället. Den var en gammal fin allé en gång, men träden togs ner på tidigt 60-tal så att den kunde bli en trafikled. Den problematiken finns kvar i området. Vart ska infartstrafiken ledas?

Egentligen borde det inte vara svårt att ta sig till Entré för särskilt komplicerat är det inte. Min teori är mer att den "danska" arkitekturen är "repulsive" eller på ren svenska bortstötande, avtändande. Inte för mig så mycket, men för genomsnittet, kombinerat med att de inte skapade stans bästa shopping utan en mindre anläggning. Danskarna är vana vid mindre anläggningar eftersom deras lagstiftning sätter stopp på ett annat sätt än vad svensk lagstiftning gör.

Hade tyskarna förstått att länder är olika hade de säkert aldrig köpt Entré.
Citera
2017-07-12, 19:00
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Malmöborna har uppenbart inte uppfattat Entré på samma sätt som de sofistikerade danskarna som ritade och projekterade det innan tyskarna köpte konceptet, med uthyrda lokaler och allt.

För utsocknes är Entré en "entré", men för Malmöborna är det utfarten mot norr. Platsen präglas av mycket trafik, vilket Malmöborna förstås
undviker, om de över huvud taget har bil. Så var det det stora p-däcket längst ner i Nordens kanske mest brottsbelastade stad per capita. De började med att ta betalt för parkeringen. Det gamla Europa mötte den nysvenska experimentstaden omhuldad av goda föresatser. Och förlorade.

http://www.fastighetsvarlden.se/noti...ndast-400-mkr/


Trianon köpte även Rosengårds Centrum till ett bra pris...
http://www.fastighetsvarlden.se/noti...jalt-saljaren/

Man har byggt skiten där allt inavlat patrask bor. Det ligger ett "flyktingcenter" tvärs över vägen. muslimerna stjäl överallt de kommer åt. det lilla som säljs och drar in intäkter försvinner i form av stölder. Sedan har förlorare som bor i området inte pengar. det är mestadels bidragsfifflare, kriminella och annat som inte har köpkraft så läönge inte skattebetalarna ger dem pengar.

De som kommit på att detska byggas något där måste ha kommit från Malmö. För bara de med allra lägst IQ skulle komma på att bygga där.
Citera
2017-07-12, 19:02
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Det ser inte så snyggt ut sedan Lundavägen genom Kirseberg ersattes av motorvägen. Man blir "omdirigerad" mot Norra Vallgatan i första hand och i andra hand mot Värnhemstorget eller Nobelvägen. Inte självklart alltså att man kommer direkt inpå Entré, men det är nära...

Hade inte Bulltofta flygplats lagts ner -72 och sedan Inre Ringvägen blivit klar -74 hade säkert motorvägen dragits rakt mot Nobelvägen istället. Den var en gammal fin allé en gång, men träden togs ner på tidigt 60-tal så att den kunde bli en trafikled. Den problematiken finns kvar i området. Vart ska infartstrafiken ledas?

Egentligen borde det inte vara svårt att ta sig till Entré för särskilt komplicerat är det inte. Min teori är mer att den "danska" arkitekturen är "repulsive" eller på ren svenska bortstötande, avtändande. Inte för mig så mycket, men för genomsnittet, kombinerat med att de inte skapade stans bästa shopping utan en mindre anläggning. Danskarna är vana vid mindre anläggningar eftersom deras lagstiftning sätter stopp på ett annat sätt än vad svensk lagstiftning gör.

Hade tyskarna förstått att länder är olika hade de säkert aldrig köpt Entré.

Jag tror tyskarna lurades att gå in som fnansieärer. Hade de lagt lite tid på att se sig omkring så hade de fattat att det är en nitlott. det räcker att ta sig till Kirseberg för att se den misär det handlar om. Mot stan är det kamoflerat.
Citera
2017-07-12, 20:06
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av almashik
Man har byggt skiten där allt inavlat patrask bor. Det ligger ett "flyktingcenter" tvärs över vägen. muslimerna stjäl överallt de kommer åt. det lilla som säljs och drar in intäkter försvinner i form av stölder. Sedan har förlorare som bor i området inte pengar. det är mestadels bidragsfifflare, kriminella och annat som inte har köpkraft så läönge inte skattebetalarna ger dem pengar.

De som kommit på att detska byggas något där måste ha kommit från Malmö. För bara de med allra lägst IQ skulle komma på att bygga där.

De hus som fanns där revs, men sen ville ingen bygga där på 30 år. Det är exempellöst vilken hybris som fanns redan på 70-talet.

Får en att tänka på den närmast kvasireligiöse journalisten Niklas Orrenius, inflyttad från Motala, som skriver så här vackert om dagens Malmö:
Citat:
Jag cyklar ner till havet med minstingen på pakethållaren och där nere är det folk från hela stan, så som Malmö ser ut, jag hör skånska och ryska och kinesiska och arabiska och stockholmska, folk ler mot varandra, den gyllene kvällssolen räcker till alla. Ett par killar snackar MFF och chanserna i Champions League, ett par andra unga män på trädäcket är uppslukade av varandra, där är ganska många kärlekspar faktiskt, en kille och en tjej tar på varandra så där lojt och långsamt som man gör när man slutat tänka på tiden. Minstingen och jag spelar lite boll i gräset och han vinner med 12-11 och han gör ett helt otroligt nickmål som jag tror är bara ren tur men han hävdar bestämt att det var meningen. Vi köper ett par pizzor och äter dem och folkölen jag hade med är fortfarande kall och så spelar vi lite mer boll och då tar måsar den sista pizzabiten och folk skrattar åt mina flaxande försök att jaga bort dem. Så hoppar jag i vattnet och det är så sanslöst skönt och några killar som ser ut som hazarer står på bryggan i badbyxor när jag kommer upp och frågar om det är kallt och jag säger nej och de skrattar och säger "jo det är KALLT" men så hoppar de ändå i. På pakethållaren på hemvägen erkänner minstingen plötsligt att det snygga nickmålet inte var riktigt avsiktligt och när vi susar genom Kungsparken ser vi fler kärlekspar och vid Davidshall är uteserveringarna fulla av folk och solen fortsätter flöda och när vi kommer hem har minstingen en fråga: Kan vi cykla till Västra hamnen snart igen?

– Ja, svarar jag.
(FB) Var är Niklas Orrenius?

För verklighetens folk är det en klen tröst. Kanske skulle de ha byggt Entré i Orrenius välmående område istället...
__________________
Senast redigerad av statligbluff 2017-07-12 kl. 20:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback