2009-03-19, 17:22
Medlem
Har en massa mail lagrade på min gmailserver. Vill gärna ha snabb åtkomst till dessa och därför vill jag ha alla i thunderbird (mitt aktuella mailprogram). Det är ett plus om den alltid laddar ner mail från servern, även fast jag har läst dem.

Problemet är att mail som den redan har laddat ner (till en annan dator etc.) laddar den inte ner. om jag har läst ett mail på jobbet till exempel så får jag inte hem det till hårddisken hemma. Hur gör jag detta?:
Citera
2009-03-19, 17:36
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstarrr
Har en massa mail lagrade på min gmailserver. Vill gärna ha snabb åtkomst till dessa och därför vill jag ha alla i thunderbird (mitt aktuella mailprogram). Det är ett plus om den alltid laddar ner mail från servern, även fast jag har läst dem.

Problemet är att mail som den redan har laddat ner (till en annan dator etc.) laddar den inte ner. om jag har läst ett mail på jobbet till exempel så får jag inte hem det till hårddisken hemma. Hur gör jag detta?:
På datorn på jobbet ställer du in "lämna kopia på servern" så får du hem det också...
Citera
2009-03-19, 17:46
Medlem
jastors avatar
Använd dig utav IMAP istället för POP3.

Citat:
På datorn på jobbet ställer du in "lämna kopia på servern" så får du hem det också..
Jag kan ha fel, men kör du POP3 så tankar väl Thunderbird alla mail från servern och tar bort dom därifrån (från servern alltså), och den kopierar väl inte tillbaka mailen till servern om du sedan kryssar i "lämna kopia på servern" utan bara det att den lämnar kvar nya mail som kommer senare?

Jag tycker att alternativet "lämna kopia på servern" ska finnas med i setup wizarden så att man hinner kryssa i den innan den börjar ta bort mail eftersom Thunderbird automatiskt hämtar alla mail från servern så fort du är klar med inställningarna (om du nu inte tar och utelämnar lösenordet och sen går in i inställningarna och kryssar i och sedan anger lösenordet och den börjar hämta).
Citera
2009-03-19, 17:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Använd dig utav IMAP istället för POP3.

Jag kan ha fel, men kör du POP3 så tankar väl Thunderbird alla mail från servern och tar bort dom därifrån (från servern alltså), och den kopierar väl inte tillbaka mailen till servern om du sedan kryssar i "lämna kopia på servern" utan bara det att den lämnar kvar nya mail som kommer senare?

Jag tycker att alternativet "lämna kopia på servern" ska finnas med i setup wizarden så att man hinner kryssa i den innan den börjar ta bort mail eftersom Thunderbird automatiskt hämtar alla mail från servern så fort du är klar med inställningarna (om du nu inte tar och utelämnar lösenordet och sen går in i inställningarna och kryssar i och sedan anger lösenordet och den börjar hämta).
Nej den kopierar inte tillbaka några mail men när du installerar mailklienten på din dator så är du ju tvungen att fylla i alla dina uppgifter och då kan du kryssa i "lämna kopia på servern" också innan du skickar och tar emot första gången... Om du vill ha in mail du har sparat på jobbet hemma kan du exportera dom till en fil på t.ex. ett USB minne och ta med hem och importera in dom till din dator så har du dom där också i fortsättningen...

Dessutom kan man undra varför inte använda web GMAIL på jobbet så slipper man alla problem med att lagra mailen lokalt...
Citera
2009-03-19, 18:07
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej den kopierar inte tillbaka några mail men när du installerar mailklienten på din dator så är du ju tvungen att fylla i alla dina uppgifter och då kan du kryssa i "lämna kopia på servern" också innan du skickar och tar emot första gången

Nu var det iochförsig ett tag sedan jag körde Thunderbird men sist jag gjorde det så fanns inte "lämna kopia på servern" med i Setup Wizarden som startar när man startar Thunderbird utan den var man tvungen att själv gå in i inställningarna och leta upp och har du fyllt i allting som det ska vara så hinner ju thunderbird hämta alla mail från servern (vilket den gör automatiskt när wizarden är avklarad) innan du ens hinner i närheten av att kryssa i "lämna kopia på servern".
Citera
2009-03-19, 18:59
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Annars finns windows live mail som faktiskt är förvånandsvärt bra.

Den hämtar ner alla dina mail till datorn, funkar med samtliga webmails (hotmail, yahoo, gmail etc.)
Citera
2009-03-19, 19:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Nu var det iochförsig ett tag sedan jag körde Thunderbird men sist jag gjorde det så fanns inte "lämna kopia på servern" med i Setup Wizarden som startar när man startar Thunderbird utan den var man tvungen att själv gå in i inställningarna och leta upp och har du fyllt i allting som det ska vara så hinner ju thunderbird hämta alla mail från servern (vilket den gör automatiskt när wizarden är avklarad) innan du ens hinner i närheten av att kryssa i "lämna kopia på servern".
Bara amatörer kör wizarden riktiga datornördar använder edlin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in