• 1
  • 2
2009-03-19, 15:03
Medlem
Måste rengöra en Fukitsu siemens amilos keyboard (laptop), då vissa knappar slutat fungera efter en incident där en välskakad öl var involverad.

Sett i tidigare trådar att läkarsprit rekommenderas, men har inget sånt, så vad kan man annat använda?

Tops och vodka?

Eller har ni nå andra tips för rengöring?
Citera
2009-03-19, 15:08
Medlem
isopropyl eller t-röd skulle jag rekomendera
Citera
2009-03-19, 15:47
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimoich
Eller har ni nå andra tips för rengöring?
Vad anvander du nar du diskar? Funkar skitbra!
Citera
2009-03-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Vad anvander du nar du diskar? Funkar skitbra!

Fairy...

Kan även säga att den fått torka i 2 veckor och att det är esc, ½,1,2,3,5,6,q , caps lock som inte fungerar..

Har ni nå bra tips vad man ska komma ihåg då man tar lös själva keyboarden, vet att det skall finnas X antal krokar som håller den på plats..

Är en platt skruvmejsel bäst eller vad?
Citera
2009-03-19, 20:04
Medlem
Flera problem har uppstått, vodka och tops verkade inte vara bästa lösningen,, vissa knappar började fungera medan helt nya knappar började ge fler kommandon, t.ex. s=asdf nu..

Skall pröva med diverse snart, fairy och vatten eller destillerat vatten,, får se..
Citera
2009-03-19, 20:20
Medlem
Citat:
Flera problem har uppstått, vodka och tops verkade inte vara bästa lösningen,, vissa knappar började fungera medan helt nya knappar började ge fler kommandon, t.ex. s=asdf nu..

Skall pröva med diverse snart, fairy och vatten eller destillerat vatten,, får se..

Vore nog bäst att försöka skruva bort keyboardet först, för att sedan tvätta det sepparat. Vatten, vodka, fairy, öl + elektronik = inte bra....
Citera
2009-03-19, 22:00
Medlem
blackgarlics avatar
Får du loss tangentbordet är det bara att slänga in i diskmaskinen. Brukar diska mitt på det sätter med jämna mellanrum. Låt det bara torka ett bra tag så ingen fukt är kvar!
Citera
2009-03-20, 00:58
Medlem
Tangentbordet är löstaget även de tangenterna som krånglade är löstagna.
Vodka + tops fungera för 1/3 av tangenterna, då det fått torka lite längre efteråt.

Har ingen diskmaskin så jag får väl diska för hand då.. =(
Skall man ta bort tangenterna då eller ska de sitta där??

Kommer sen att skölja av det ordentligt med destillerat vatten, vilket väl borde vara ett plus.
Citera
2009-03-20, 00:59
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Fairy...

Kan även säga att den fått torka i 2 veckor och att det är esc, ½,1,2,3,5,6,q , caps lock som inte fungerar..

Har ni nå bra tips vad man ska komma ihåg då man tar lös själva keyboarden, vet att det skall finnas X antal krokar som håller den på plats..

Är en platt skruvmejsel bäst eller vad?
Är du 12 år eller? Fattar inte hur folk inte kan tänka själva och vara lite kreativa. Om du skruvar isär det är det väl förfan bara att komma ihåg hur det satt? Hur svårt kan det vara och göra rent ett tangentbord...
Citera
2009-03-20, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Är du 12 år eller? Fattar inte hur folk inte kan tänka själva och vara lite kreativa. Om du skruvar isär det är det väl förfan bara att komma ihåg hur det satt? Hur svårt kan det vara och göra rent ett tangentbord...

Tack för det trevliga svaret, din ålder kan vi ta upp i ett senare skede.

Att vara kreativ och bara köra på eget bevåg utan nå information är ju visseligen ganska normalt. Vem läser manualer eller frågar innan man provat allt och för säkerhets skull även sparkat några gånger först...
Javisst kan du göra världens affär med den inställningen, men om du inte vet nåt och bara kör på så kommer du i nåt skede att stå där med röven bar och undra, varför hände det så här. .

Point.

Har tagit den approachen förr några gånger, nu söker jag information och frågar först. Passar de inte så kan du stritt åt f.....

BTW, det krävdes 3 skruvmejslar samtidigt för att lossa på krokarna runt keyboarden för att ens lyfta upp ett hörn.
Citera
2009-03-20, 08:39
Medlem
ZahriMs avatar
Du ska vara glad att det bara var några tangenter som slutade funka,
en av mina kollegor fick vatten på sitt keybord (lapptop) och hela datorn kortslöts och allt arbete gick förlorat.

är problemet att tangenterna har "klibbat" fast?
Citera
2009-03-20, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZahriM
Du ska vara glad att det bara var några tangenter som slutade funka,
en av mina kollegor fick vatten på sitt keybord (lapptop) och hela datorn kortslöts och allt arbete gick förlorat.

är problemet att tangenterna har "klibbat" fast?

Inte riktigt klibbat fast, fjädringen fungerar helt normalt, men de ger inte någon signal, varken hur hårt eller hur många ggr man trycker på tangenten.

Vad jag undrar nu är om det ska "diskas" med tangent-plattorna där eller om man skall ta bort varenda jävel för att det skall vara nån nytta.
Syns nog spill-fläckar mellan tangenterna iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in