• 1
  • 2
2009-03-19, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Den verkliga arbetslösheten är mycket högre i USA också.

I Sverige har vi ett system där du MÅSTE anmäla dig som arbetslös medan i USA är det betydligt svårare att mäta då många inte tjänar nått på att anmäla sig som arbetslösa/det går inte att anmäla sig som "arbetslös" i USA.

Arbetslöshetssiffror är väldigt svåra att jämföra mellan länder pga av dessa faktorer.

Ett annat sätt att jämföra länder är att kolla sysselsättningssiffror, dvs hur stor del av befolkningen som hade jobb. I en sån jämförelse ligger Sverige i top 5 tror jag i hela världen (detta var innan finanskrisen).

Nu är inte en sån jämförelse heller alltid bra då det i vissa länder är vanligt att hustrun är "hemmafru" osv. Men ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv så är en hög sysselsättning bra.

Slutsats:

Det är svårt att jämföra olika länders siffror pga rapporteringen är olika.

Nej, du måste inte anmäla dig som arbetslös.
Citera
2009-03-19, 12:52
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
Det stämmer. Men det visar inte så mycket om levnadsstandard. De bästa måtten enligt mig är att både titta på arbetslöshet och köpkraft mätt i PPP. Åker du till USA så ser du en massa skumma jobb som du inte hittar här. Ex. Påspackare i mataffären, dörröppnare, toalett personal som torkar händerna på dig och sprejar tvål på händerna och sätter på kranen (och detta är sant, och speciellt i sydstaterna har jag varit med om det sistnämnda många gånger). De flesta med dessa arbeten har två till tre jobb, bara för att klara sig.

Den federala minimilönen är $6.55/h. Men det finn delstater som har betydligt lägre som Georgia och Whyoming som ligger om jag inte minns fel kring $5,10/h. Till detta skall det läggas till att de saknar alla former av socialförsäkringar såsom sjukvård etc.

EDIT: För er som inte vet vad PPP är. Kolla länken, ber om ursäkt att jag länkar till wikipedia, men kollade upp länken och de var rätt så exakt. Man förstår konceptet i alla fall http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6pkraftsparitet

Då bör vi väl även gå in på vad som anses vara god levnadsstandard. I USA kunde jag äta den bästa burgaren jag någonsin ätit, för 45 svenska kronor inklusive läsk och allt. En härlig grillad middagsbiff med alla tillbehör kom man undan med att betala någon hundralapp för. När jag åt på Sizzler, vilket väl kan jämföras med svenska klassiska "tag maten själv"-husmanskostrestauranger, fast mycket godare, så kostade det kanske 30 kronor. Med andra ord, i princip allt i USA är oerhört mycket billigare än i Sverige.
Citera
2009-03-19, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Då bör vi väl även gå in på vad som anses vara god levnadsstandard. I USA kunde jag äta den bästa burgaren jag någonsin ätit, för 45 svenska kronor inklusive läsk och allt. En härlig grillad middagsbiff med alla tillbehör kom man undan med att betala någon hundralapp för. När jag åt på Sizzler, vilket väl kan jämföras med svenska klassiska "tag maten själv"-husmanskostrestauranger, fast mycket godare, så kostade det kanske 30 kronor. Med andra ord, i princip allt i USA är oerhört mycket billigare än i Sverige.

Så sant så sant. Men undra om det finns någon ny tillgänglig undersökning om PPP köpkraft i världen. Har för mig att World Bank publicerar en sådan årligen. Får kolla om jag hittar något senare. Kan kanske lägga upp en länk till artikeln om jag hittar en.
Citera
2009-03-19, 14:02
Medlem
Kapten Klännings avatar
Vad gäller sysselsättningsgraden och att den är så hög i Sverige beror på att vi har så stor offentlig sektor här. Personer som i USA tar hand om barn stannar hemma och räknas inte in som sysselsatta medan de Sverige skulle varit anställda inom den offentliga sektorn.

Offentlig sektor stod 2009 för 46,3 av BNP i Sverige medans den i USA stod för 22%. Om man räknar på det sättet och kompenserar för offentlig sektors storlek av BNP är jag helt säker på att sysselsättningsgraden är så mycket lägre i USA än i Sverige.

Vi Sverige skall nog jämföra oss med de nordiska länderna mer och gör vi det så ligger vi i absoluta botten vad gäller sysselsättningsgrad.
Senast redigerad av Kapten Klänning 2009-03-19 kl. 14:04.
Citera
2009-03-19, 14:16
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Dessa siffror borde präglas in i pannan på alla som hävdar att svenskar är lata som inte vill jobba.

Man kan tycka att det verkar bra, men läser man det finstilta star det:

"Jämförelser av sysselsättningsandelen i olika länder försvåras av att statistiken är utformad på olika sätt. I Sverige, med en omfattande arbetsmarknadspolitik, räknas många av de personer som finns i arbetsmarknadspolitiska åtgärder och som är sjukskrivna in i sysselsättningen."

Helt absurt att man kan räkna in sjukskrivna som att dom jobbar, hur har man tänkt da egentligen?
Citera
2009-03-20, 21:52
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callocain
Man kan tycka att det verkar bra, men läser man det finstilta star det:

"Jämförelser av sysselsättningsandelen i olika länder försvåras av att statistiken är utformad på olika sätt. I Sverige, med en omfattande arbetsmarknadspolitik, räknas många av de personer som finns i arbetsmarknadspolitiska åtgärder och som är sjukskrivna in i sysselsättningen."

Helt absurt att man kan räkna in sjukskrivna som att dom jobbar, hur har man tänkt da egentligen?

Sverige är världsbäst på att mörka arbetslöshet. Man räknar in arbetssökande studenter, sjukskrivna, förtidspensionärer, folk som går på värdelösa ams-kurser och mycket mera. Därför ser våra siffror oftast lite bättre ut än vad dom egentligen är. F.D. LO-ekonomen Jan Edling sade att arbetslösheten ligger närmre 20% än 10% i Sverige (och detta var innan krisen) efter att han hade slutat. Ca 3 miljoner människor går till jobbet varje dag, ca 1,4 miljoner i arbetsför ålder (alltså ej barn eller pensionärer) går på bidrag och ersättningar.
Citera
2009-03-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Dessa siffror borde präglas in i pannan på alla som hävdar att svenskar är lata som inte vill jobba.

Bara för att sysselsättningsgraden är högre i Sverige än USA behöver det ju inte betyda att vi inte är lata. (generellt sett)
Citera
2009-03-21, 19:52
Medlem
Bättre att räkna antalet arbetande istället, USA har världens högsta procent av fångar bl.a
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in