• 1
  • 2
2009-03-18, 21:48
Medlem
BluesBross avatar
Vad r det som sker egentligen? Vad r det man frsker blsa liv i? Var kommer 1 000 miljarder dollar ifrn?
http://www.nytimes.com/2009/03/19/bu...d.html?_r=1&hp
Jag fattar inte vad de hller p med? r det ngn som har lust att upplysa mig. Som jag ser det spelar de ett grymt vgspel med den stora risken att hyperinflasion sker.
Citera
2009-03-18, 22:18
Medlem
Embriacos avatar
Quantitative easing... trycka lite pengar bara... f ner rntorna p UST:s och f upp penningmngden lite bara, inget fel med det. Hyperinflation? Neej, dom vet nog vad dom hller p med. Mjligtvis en liten frtroende kris fr dollarn men det r bara bra fr jnkarna.
Citera
2009-03-18, 22:29
Medlem
BluesBross avatar
Nu r inte jag ngn skolad ekonom precis men de (FED) sger ju att deras tilltag beror p att de vill improve conditions in private credit markets. Lngsiktigt undrar jag varfr de tror att sedelpressarna ska rdda dem ur den hr situationen? Riskerar inte bublan att bli strre? Kortsiktigt kanske de frbttrar ekonomin/konsumtionen men p sikt tycker jag att det borde leda till en ordentlig inflation. Men som du sger, de borde ju veta vad de hller p med. Eller r dom desperataoch brjat chansa?

Eller misstar jag mig? Jag tycker dock att det hr r en av de kraftfullaste tgrderna vi sett hittills, men jag fr tillst att jag inte dagligen fljer cirkusen.
Senast redigerad av BluesBros 2009-03-18 kl. 22:32.
Citera
2009-03-18, 22:43
Medlem
Embriacos avatar
Risken r vl att dollarn, som jag sa, fr ngonslags frtroendekris och att den tappar mycket i vrde som kan leda till att amerikanerna fr det svrare att finansiera sina underskott.. men p samma gng s behver USA en svagare valuta s att handelsunderskotten blir mindre... Svrt att sga. Sen leder det frsts till en viss kning i inflationen men det finns rum fr det i dagslget nr inflationen r s lg.
Citera
2009-03-18, 23:03
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Embriaco
Risken r vl att dollarn, som jag sa, fr ngonslags frtroendekris och att den tappar mycket i vrde som kan leda till att amerikanerna fr det svrare att finansiera sina underskott.. men p samma gng s behver USA en svagare valuta s att handelsunderskotten blir mindre... Svrt att sga. Sen leder det frsts till en viss kning i inflationen men det finns rum fr det i dagslget nr inflationen r s lg.
Mitt frtroende fr dollarn var iaf lgt redan innan det hr Frtroendet blir ju knappast bttre nu heller och det du sger om inflationen r ju sant. Den r vl i princip noll idag och kanske inte ens handlar om inflation kngre.. tgrden de gjort nu kan nog gra en stor skillnad fr att f fart p kreditmarknaden igen och d kanske karusellen brjar snurra igen. Frhoppningsvis med en mttligare konsumtion n innan s verprod. ej blir fallet och krisen p s vis endast troligen skjuts upp och riskerar att bli om mjligt nnu vrre. Men folk borde ju ha lrt sig vid det hr laget?
Citera
2009-03-18, 23:16
Medlem
Embriacos avatar
Frhoppningsvis kommer vi att f se en svagare dollar och en starkare Yuan som skulle leda till ett lgre handelsunderskott i USA...
Citera
2009-03-18, 23:32
Medlem
Kivans avatar
Jag nskar att Bernanke skulle sl p stort och kpa hela vrlden en gng fr alla. D blir alla rika och finanskrisen kan blsas av.
Citera
2009-03-18, 23:38
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Jag nskar att Bernanke skulle sl p stort och kpa hela vrlden en gng fr alla. D blir alla rika och finanskrisen kan blsas av.

Det r fan s att man gr och vntar p det tillknnagivandet.

Jag gillar inte iden alls. Marknaden kommer bara att slja av sina lnga treasuries nu, med god vinst. Then what?

Man har tagit ett stort tagande p sina axlar nu. Insatserna i vrldens strsta bluff har just dubblats. Hoppas ingen synar, dvs att 10-rsrntorna sker sig upp till 2,90 igen.

Om man ska ge sig in i uppkpsleken frstr jag inte varfr man inte fokuserar p en marknad som man har mycket strre mjlighet att faktiskt pverka substantiellt - mortgagemarknaden.
Citera
2009-03-19, 00:07
Medlem
Byter man inte bara en kris mot en annan? Istllet fr konkursfrdiga banker och finansinstitut, s flyttar man ver skulderna till staten och vi fr konkursmssiga stater istllet.

Nr gr dollarn under 6 kr igen?
Citera
2009-03-19, 00:09
Medlem
Embriacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron

Det r fan s att man gr och vntar p det tillknnagivandet.

Jag gillar inte iden alls. Marknaden kommer bara att slja av sina lnga treasuries nu, med god vinst. Then what?

Man har tagit ett stort tagande p sina axlar nu. Insatserna i vrldens strsta bluff har just dubblats. Hoppas ingen synar, dvs att 10-rsrntorna sker sig upp till 2,90 igen.

Om man ska ge sig in i uppkpsleken frstr jag inte varfr man inte fokuserar p en marknad som man har mycket strre mjlighet att faktiskt pverka substantiellt - mortgagemarknaden.

Citat:
In a further display of aggression, the Fed also said it was more than doubling its purchases of securities issued by housing giants Fannie Mae and Freddie Mac to $1,450bn in a bid to bring down mortgage rates and support the housing market.

http://www.ft.com/cms/s/0/15eb2de2-1...nclick_check=1

UST 10 year r ner 50 punkter...
Senast redigerad av Embriaco 2009-03-19 kl. 00:12.
Citera
2009-03-19, 13:28
Medlem
Jag lste att denna manver r frbjuden i reglerna som reglerar euro-samarbetet. r det s? Och r det i sdana fall fr att det r en riskabel tgrd som helst inte ska genomfras?
Citera
2009-03-19, 13:36
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.Karlsson
Jag lste att denna manver r frbjuden i reglerna som reglerar euro-samarbetet. r det s? Och r det i sdana fall fr att det r en riskabel tgrd som helst inte ska genomfras?
Det borde det vara, och orsaken br vara att euron som valuta r gemensam, medan medlemslnderna emmitterar nationella obligationer. Tnk dig debatten om vilka lnders statsobligationer som skall kpas och finansieras genom ett gemensamt tagande. Europeisk kakafoni at its finest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in