Citat:
Ursprungligen postat av Seve Fournier
Exakt. Snackade precis med mäklaren och satt och plitade med alternativkostnader. Antingen hyr jag ut den med en vinst på 2.500kr från juni-jan, eller betalar jag shurgard förråd för 1000kr månaden.
Det är en kostnad på 24.500
Mäklaren ville ha 40.000
Plus att "piffa upp" lgh samt flytt går på 5.000.
Dvs jag ska ta det jag köpte lgh för + 70 000 samt önskad vinst på 50.000-70.000 kr för att det ska vara värt det. Kan bli svårt.
Förstår inte riktigt ditt resonemang.
Vinst på hyran 2.500 kr? Så du menar att om din "hyra" för bostadsrätten är 2000 kr. Så skall du då hyra ut den för 4500 kr?
Mäklaren vill ha 40 000 kr? Vad är de för skit mäklare. Ursäkta ordvalet, men det är ju rena blåsningen. H*n skall inte ha något fast belopp. Utan procentuell provision på försäljningspriset. Om du garanterar honom 40.000 kr. Så tar du bort alla incitament för honom att göra en bra affär ur din synvinkel. Då om han vet att han får 40 000 kr oavsett om han säljer den för 400 000 kr eller 700 000 kr. Så säljer han ju den så fort han bara får ett bud som är över din minimigräns. Däremot om han får betalt utgående från en procentuell provision. Så har han motivationen att inte sälja den direkt då någon get ett ok bud. Utan det lönar sig för honom att försöka få ett bättre bud. ANLITA INTE EN SÅDAN MÄKLARE.
Och resonemanget +70 000 på det du köpte lägenheten för. Utöver detta skall du lägga till en vinst på 50 000-70 000 kr. D.v.s. 120 000 - 140 000 på ditt inköpspris bara sådär?
Priset måste utgå från de övriga realiserade bostadspriserna i området. Hur hade du tänkt att få den sålt för ex. 400 000 om alla andra lägenheter i området säljer för 300 000?
Om det där var mäklarens idé så tyder det bara på att han inte har någon koll på hur en marknad fungerar. Du skall välja ett pris som är lagom för dig. Inga plus här och där utifrån några konstiga antaganden. Sedan smäller du ut lägenheten på försäljning/budgivning och ser vad du kan få för den. Det kan vara betydligt mer än du trodde eller lägre. Men ett bra tips är att kolla lite på vad övriga lägenheter i området sålt för.
Och utifrån de ta beslutet om det lönar sig att sälja nu eller sen.