Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-18, 14:38
  #1
Medlem
Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta, men ni vet då man startar upp en dator, så brukar det vara som ett "klickande" ljud precis efter man tryckt igång den och en fläkt startar nånstans har jag för mig. Detta händer med min dator när den är fullt påslagen, det där klickandet. Det kan upprepas flera gånger i rad och det slutar med att allt mer eller mindre hänger sig, kan det kanske bero på att fläkten stannar och nånting överhettas? Det enda sätt jag vet som får stopp på det är att dunka hårt i datorn och det känns inte så bra direkt. Jag använder windows xp om det är intressant å veta.
Citera
2009-03-18, 14:40
  #2
Medlem
Det är nog processorn som överhettas, är jag rätt. Dammsug maskineriet och testa igen!
Citera
2009-03-18, 14:42
  #3
Medlem
öppna burken och starta den och se ifall något är galet... typ fläktar som struar eller för mycket damm..


tanka ner ett temperaturavläsningsprogram ( haha längsta ordet någonsin! ) också...
Citera
2009-03-18, 14:52
  #4
Medlem
epost72s avatar
Jag har aldrig haft någon dator som "klickat" vid uppstart.

Däremot klickade det från en hårddisk till och från tills den "kastade in handduken" så att säga.

Klickljud och Frysningar = HDD troligtvis, gör backup så fort som möjligt och skaffa en ny hårddisk.

Försök att lokalisera vad det är som "klickar" genom att öppna burken och lyssna.
__________________
Senast redigerad av epost72 2009-03-18 kl. 14:57.
Citera
2009-03-18, 14:57
  #5
Medlem
BSGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
öppna burken och starta den och se ifall något är galet... typ fläktar som struar eller för mycket damm..


tanka ner ett temperaturavläsningsprogram ( haha längsta ordet någonsin! ) också...

Va e det för program du pratar om verkar vara bra att ha
Citera
2009-03-18, 15:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag har aldrig haft någon dator som "klickat" vid uppstart.

Däremot klickade det från en hårddisk till och från tills den "kastade in handduken" så att säga.

Klickljud och Frysningar = HDD troligtvis, gör backup så fort som möjligt och skaffa en ny hårddisk.

Försök att lokalisera vad det är som "klickar" genom att öppna burken och lyssna.
i och med att det lägger av så fort jag bankar på datorn så känns detta som en ganska trolig förklaring, eller? känns inte som att en fläkt skulle påverkas av en sån grej. jag har för ett kort tag sen också dammsugit den så det är nog inte själva problemet.

Är min polares gamla hårddisk som jag fått från honom,,, hoppas jag :O
Citera
2009-03-18, 15:38
  #7
Medlem
Dammsuga är inte direkt det bästa sättet att göra rent en dator, då statisk elektricitet ofta bildas och kan sabba datorn. Tryckluft är ett bättre altenativ.

Hursomhelst tror jag det är överhettning. Jag hade det på min förra, vilket ledde till att moderkortet tillslut brann (dog).
Citera
2009-03-18, 15:46
  #8
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huddit
Dammsuga är inte direkt det bästa sättet att göra rent en dator, då statisk elektricitet ofta bildas och kan sabba datorn. Tryckluft är ett bättre altenativ.

Hårtork och blås ut
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback