Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-17, 08:38
  #1
Medlem
Jag gillar Karolina Ramqvist, hon skriver ju rätt bra och driver ofta bra frågor.

Men något med lanseringen av hennes senaste bok gör mig fundersam. Den senaste heter alltså Flickvännen, och handlar om just det, en gangsters flickväns liv, närmare bestämt.

Hon har i intervjuer sagt att hon alltid varit fascinerad av maffiaskildringar i TV och på film, typ kollat på Sopranos och velat skriva en egen version. Inget konstigt med det. Men hon verkar också försöka framställa det som att hon själv har egna erfarenheter av den kriminella världen.

I SVT:s morgonprogram alldeles nyss sade recensenten att Ramqvist har "haft ett förhållande" med en grovt kriminell man. I Aftonbladet heter det helt enkelt att hon "växte upp med kriminella" (http://www.aftonbladet.se/wendela/le...cle4593067.ab), i DN säger hon visserligen först att hon "inte direkt" har någon erfarenhet av kriminella, men att hon "som ung såg upp till kriminella killar" (http://www.dn.se/livsstil/intervjuer...ivet-1.820541). Ur Metro:

Har du själv haft "bad" [sic] umgänge?
– Ja, det har jag haft. Men på lite olika nivåer. När jag var liten var det helt normalt att killar begick brott och att både tjejer och killar använde våld.

Alltså, eftersom 99% av kultursideskribenterna är rikt övre medelklassfolk och dessutom barn till andra kultur-"arbetare" känner jag mig jävligt skeptisk till att Ramqvist skulle ha haft en "kriminell uppväxt" eller "bad umgänge" eller så. Din vanliga DN-skribent är väl typen som lyssnar på tung gangsterrap och har sjukt mycket akademiska kunskaper om hiphop och maffian, men helst inte lämnar Söder ensam och byter sida på gatan om han/hon möter ett gäng "farliga" förortskids.

Det känns alltså snarare som att Ramqvist har kollat på en gangster-DVD för mycket där i bostadsrätten på Söder, och sedan skrivit ihop en historia utifrån medias bild av hur "gangsters" är. Sen drivs hon i intervjuer allt mer åt att förvanska sanningen för att ge sken av att ha egna erfarenheter i ämnet.

Men jag kan ju ha fel. Är det någon som vet något mer om hennes bakgrund och uppväxt?
Citera
2009-03-17, 10:32
  #2
Medlem
z2joiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av of lot 49
Jag gillar Karolina Ramqvist, hon skriver ju rätt bra och driver ofta bra frågor.

Men något med lanseringen av hennes senaste bok gör mig fundersam. Den senaste heter alltså Flickvännen, och handlar om just det, en gangsters flickväns liv, närmare bestämt.

Hon har i intervjuer sagt att hon alltid varit fascinerad av maffiaskildringar i TV och på film, typ kollat på Sopranos och velat skriva en egen version. Inget konstigt med det. Men hon verkar också försöka framställa det som att hon själv har egna erfarenheter av den kriminella världen.

I SVT:s morgonprogram alldeles nyss sade recensenten att Ramqvist har "haft ett förhållande" med en grovt kriminell man. I Aftonbladet heter det helt enkelt att hon "växte upp med kriminella" (http://www.aftonbladet.se/wendela/le...cle4593067.ab), i DN säger hon visserligen först att hon "inte direkt" har någon erfarenhet av kriminella, men att hon "som ung såg upp till kriminella killar" (http://www.dn.se/livsstil/intervjuer...ivet-1.820541). Ur Metro:

Har du själv haft "bad" [sic] umgänge?
– Ja, det har jag haft. Men på lite olika nivåer. När jag var liten var det helt normalt att killar begick brott och att både tjejer och killar använde våld.

Alltså, eftersom 99% av kultursideskribenterna är rikt övre medelklassfolk och dessutom barn till andra kultur-"arbetare" känner jag mig jävligt skeptisk till att Ramqvist skulle ha haft en "kriminell uppväxt" eller "bad umgänge" eller så. Din vanliga DN-skribent är väl typen som lyssnar på tung gangsterrap och har sjukt mycket akademiska kunskaper om hiphop och maffian, men helst inte lämnar Söder ensam och byter sida på gatan om han/hon möter ett gäng "farliga" förortskids.

Det känns alltså snarare som att Ramqvist har kollat på en gangster-DVD för mycket där i bostadsrätten på Söder, och sedan skrivit ihop en historia utifrån medias bild av hur "gangsters" är. Sen drivs hon i intervjuer allt mer åt att förvanska sanningen för att ge sken av att ha egna erfarenheter i ämnet.

Men jag kan ju ha fel. Är det någon som vet något mer om hennes bakgrund och uppväxt?

Jag har ingen som helst fakta i målet. Men jag har alltid stört mig på hennes märkliga resonemang. Det är som hon jämt har målat upp exempel på händelser som mest har hänt i fantasin. Eller sparkat in öppna dörrar. Men jag tror Karolina är en gammal kickersbrud från en b-förort som typ Husby, där hon under en sommar fick vara ihop med en tuff invandrarkille som snodde cyklar. Det farligaste hon gjort är förmodligen att snatta en chokladkaka av Konsum.

Hon hänger ju "alltid" på Jamaica, om man ska tro hennes krönikor. Där lever och andas hon reggae och dance hall. Det är bara fina människor där. Till och med de kriminella är fina där. För de har ju sin fina musik. Jag tror att Karolina har varit där typ två gånger och sedan brevväxlat ett tag med en Jamaikansk pojkvän och nu kan hon inte riktigt släppa det.
Citera
2009-03-17, 14:20
  #3
Medlem
Hon hade väl en jamicansk snubbe åtminstone om man utgår från att boken More Fire är självbiografisk.

Sedan har jag flörtat med henne på Hultsfredsfestivalen och jag betalar ju inte tv-licensen och har dessutom tjuvåkt på tunnelbanan, så nog finns det fog för hennes kriminella erfarenheter.
Citera
2009-03-17, 14:26
  #4
Medlem
chribsson2s avatar
Jag tycker snarare att hon försöker antyda en "kriminell uppväxt" utan att egentligen ha så stor erfarenhet av den världen:
http://www.aftonbladet.se/wendela/le...icle4593067.ab

Citat:
Kan du förstå fascinationen inför brottslingar?

– Både och. När jag var tonåring var det naturligt att en del killar begick brott. Det kunde vara allt från att sälja droger till att sno jeans och sälja. Det var alltid någon i utkanten av min bekantskapskrets som man visste hade vapen eller hade begått grova rån till exempel. De här killarna nådde en nästan mytologisk status. Men det är en farlig och tragisk väg för att uppnå framgång
Inte mycket till FFL-uppväxt i mina ögon.
Citera
2009-03-17, 16:15
  #5
Medlem
brianmolkos avatar
är det Fittstim tjejen som bråkade med Lundell för ett antal år sedan ...
Citera
2009-03-17, 16:54
  #6
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
är det Fittstim tjejen som bråkade med Lundell för ett antal år sedan ...
Jepp. Fyfaan.
Citera
2009-03-17, 17:04
  #7
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
är det Fittstim tjejen som bråkade med Lundell för ett antal år sedan ...

Det var ett intressant bråk eftersom det så tydligt visade hur manliga och kvinnliga skribenter behandlas olika. Jag har för mig att Lundell gick igång på att Ramqvist i en recension skrev något i stil med att hans fans mest bestod av onanerade yngre män som stod längst fram vid scenen. När Lundell skrev något i stil med "har du alldeles kissat på dig" (eller nåt liknande) blev det ett jävla liv och Uffe utmålades som ett sexistiskt gubbslem. Ramqvist "onanerande yngre män" (eller liknade) sågs däremot inte som sexistiskt. Så kan det gå.

Obs, jag är inte med i Ulfs fanclub, tvärtom, tråkigare artist får man leta efter.
Citera
2009-03-17, 17:13
  #8
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Det var ett intressant bråk eftersom det så tydligt visade hur manliga och kvinnliga skribenter behandlas olika. Jag har för mig att Lundell gick igång på att Ramqvist i en recension skrev något i stil med att hans fans mest bestod av onanerade yngre män som stod längst fram vid scenen. När Lundell skrev något i stil med "har du alldeles kissat på dig" (eller nåt liknande) blev det ett jävla liv och Uffe utmålades som ett sexistiskt gubbslem. Ramqvist "onanerande yngre män" (eller liknade) sågs däremot inte som sexistiskt. Så kan det gå.

Obs, jag är inte med i Ulfs fanclub, tvärtom, tråkigare artist får man leta efter.


Jo har kommit på vad det var om nu det var något sådant, men var något om en textbok också Lundell gav ut då som hon sågade i liknande sexistisk ordalag eller så, sen skrev Lundell ett brev till henne, som hon sen publicerade i Fittstim, sen hävdade han att det var brott mot upphovsrätten för hans brev var ett konstverk så de fick dra tillbaka den i andra upplagan, tror dessutom att Lundell bröt med sitt bokförlag som också gav ut fittstim... det var något sådant ..
Citera
2009-03-17, 17:57
  #9
Medlem
Ronilles avatar
Hon är ju ihop med Fredirk Virtanen nu och han är i alla fall kriminellt ful....
Citera
2009-03-17, 18:22
  #10
Medlem
Hennes mamma är eller var en känd DN-kultur journalist. Hon är helt klart vanlig lattekulturvänster utan erfarenheter av kriminella
Citera
2009-03-17, 18:47
  #11
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyRotten
Hennes mamma är eller var en känd DN-kultur journalist. Hon är helt klart vanlig lattekulturvänster utan erfarenheter av kriminella

Hon är en typisk sådan som fått jobb genom kontakter. Skribenter som Ramkvist gör DN kultur till bortkastad läsning. Hon är andefattig, okunnig, vagt "feministisk" och djupt sexistisk.

Självklart hade hon någotsånär gynnsamma uppväxtförhållanden.
Citera
2009-03-17, 18:54
  #12
Avstängd
Classiques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyRotten
Hennes mamma är eller var en känd DN-kultur journalist. Hon är helt klart vanlig lattekulturvänster utan erfarenheter av kriminella

Vem är morsan? Ramqvist är en vanlig feministisk pk-kärring utan förankring i verkligheten. Det märkliga är också att hon gick i taket över Lundells "kissat på dig-brev" när hon uppenbarligen älskar negrarnas kvinnoförakts-rap. De texterna är ju riktigt jävla störda. Men eftersom de framförs av negrer så är de tydligen ok. Var finns logiken?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback