Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-16, 21:43
  #1
Medlem
Tjenare jag har en liten fundering kring detta.

Jag har en kompis som håller på med AmWay, han prenemunerear på network 21's olika utbildnings material och jag tycker att detta har hjärntvättat honom på vissa sätt.

Någor de bland annat säger är, varför betala för reklamen när du köper en produkt? Med det menar de givetvis, att när du köper en känd produkt, säg gainomax som det görs reklam för på tv, betalar han för reklamen. Han påstår att han betalar ett stort överpris och inte får vad han betalar för(vilket även är mycket sant). Det jag inte håller med honom om här är att han betalar för reklamen.

Vad jag tror:
Företaget vill tjäna mer pengar, de kan de göra antingen genom att öka försäljningen, höja priserna dra ner produktionskostnaden etc. Gör de mer reklam ökar de försäljningen, ökar försäljningen kan de producera mer = mindre produktionskostnader och mer intäkter.

Reklamen kostar en del men jag tror att det jämnar ut sig ändå. Han påstår att reklamen höjer priset på produkten och därmed betalar du nästan bara för reklamen.

Vet inte om jag lyckades förklara bra, men hur ligger det till?
Citera
2009-03-16, 21:50
  #2
Medlem
Klart det finns ett samband mellan produktens pris och reklamutgifter.
Citera
2009-03-16, 22:03
  #3
Medlem
Brookuss avatar
Företag har olika marknadsföringsprofiler. Skiljer sig enormt mycket. Beror av bransch, konkurrens på marknaden, strategiska vs operativa mål, med mera.
Han har ju i alla fall rätt i att reklam är en kostnad som måste vävas in i priset på produkten, men hela hans påstående är inget annat än barockt.
Citera
2009-03-16, 22:13
  #4
Medlem
Om jag hamnar i diskution om detta vill jag inte riskera att förlora. Givetvis förstår jag att reklamutgifterna måste vägas in i något annat, tex produktpriset.

AmWay har fått honom att tro att när han köper varor på andra ställen förutom från AmWay (Hans egna "affär") betalar han för deras reklam. Brukar bara skratta för mig själv varje gång han säger så när man skall handla något.

Ni har inga bra exempel eller något.

Om vi skulle prata om tex gainomax, vad tror ni om den? Betalar vi för deras reklam, eller väger ökad försäljning upp så att priset ändå hålls nere?
Citera
2009-03-16, 23:20
  #5
Medlem
Fick lära mig att Coca-Cola tar en viss andel av fg. års vinst för att budgetera marknadsföringen nästkommande år. Så, då skulle man ju egentligen kunna säga att marknadsföringen bekostas av aktieägarna och deras återhållsamma syn på utdelningar snarae än konsumenterna?

Vad gäller AmWay så är det väl någon Pyramid/MLM-hittepå - dom har ju trots det ändå marknadsföringskostnader - är det inte TV-spottar så är det ju kostnader för att värva säljare och arvodera gamla säljare. Också något som slutkonsument betalar.

Vad man kan kolla är ju hur stor betydelse marknadsföringen har. Min gissning är att vi pratar om fraktioner av slutpris för marknadsföringsbitarna. Låt oss säga 10% av slutpriset är reklamkostnader. Förmodligen alldeles för hög siffra, men ändå. TS har helt rätt i att det inte skall ses som en absolut kostnad - utan denna investering skulle ju tillverkningsvolymen sjunka och då även de kostnadsbesparingar som ökad volym innebär.

Så Coca-Cola utan reklamkampanjer och halverad volym kanske skulle betyda samma, eller ökat pris till konsument.

En fyrkantig bild din vän målar upp - skulle inte orka förklara sådär väldigt djupsinnigt för honom. "Det löns inte förklara för nån som int förstå!"

PS. Om din kompis skulle ha rätt - vilka drivkrafter hos företagsledare och marknadsavdelningar är det då egentligen som skulle se till att satsa på reklam över huvudtaget? .DS
Citera
2009-03-16, 23:47
  #6
Medlem
Dr.Houses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trexake
Om jag hamnar i diskution om detta vill jag inte riskera att förlora. Givetvis förstår jag att reklamutgifterna måste vägas in i något annat, tex produktpriset.

AmWay har fått honom att tro att när han köper varor på andra ställen förutom från AmWay (Hans egna "affär") betalar han för deras reklam. Brukar bara skratta för mig själv varje gång han säger så när man skall handla något.

Ni har inga bra exempel eller något.

Om vi skulle prata om tex gainomax, vad tror ni om den? Betalar vi för deras reklam, eller väger ökad försäljning upp så att priset ändå hålls nere?

I och med att alla kostnader måste täckas av intäkterna från försäljning så förekommer det någon form av pålägg för reklam (indirekt) i produktpriset. Men det är rätt ointressant. Det kan även tänkas att som du skriver, ökad försäljning täcker kostnaderna för reklam. Men reklam bygger goodwill, branding etc därav så är inte enbart intäkterna på kort sikt intressanta.

MEN det är inte så enkelt att säga att det per automatik ger ett HÖGRE pris än motsvarande vara utan reklam.

Det är främst stora företag som har råd med TV-reklam. Stora företag har ofta skalfördelar = lägre produktionspris än små tillverkare, och kan därmed sätta ett lägre pris än den lilla tillverkare fastän de betalar miljoner för TV-reklam.

Vad väljer du själv och vad väljer din "smarta" kompis?
Två likvärdiga produkter.
Produkt GainoMax
Pris 100 kr
Varav 1 kr är pålägg för reklamkostnader

Produkt AmWay
Pris 150 kr
0 kr pålägg för reklam
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback