Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-16, 13:01
  #1
Medlem
Lilla_Maries avatar
Hej, undrar om någon kan hjälpa mig med det här:
Jag är tjej och har rätt aknebenägen hy, har därför försökt hålla mig undan styrketräning ( och mer satsat på konditionsträning i stil med löpning och långpromenader) för jag har läst lite här och var att styrketräning ökar testosteronhalten vilket medfört att många fått finnar pga träningen. Så det jag undrar om är ifall jag kan "chick"träna med lättare vikter och satsa på att tex träna magmuskler, rumpa och lår utan att riskera hormonfinnar, nån slags rubbning?
En annan grej är jag absolut inte ute efter några svällande muskler, utan bara vill förbränna fett, vill ha en slankare figur och kanske få fastare/hårdare mage & rumpa. Så är styrketräning något för mig eller bör jag hålla mig till konditionsträning?

Jag är medveten om jag är ganska clueless på området working out

Peace
Citera
2009-03-16, 13:05
  #2
Medlem
nVcs avatar
Det där med finnar har jag aldrig hört, men du behöver verkligen inte vara rädd för att få stora muskler. Det tar lång tid (i regel några år åtminstone) plus att det ställer stora krav på dig själv vad gäller, vila, kost etc.
__________________
Senast redigerad av nVc 2009-03-16 kl. 13:11.
Citera
2009-03-16, 13:13
  #3
Avstängd
Låter som du är allegisk eller känslig mot viss typ av mat. Äter du mycket mejeriprodukter och dylikt? Dricker du mycket mjölk och äter ost osv?
Citera
2009-03-16, 13:16
  #4
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla_Marie
Hej, undrar om någon kan hjälpa mig med det här:
Jag är tjej och har rätt aknebenägen hy, har därför försökt hålla mig undan styrketräning
Styrketräning framhäver inte acne. När du styrketränar ökar du (eller i alla fall pojkar) sin testosteronproduktion. Ökad testosteornproduktion är INTE samma sak som hormonrubbningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilla_Marie
( och mer satsat på konditionsträning i stil med löpning och långpromenader)

Det är bra att du satsar på konditionsträning. Men inte fel att styrketräna heller, då bränner du mer fett och får finare konturer. Jag hade älskat att ha en tjej som styrketränar, så jävla hett. Kolla på alla kändisar 8typ Beyoncé), fatta hur mycket hon tränar, ser man direkt. Men deffar en tjej för mycket så att man ser musklerna får hon de där manliga intrycket, vilket få tjejer och tjejkändisar vill ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilla_Marie
för jag har läst lite här och var att styrketräning ökar testosteronhalten vilket medfört att många fått finnar pga träningen.
kan faktiskt inte uttala mig om den gör det för tjejer. Skulle inte tro det dock, möjligtvis väldigt lite, kommer knappast påverka dig.
Högre testosteron medför inte finnar. Ojämna hormonnivåer medför finnar.


Citat:
Ursprungligen postat av Lilla_Marie
Så det jag undrar om är ifall jag kan "chick"träna med lättare vikter och satsa på att tex träna magmuskler, rumpa och lår utan att riskera hormonfinnar, nån slags rubbning?
Du skall träna precis som en kille om du är ute efter samma resultat om en kille. Vill du ha större muskler, så tränar du för att få större muskler (det är snyggt). Det som gör att det ser manligt ut dock är om du tappar för mycket underhudsfett så att man ser muskelkonturerna. Det är fult.

Dessutom kommer det ta flera år innan du märker nämnvärda resultat på din muskelmassa ändå. Styrketräning är bra för kropp och själ!

Citat:
Ursprungligen postat av Lilla_Marie
En annan grej är jag absolut inte ute efter några svällande muskler, utan bara vill förbränna fett, vill ha en slankare figur och kanske få fastare/hårdare mage & rumpa. Så är styrketräning något för mig eller bör jag hålla mig till konditionsträning?
Fasthet/Hårdhet kommer med muskler, ingenting annat. Då skall du styrketräna för att uppnå detta. Du kommer inte få svällande muskler direkt. Folk har en riktigt sned uppfattning om hur snabbt man kan bygga muskler. Jag skulle säga att även om du lägger ner all din energi och satsar 1000% på att bygga så mycket muskler som möjligt kommer du ändå inte få svällande muskler de närmsta åren. Var inte orolig, är du riktigt duktig bygger du 2kg muskler / år som tjej. Då måste du äta riktigt mycket och perfekt kost också.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilla_Marie
Jag är medveten om jag är ganska clueless på området working out

Peace

Summa kardemumma. kombinera styrketräning med konditionsträning så kommer du få en fastare och finare figur. Du kommer inte få finnar av att styrketräna.
Citera
2009-03-16, 13:33
  #5
Medlem
freedom291s avatar
Jag tror du har missuppfatta detta, du får inte acne av tränig men, du får acne på anabola, så håll dig från de bara så blir de inga acne.
Citera
2009-03-16, 13:39
  #6
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freedom291
Jag tror du har missuppfatta detta, du får inte acne av tränig men, du får acne på anabola, så håll dig från de bara så blir de inga acne.
Anabola Androgena Steroider, och även Östrogena steroider kan orsaka acne, ja! Väljer du att exogent inta hormoner får du räkna med hormonrubbningar (det är detta som orsakar acne), om du inte vet hur man skall sköta det, eller har dåliga gener för det (otur).

AAS predisponerar för acne under tiden du använder det, ja.
Citera
2009-03-16, 13:46
  #7
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Jag har sett massor av killar mellan 16-18 år som börjat träna på gym, fått resultat och plötsligt extrem acne på köpet. Menar ni att det är stor risk att de har dopat sig?

Jag vet att det är vanligt, men jag har svårt att tro att just killarna som jag pratar om har gjort det.
Citera
2009-03-16, 13:49
  #8
Avstängd
MyNameIsNobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Jag har sett massor av killar mellan 16-18 år som börjat träna på gym, fått resultat och plötsligt extrem acne på köpet. Menar ni att det är stor risk att de har dopat sig?

Jag vet att det är vanligt, men jag har svårt att tro att just killarna som jag pratar om har gjort det.

är dom 16 så är väl risken att det är vanlig tonårsacne men om det nu är som du säger "extrem acne", även på ryggen/nacken så har dom med största sannolikhet varit och bitit i förbjudna äpplen.
Citera
2009-03-16, 13:49
  #9
Medlem
KoettFaerss avatar
Vi får heller inte glömma att acne är delvis genetiskt betingat. Vissa får mer av det än andra, har en kompis som preppar, däremot har han i stort sett inga finnar. I övrigt behöver du inte vara orolig för att å "stor bulliga" muskler, det tar bokstavligt talat år att uppnå med hjälp av hård träning, kosthållning, vila och planering.

Styrketräna du, så hårt du kan och orkar. Lycka till med träningen!
Citera
2009-03-16, 13:50
  #10
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Jag har sett massor av killar mellan 16-18 år som börjat träna på gym, fått resultat och plötsligt extrem acne på köpet. Menar ni att det är stor risk att de har dopat sig?

Jag vet att det är vanligt, men jag har svårt att tro att just killarna som jag pratar om har gjort det.

tyvärr är det oftast unga killar som är den utsatta gruppen. Men det betyder inte att de trycker.
Citera
2009-03-16, 13:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Jag har sett massor av killar mellan 16-18 år som börjat träna på gym, fått resultat och plötsligt extrem acne på köpet. Menar ni att det är stor risk att de har dopat sig?

Jag vet att det är vanligt, men jag har svårt att tro att just killarna som jag pratar om har gjort det.

Det behöver ju inte nödvändigtvis bero på gymträningen m man får acne i 16års åldern...
Inte anabola heller.
Citera
2009-03-16, 13:52
  #12
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
är dom 16 så är väl risken att det är vanlig tonårsacne men om det nu är som du säger "extrem acne", även på ryggen/nacken så har dom med största sannolikhet varit och bitit i förbjudna äpplen.

Finnar på ryggen/nacken är också ett vanligt attribut bland tonåringar med överdriven acne. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att de preppar.
I övrigt låter det urdumt att börja så tidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback