Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-16, 11:44
  #1
Medlem
Antts avatar
Tjena! För ungefär ett halvår sedan köpte jag mig en ny dator, färdigmonterad från Komplett. Till datorn köpte jag inget OS så jag bestämde mig för att använda mig av ett nedladdat Windows Vista x64.

Jag kommer inte ihåg exakt när det började, men det tog inte lång tid innan datorn började crasha på till synes slumpvis valda tidpunkter. Jag får då en blåskärm med ständigt samma meddelande varje gång ( kommer snart ). När jag startar upp datorn får jag det gamla vanliga "Datorn stängdes av ovväntat bla bla..." och jag trycker på "Check for solution".

Jag får så meddelandet:

"This problem was caused by ATI Graphics Driver, which was created by ATI Technologies, Inc.. There is no solution for this problem at this time."

I problemhistoriken ser jag att vid varje crash 2 st "Windows: Video Hardware Failure"

Såhär ser det ut:


Den andra ser likadan ut tror jag...



Dator specs:

Antec Nine Hundred
MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2, 1600FSB, ATX, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16
Intel Core 2 Duo E8400 @3.0 GHz Socket LGA775, 6MB, 1333MHz BOXED m/fläkt
Corsair Powersupply 550W ATX/EPS 120mm fläkt, 4x SATA, SLI
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's
Powercolor Radeon HD 4870 "PCS" 512 MB, GDDR5, PCI-Express 2.0,


Jag har använt drivers jag fick med för att installera moderkortet, och tankat grafikdrivers och CCC från ATIs hemsida.


Vad jag har försökt hittills:

Omformatera datorn
Försökt med 3 olika versioner av OSa
Testat CCC och resp. driver versioner: 8.1, 8.8, 9.1, 9.2 och säkert någon mer.
Har rensat med DriveCleaner innan installation av drivers.

Jag formaterade just datorn för 3:e gången och har installerat nyaste grafikdrivers + CCC, efter bara 1 dag så crashar den ( Alldeles nyss ) När jag startade TIBIA. Tibia som är ett tecknad 2D spel som inte bör kräva mer av datorn än Pac Man....

Jag har kollat GPU temperaturen och den låg stadigt på 42 grader med Fan Speed på 40%.


VAD ska jag göra? Någon som har varit med om liknande? Kanske med samma system/grafikkort? Är det något simpetlt som jag missar eller bör man skicka tillbaka datorn? Ska inte behövas tycker jag då det står att det är drivisarna som krånglar, inte hårdvaran.


Förlåt för Wall O' Text, men jag vill verkligen ha det här överstökat >.<
Citera
2009-03-16, 18:31
  #2
Medlem
Antts avatar
Bump

Någon som har förslag på lösning el. samma problem?

Kan föresten tillägga att ingenting är överklockat för att inte göra det här inlägget alltför onödigt.
Citera
2009-03-16, 18:33
  #3
Medlem
HFisBacks avatar
Jag hade samma problem. Jag reklamerade och fick ett nytt grafikkort!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback