Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-16, 09:42
  #1
Medlem
denanonymes avatar
Hejsan!

Jag har en liten fråga gällande de olika stegen i hårdvarorna när du tex klickar på play i en webbrowser.
Alltså vart informationen skickas först och vart den till sist hamnar någonstans så att vi tillslut kan kolla på filmen, samt vart informationen går igenom mellan start och mål.

ex: information skickas till processorn (vad gör processorn med informationen vid detta läge?) -> information skickas sedan till bussen (vad händer här?) -> skickar sedan det vidare till en annan hårdvarokomponent (händer där?)

Det är ungefär så jag vill ha det förklarat, vore väldigt tacksam om jag fick svar på detta!

PS: Vill ej ha någon förklaring för hur informationen hanteras i oprativsystemet, endast för hårdvarorna.
Citera
2009-03-16, 10:20
  #2
Avstängd
sugarpuffextrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denanonyme
Hejsan!

Jag har en liten fråga gällande de olika stegen i hårdvarorna när du tex klickar på play i en webbrowser.
Alltså vart informationen skickas först och vart den till sist hamnar någonstans så att vi tillslut kan kolla på filmen, samt vart informationen går igenom mellan start och mål.

ex: information skickas till processorn (vad gör processorn med informationen vid detta läge?) -> information skickas sedan till bussen (vad händer här?) -> skickar sedan det vidare till en annan hårdvarokomponent (händer där?)

Det är ungefär så jag vill ha det förklarat, vore väldigt tacksam om jag fick svar på detta!

PS: Vill ej ha någon förklaring för hur informationen hanteras i oprativsystemet, endast för hårdvarorna.

Ptja, om du kollar på en film på youtube så skickas filmen bitvis via nätverskabeln till ramminnet, sen via moderbordet till grafikkortets ramminne och sen vidare ut till skärmen, allt kontrolleras och beräknas av processorn på moderbordet och processorn på grafikkortet.

Det är bilden, ljudet tar samma väg fast från ramminnet till ljudkortet istället.
Citera
2009-03-23, 10:00
  #3
Medlem
denanonymes avatar
tack för svaret.

Det är inte möjligen så att du vet någon länk till någon sida där det står lite mer detaljerat vad som händer vid varje steg genom hela processen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback