Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-15, 22:29
  #1
Medlem
Hej,

jag har ett STORT problem som jag först trodde berodde på mitt minneskort. Det är så att när jag kopplad in minneskortet till min mobil i min läsare (Det står SD-MS/Pro*MMC*XS ovanför läsaren) och fört filer fram och tillbaka så försvinner filer, mappar döps om till konstiga namn, mappar och filer går inte att nå m.m (se bild).

Men nu hände det sig att jag skulle föra över bilder från min flickväns kameras minneskort och när jag öppnade minneskortet såg det likadant ut. Bara ett fåtal bildfiler syntes till förutom massa mappar med konstiga namn och inga av dessa bildfiler gick att öppna. När jag satt in minneskortet i kameran igen var alla bilder försvunna förutom ett fåtal, och vissa gick inte att läsa.

Jag testade formatera mitt eget minneskort en gång för att se ifall det löste problemet, eftersom det inte gick att integrera med det alls tillslut, varken via minneskortläsaren eller via usb-kapel till mobilen. Det gick bara att snabbformatera och konstigt nog gick det att integrera igen, men efter att ha fyllt på med musik m.m. hände samma sak igen. Filer försvann, mappar bytte namn o.s.b.

Mitt minneskort till mobilen anslutes via en SD "adapter" och min flickväns minneskort till mobilen är också ett SD minneskort.

Jag har en HP Pavillion dv6700 Windows Vista basic 32bits

Jag behöver verkligen hjälp både med att läsa problemet och, ifall det går, rädda min flickväns bilder. Det var verkligen många bilder som inte finns kopior på. Någon som vet vad som är fel med läsaren? Nedan ser ni vad som händer med filerna och mapparna på minneskortet:

[IMG=http://img21.imageshack.us/img21/5471/problemminnes.jpg][/IMG]

Det är som sagt jätteviktigt och jag skulle vara evigt tacksam om någon kunde hjälpa!
Citera
2009-03-15, 22:49
  #2
Medlem
Jag har väldigt lite erfarenhet vad gäller minneskort från kameror, men jag har dock lyckats rädda ett antal bilder från en kamera med programmet Get data back! Man måste ha rätt version av programmet, ntfs, fat32, fat 16 eller vilket filsystem nu kameran använder.

Kan vara värt att prova, programmet finns på "Statoil"....
Citera
2009-03-15, 22:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovarn
Jag har väldigt lite erfarenhet vad gäller minneskort från kameror, men jag har dock lyckats rädda ett antal bilder från en kamera med programmet Get data back! Man måste ha rätt version av programmet, ntfs, fat32, fat 16 eller vilket filsystem nu kameran använder.

Kan vara värt att prova, programmet finns på "Statoil"....


Okej tack så mycket!

Men du har ingen aning vad det är för fel på läsaren?
Citera
2009-03-15, 23:02
  #4
Medlem
Moots avatar
Har samma problem, men det händer när min mobil agerar kortläsare, eller rättare sagt, när jag ska åt mobilens minneskort via usbkabeln. Sonyericsson</3.

För mig är det troligen glapp i kontakten.
Citera
2009-03-15, 23:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av methodtwist
Okej tack så mycket!

Men du har ingen aning vad det är för fel på läsaren?
Nä... drivrutiner?
Citera
2009-03-15, 23:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovarn
Nä... drivrutiner?

Står att jag har nyaste...

SDA Standard Compliant SD Host Controller heter läsaren iaf
Citera
2009-03-19, 01:55
  #7
Medlem
bump,

någon som vet vad felet är?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback