Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-15, 18:02
  #1
Medlem
hej, har ubuntu installerat nu och det krashar när jag bläddrar i menyerna.
tänker lägga in slackware och pröva det istället.

har grub installerat och vill lägga in slackware.
är det bara att köra installationen som vanligt och skriva över ubuntu ?

har winxp på datorn också så vill dualboota utan att paja allt.

hur skall jag göra ?
Citera
2009-03-15, 18:06
  #2
Medlem
har bara en disk och partitionerna ser ut såhär:

hda1 - 90gb - winxp
hda2 20gb /
hda2 900mb swap
Citera
2009-03-15, 18:08
  #3
Medlem
vet ju att lilo används, men att man kan välja att installera grub också, finns den möjligheten fortfarande i senaste versionen ?
Citera
2009-03-15, 18:32
  #4
Medlem
BRFs avatar
Stort språng, från Ubuntu till Slackware.
Du installerar Slackware, väljer då advancerad installation så du kan editera partitionerna.
Skriv inte över Windowsdisken och lägg till Windows i grubs konfigfil.
Man kan köra grub, välj bara att installera grubpaketet från paketmenyn.

Svarare det på alla frågor?
Varför just Slackware förrästen?
Citera
2009-03-15, 18:40
  #5
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Stort språng, från Ubuntu till Slackware.
Du installerar Slackware, väljer då advancerad installation så du kan editera partitionerna.
Skriv inte över Windowsdisken och lägg till Windows i grubs konfigfil.
Man kan köra grub, välj bara att installera grubpaketet från paketmenyn.

Svarare det på alla frågor?
Varför just Slackware förrästen?
För Slackware är underbart!
Aja egen åsikt
Citera
2009-03-15, 18:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Stort språng, från Ubuntu till Slackware.
Du installerar Slackware, väljer då advancerad installation så du kan editera partitionerna.
Skriv inte över Windowsdisken och lägg till Windows i grubs konfigfil.
Man kan köra grub, välj bara att installera grubpaketet från paketmenyn.

Svarare det på alla frågor?
Varför just Slackware förrästen?

vill inte chansa, om det går att ta reda på hur det blir innan.

vad händer om jag inte installerar någon bootloader alls, finns ju grub inlagt redan, kommer jag kunna starta slackware då ? hoppas på att installationsprogrammet lägger in korrekta rader i grub.

lilo tänker jag inte lägga in för det har sabbat systemet många gånger förut, jag vill få det att fungera direkt efter installationen utan att behöva ändra något i efterhand om det går.

har använt slackware förut då fick jag igång grafik ljud och det mesta, var många år sedan och då hade jag inte windows inlagt samtidigt så vill veta hur det blir om man gör si och så.
Citera
2009-03-15, 19:18
  #7
Medlem
pixnions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Du installerar Slackware, väljer då advancerad installation så du kan editera partitionerna.

Vadå "advancerad installation", något sådant finns la ändå inte. Partitionerar gör man med fdisk/cfdisk/parted innan man drar igång setup.
Citera
2009-03-15, 19:19
  #8
Avstängd
swedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobs
vill inte chansa, om det går att ta reda på hur det blir innan.

vad händer om jag inte installerar någon bootloader alls, finns ju grub inlagt redan, kommer jag kunna starta slackware då ? hoppas på att installationsprogrammet lägger in korrekta rader i grub.

lilo tänker jag inte lägga in för det har sabbat systemet många gånger förut, jag vill få det att fungera direkt efter installationen utan att behöva ändra något i efterhand om det går.

har använt slackware förut då fick jag igång grafik ljud och det mesta, var många år sedan och då hade jag inte windows inlagt samtidigt så vill veta hur det blir om man gör si och så.

Visst kan du skita i att installera lilo om du vill, men då har du ingen fungerande bootloader. För att installationen kommer göra en ny /boot, såvida du inte har den som en separat partition. Men då krävs det att du bootar från skiva upp sedan och installerar grub-paket till slackware, därefter måste du köra grub-konfigurationen iaf.
Så din ide är osmidig.
Lättast är att installera slackware med lilo, sedan konfigurera lilo så den startar din XP. Och eller så installerar du grub-paketet efter att du har installerat slackware med lilo och konfigurerar upp det då.
Ett tips är att du sparar din menu.lst-fil så ser du hur du skall sätta upp allt.
Citera
2009-03-15, 19:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pixnion
Vadå "advancerad installation", något sådant finns la ändå inte. Partitionerar gör man med fdisk/cfdisk/parted innan man drar igång setup.

ja så känner jag till det också, cfdisk med fina tabeller.
men det behövs ju inte eftersom det redan är färdigt, alla paket och sånt om jag missat nåt kommer jag lägga till i efterhand, har gjort det när jag updaterat kernel en gång förut.
Citera
2009-03-15, 19:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Visst kan du skita i att installera lilo om du vill, men då har du ingen fungerande bootloader. För att installationen kommer göra en ny /boot, såvida du inte har den som en separat partition. Men då krävs det att du bootar från skiva upp sedan och installerar grub-paket till slackware, därefter måste du köra grub-konfigurationen iaf.
Så din ide är osmidig.
Lättast är att installera slackware med lilo, sedan konfigurera lilo så den startar din XP. Och eller så installerar du grub-paketet efter att du har installerat slackware med lilo och konfigurerar upp det då.
Ett tips är att du sparar din menu.lst-fil så ser du hur du skall sätta upp allt.

tack för bra svar, då lägger jag in lilo. startar med slackware och gör ändringar.
vad ska jag lägga till i lilo för att få igång winxp isåfall ?
eller är det som redhat att den detekterar att det finns ett windows på redan och fixar allt automatiskt ?
vill inte sitta där sen och inte få igång nätverket och leta efter svar.
Citera
2009-03-15, 19:29
  #11
Avstängd
swedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobs
tack för bra svar, då lägger jag in lilo. startar med slackware och gör ändringar.
vad ska jag lägga till i lilo för att få igång winxp isåfall ?
eller är det som redhat att den detekterar att det finns ett windows på redan och fixar allt automatiskt ?
vill inte sitta där sen och inte få igång nätverket och leta efter svar.

Typ något likande som nedan lägger du till i /etc/lilo.conf

# windows xp
other = /dev/sda1
label = winxp

Glöm inte att köra /sbin/lilo -v efteråt, så det skrivs en fungerande mbr.
Citera
2009-03-15, 19:31
  #12
Medlem
någon som har länk till senaste iso-filen, är osäker på vilken jag ska välja behöver inte va den absolut senaste bara en som fungerar bra tack.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback