Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-19, 18:32
  #13
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
jag vet inte men jewelcase är väl ändå ett standardformat?
Som suger. Hur många sådana fodral har man inte haft sönder i sina dagar? Ytterst få av mina PS1 spel (som visserligen inte är jewel case men 99% likadana) har klarat sig ifrån nötning. Samma sak med mina musikskivor.

Vad jag inte förstår är varför de inte tillverkar en variant av den modellen, som är mer hållbar och solidare, t ex av mjukplast istället för hårdplast och med en bättre låsmekanism? Som små DVD-fodral.
Citera
2009-03-20, 08:43
  #14
Medlem
ZahriMs avatar
Jag tycker att DVD boxarna är ganska praktiska men jag saknar de stora lådorna och de roliga manualerna.
Citera
2009-03-20, 09:54
  #15
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
jag vet inte men jewelcase är väl ändå ett standardformat?


Jodå, visst är det så, men tänkte mer på de stora kartongerna i varierande storlek jewelcases brukade komma i.
Citera
2009-03-20, 10:15
  #16
Medlem
Nu var det iofs länge sedan jag köpte datorspel, men till bl.a. GTA San Andreas fick men ju en del sådant med, bl.a. en karta. Men håller med om att det gått utför, till ZeldaOcarinaof Time fick jag med världens jävla manual med bakgrundshstorier och allt. Tror dock att denna inte ingick i spelet som standard utan det var något erbjudande.
Citera
2009-03-22, 14:16
  #17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Som suger. Hur många sådana fodral har man inte haft sönder i sina dagar? Ytterst få av mina PS1 spel (som visserligen inte är jewel case men 99% likadana) har klarat sig ifrån nötning. Samma sak med mina musikskivor.

Vad jag inte förstår är varför de inte tillverkar en variant av den modellen, som är mer hållbar och solidare, t ex av mjukplast istället för hårdplast och med en bättre låsmekanism? Som små DVD-fodral.

man är väl bör bövelen lite rädd om sina saker?
men visst, jewelcase är rätt känsliga.. det finns mjuka jewelcasar att köpa på till exempel clas ohlosson.. eller ja, det fanns åtminstone..
Citera
2009-03-22, 15:01
  #18
Medlem
gisslans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
vad får man idag? ett fånigt och faktiskt ganska fult dvdfodral som inte passar nånstans förutom ståendes eller liggandes, otympliga är dom också

De gamla pappkartongerna är väl otympliga om något? För att inte tala om hur mycket plats de tar upp och hur mycket damm de samlar på sig. De brukar ju oftast vara halvfulla också, mest luft och så en manual och ett CD-fodral och nån karta eller poster. Nej jag är glad att papplådornas tid är förbi.
Citera
2009-03-22, 22:15
  #19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gisslan
De gamla pappkartongerna är väl otympliga om något? För att inte tala om hur mycket plats de tar upp och hur mycket damm de samlar på sig. De brukar ju oftast vara halvfulla också, mest luft och så en manual och ett CD-fodral och nån karta eller poster. Nej jag är glad att papplådornas tid är förbi.
grejen med spelboxarna är ju att dom med lite tur är snygga och dessutom kanske innehåller mer än bara spel och manual.. Särskilt svårplacerade tycker jag inte att dom är, det är ju bara att ställa dom på rad i bokhyllan..
Citera
2009-03-24, 21:16
  #20
Medlem
Saknar också lådorna och manualerna. Nu får man på sin höjd en kort installationsguide, kontrollerna, och/eller serienummer.

Minns Day of the Tentacle, där man var tvungen att använda manualen för att lösa ett pussel. Visserligen var det mest för att förhindra piratkopiering, men det kändes häftigt. Fler spel borde ha sånt, det blir en mycket mer spännande upplevelse om man ska leta igenom en bok efter ledtrådar och sånt samtidigt som man spelar på datorn/konsolen.

Finns ju undantag, tillexempel hade ju GBA lådor och hyfsat ofta manualer, kartor och dylikt.

Jag gillar The Wither's förpackning, fin (dock liten) papplåda med en relief av en varg, och en lång manual med backstory, karta, beskrivning av alla Items osv.
Citera
2009-03-25, 15:10
  #21
Medlem
Synt4x_3rr0rs avatar
Många Nintendo DS spel har också fortfarande ganska fina manualer vad jag har märkt. Undrar varför det är så med bärbara konsoler fortfarande? Kanske tänker de att det mest är barn som köper de konsolerna och att kanske bara barn bryr sig om färgglada och snygga manualer? :S
Fast jag vet ingen unge som sitter och läser igenom manualen på ett nyinköpt spel iofs
Citera
2009-03-25, 15:16
  #22
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny Calavera
Boxarna saknar jag inte så mycket men manualerna och kartor och grejjer är skitkul att kika på.
Sant, tyvärr får ju en ordentlig manual ala Starcraft, Diablo 2, Tiberian Sun etc inte plats i ett såntdär pyttefodral.
__________________
Senast redigerad av volvo 240 2009-03-25 kl. 15:18.
Citera
2009-03-26, 10:43
  #23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Saknar också lådorna och manualerna. Nu får man på sin höjd en kort installationsguide, kontrollerna, och/eller serienummer.

Minns Day of the Tentacle, där man var tvungen att använda manualen för att lösa ett pussel. Visserligen var det mest för att förhindra piratkopiering, men det kändes häftigt. Fler spel borde ha sånt, det blir en mycket mer spännande upplevelse om man ska leta igenom en bok efter ledtrådar och sånt samtidigt som man spelar på datorn/konsolen.

Finns ju undantag, tillexempel hade ju GBA lådor och hyfsat ofta manualer, kartor och dylikt.

Jag gillar The Wither's förpackning, fin (dock liten) papplåda med en relief av en varg, och en lång manual med backstory, karta, beskrivning av alla Items osv.

ahh.. som pirates till amiga där man var tvungen att svara på frågor innan man ens kunde starta spelet.. kanske inte riktigt lika coolt som i DoT men ändå..
Citera
2009-03-27, 18:16
  #24
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag tycker jag alltid får manualer då jag köper nya spel och de kan ofta vara riktigt tjocka också... På Best Buy och liknande budgetetiketter så brukar det dock inte finnas manualer så ofta idag...

Annars så håller jag med trådskaparen om att de gamla papplådorna var maffiga och det kan inte all opraktiskhet i världen ändra på!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback