• 6 532 online
  • 1 129 265 medlemmar
  • 58 583 873 inlägg
  • 1
  • 2
2009-03-15, 12:59
Moderator
BigFatCones avatar
för bara 10 år sen när man köpte sig ett pc-spel så fick man sitt spel i en helt vanlig jewelcase som passade i alla cdställ, en rejäl tryckt manual som med lite tur innehöll allt från hårdvarukraven till en backstory och andra roliga nicknacks, EULA på papper och om spelet så krävde en hel mängd spännande papper som förklarade saker, kanske en karta, kanske en layout som visade vad alla knapparna på tangetbordet skulle användas till - möjligheterna var oändliga.. allt detta fick man dessutom paketerat i en stor fin box som man kunde ställa i bokhyllan.. en spelsamling såg minsann maffig ut.. till och med gamla tv-spel kom i en box en gång i tiden, åtminstone innan cdmedia i olika format tog över där också..

vad får man idag? ett fånigt och faktiskt ganska fult dvdfodral som inte passar nånstans förutom ståendes eller liggandes, otympliga är dom också, man får ingen tryck manual att sitta och bläddra i, man får inga roligheter alls.. men framför allt så får man ingen fin låda att ställa i bokhyllan.. en spelsamling med spel från den här sidan millenieskiftet ser jämförelsevis.. torftig ut.. köper man dessutom spel via steam eller annan nerladdningstjänst, vilket är iofs jävligt smidigt och gud vet allt men tråkigt, så får man ju inte ens en skiva med fodral..

nu har jag inte köpt ett pc-spel till fullpris på bra många år men jag kan inte tänka mig att spelen blir billigare utan alla dessa underbara nicknacks, möjligtvis de man köper online men det är ju en helt annan sak.. miljön jublar säkert också, inga träd som får sätta livet till men sen å andra sidan dränks vi i reklam i brevlådan som säkert har tagit död på en mindre regnskog och till skillnad från en schysst spelbox med innehåll så ger ju reklam inget direkt mervärde..

vad säger ni.. vill vi som spelkonsumenter inte ha feta spelboxar längre utan trivs med situationen som den är?
på ett sätt känner jag mig som de som gnällde över att den konst som ett väl designad lpomslag är gick förlorad när formatet krympte till cd-skivan fast ändå inte.. det finns fortfarande schyssta albumomslag om än i mindre format men det finns inga schyssta spelboxar, förutom dessa limited edition och fan vet allt..

förval spelboxen, jag är glad att jag har några kvar för det lär ju knappast bli fler..
Citera
2009-03-15, 15:24
Medlem
osamabinpelles avatar
det är väll tvärtom jobbigt o förvara såna här stenålders paket
Citera
2009-03-15, 16:15
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Du får väl köpa CE-utgåvorna av spel, de kommer oftast i boxar.
Citera
2009-03-16, 18:03
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Du får väl köpa CE-utgåvorna av spel, de kommer oftast i boxar.

men det är ju just det jag helst vill slippa.. men men.. det här var mest en elegi över spelboxen som fenomen..
Citera
2009-03-16, 20:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Ja för mig är det i alla fall så enkelt som att jag är glad att jag inte behöver belamra hemmet med en massa grejer som man inte har nån användning för.. Mina gamla boxar ligger uppe på vinden och jag kan inte se nån poäng med att ha dom nån annanstans.
Citera
2009-03-17, 08:38
Medlem
Synt4x_3rr0rs avatar
Får mig att tänka på att när man var mindre så slängde jag alltid boxarna som NES och SNES spel kom i, för det var ju bara förpackningar tyckte jag... Det ångrar jag som fan idag

Det hade nog att göra med att NES, SNES och N64 boxarna var gjorda i papp. T.ex Mega Drive boxarna kommer jag ihåg att jag sparade för de var oftast i plast.
Men pappboxarna är fan snyggare ändå.

EDIT: Angående att miljön mår bättre utan såna här boxar så kan jag tala om att majoriteten av pappboxarna var tillverkade av återvunnet papper
Senast redigerad av Synt4x_3rr0r 2009-03-17 kl. 08:42.
Citera
2009-03-17, 11:10
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osamabinpelle
det är väll tvärtom jobbigt o förvara såna här stenålders paket

Trodde det var 18års-gräns på Flashback.

Tvärtom, lådor får man ut lite mer av. Intruktionsböcker har alltid varit mysiga att bläddra i.
Citera
2009-03-18, 22:26
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Trodde det var 18års-gräns på Flashback.

Tvärtom, lådor får man ut lite mer av. Intruktionsböcker har alltid varit mysiga att bläddra i.
jag menar ju det..
Citera
2009-03-19, 09:50
Medlem
Luxuss avatar
hittade precis min samling kartonger i källaren, med ett 20tal spelkartonger. Den i särklass lyxigaste är den som flygsimulatorn Tornado levererades i. Manualen till spelet var på ett par hundra sidor och var i princip en lärobok i hur man flyger. helt sinnessjukt va kraft de lagt på allt runtomkring. http://www.migman.com/ref/1990_comba...ornado_box.jpg
Citera
2009-03-19, 10:01
Medlem
Manny Calaveras avatar
Boxarna saknar jag inte så mycket men manualerna och kartor och grejjer är skitkul att kika på.
Citera
2009-03-19, 13:32
Moderator
Falukropps avatar
Ja jag kan inte heller säga att jag saknar de gamla boxarna. Är snarare glad åt att de kör med ett standardformat som är lättare att förvara.
Citera
2009-03-19, 17:12
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ja jag kan inte heller säga att jag saknar de gamla boxarna. Är snarare glad åt att de kör med ett standardformat som är lättare att förvara.

jag vet inte men jewelcase är väl ändå ett standardformat?
Citera
  • 1
  • 2