Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-14, 10:12
  #229
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Verkligen! Idén om att man skulle kunna prata som "infödd" engelsman eller amerikan är helt otroligt löjlig. Jag himlar inombords med ögonen varje gång en svensk 21-åring ondgör sig över att t ex politiker pratar engelska med svensk brytning. Resten av världen pratar "sin" engelska, varför skulle inte svenskar också kunna göra det?

Jag tror faktiskt att vi får skylla på vår engelskundervisning. Minns att det var en väldig tonvikt på att lära sig tonande s och sånt där. Vi blev nog itutade att vi skulle kunna prata "perfekt" engelska, som man gör i England (eller som man gör i USA, om du är född på åttiotalet eller senare).

Jag är den förste att hålla med om att ett "perfekt" uttal inte är det viktigaste att prioritera om man vill bli bra på att tala ett främmande språk. Men ibland kan ju sådana uttalsmissar ändra ords betydelse. Om du vill berätta att du har suttit i fängelse blir du missförstådd om du uttalar det som "I went to Yale".
Citera
2022-10-16, 11:50
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vad tycker ni om personer som yttrar detta?

De tycker att svenskan är ett dåligt och löjligt språk. Håller ni med dem?

Eller upplever ni dem som elitistiska och skrytsamma, och spär på den utbredande globalismen och förstärker bilden av jantelagen i Sverige? Jag menar alltså när personer som är födda och uppväxta i Sverige säger detta. Har man engelska som modersmål så är det ju inte så konstigt att man föredrar det.

Många av oss svenskar som växt upp utomlands och har diplomatföräldrar föredrar engelska då språket är mycket rikare. Det tyder inte på elitism, det är blott omständigheternas utfall. Jag talar ibland enbart engelska i en månad eller två och nyttjar fördelarna med att bli sedd som en turist. Det är bara experimentellt och kul. Den här tråden verkar försöka skamma oss verkliga tvåspråkiga. Jag älskar svenska och har läst det på universitetet. Med detta sagt så finns det ingen anledning för mig att inte använda mig av engelskan som jag fått "gratis". Det är som att två cylindrar man kan växla mellan utan buffrande. Jag kommer att tala engelska med mina barn från födseln, jag råder er andra att göra detsamma. Dålig engelska kan bli ett handikapp om 20-30 år. Det är så språkutveckligen ser ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback