2009-03-13, 20:54
Bannlyst
Hej.
Jag fick i onsdags hem min nya dator från inet, som jag byggt ihop och som fungerat finemang - enda tills idag.
Jag införskaffade en HDMI-kabel, en 2-meters TechLink, och tänkte att "nu ska jag äntligen få kräma ut lite från TVn, och slippa skämmas med S-video-lösning på plasman", då mitt interna GPU har HDMI-utgång. Här klämmer dock skon en hel del.

Jag kan inte använda mej av nVidia-gput som är integrerat i moderkortet, när mitt ATI HD4670 driver skärmen, så min TV hittar bara datorn (och tvärt om), när jag tar ut ATI-kortet. Detta gör dock att jag
1) inte kan använda mitt underbara ATI-kort och
2) att jag får världens värsta upplösning när jag gör vad som helst annars än just kollar på film på TVn.
Nummer 2 irriterar absolut mest, och inte ens när jag tankat nVidia system monitor och alla drivisar till det inbyggda gput funkar skiten. Jag har en upplösning på 1024*768 på 22"-skärmen, vilket ser ut som skit på skärmen men perfekt på TVn. Kan dock inte använda TVn som primär bildskärm då det dels är en plasma (inbränningar!) och dels används som just TV till 80% av tiden. Min sambo kollar väldigt mycket på TV medans jag använder datorn, och tvärt om.

Så lösningen är självklar: jag måste kunna ha i ATI-kortet och driva bildskärmen samtidigt som jag utnyttjar det integrerade nVidia-kortets HDMI-utgång till TVn. Är detta möjligt? Det är väl inte direkt SLI när jag kör både det integrerade och det vanliga samtidigt? Och hur fan ska jag göra?

Mycket tacksam för alla svar och råd.
Mvh

EDIT: Kan tillägga att moderkortet jag använder är ett GA-73PVM-S2H, och det integrerade gput är nVidia GeForce 7100 (det står även nVidia nForce 630i, vad nu det är)
Senast redigerad av Rambonaut 2009-03-13 kl. 20:57.
Citera
2009-03-13, 21:01
Medlem
micaeles avatar
Kort sagt - nej, du kan inte använda båda korten samtidigt. Tyvärr.

Och nVidia nForce 630i är modellen på moderkortets chip.
Citera
2009-03-13, 21:04
Bannlyst
Köp en Western Digital HD-box ifrån Inet och kör HD-film ifrån den istället.
Citera
2009-03-13, 21:07
Bannlyst
Fan också! Jag får annars helt enkelt byta min HDMI-kabel mot en DVI till HDMI som driver ljud också? Visst finns det sådana?
Citera
2009-03-13, 21:14
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambonaut
Fan också! Jag får annars helt enkelt byta min HDMI-kabel mot en DVI till HDMI som driver ljud också? Visst finns det sådana?
Nej, inte det heller. DVI transporterar inget ljud, vilket inte är så konstigt när man tänker efter - vad har ditt grafikkort att göra med hur datorn låter?
Du måtte dra en separat kabel från din ljudutgång till stereo / tv.
Citera
2009-03-13, 21:23
Bannlyst
Typ en 3,5mm från SPDIFen till TVn SPDIF? Finnes dessa att köpa, typ tre eller fyra meters? Och blir det lika bra bild med en DVI-HDMI som en HDMI-HDMI?

Just FYI så läste jag någonstans, för kanske en timme sedan, att det finns DVI-HDMI-kablar som på något sätt skickar ljud också. Så konstigt är det väl inte att GPUt kan skicka ljud också, det går ju med HDMI-kablar?

(Jag tror det var på MHB om jag inte missminner mej)
Citera
2009-03-13, 21:24
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambonaut
Just FYI så läste jag någonstans, för kanske en timme sedan, att det finns DVI-HDMI-kablar som på något sätt skickar ljud också. Så konstigt är det väl inte att GPUt kan skicka ljud också, det går ju med HDMI-kablar?
Överbevisa mig gärna. Jag har mycket svårt att tro på att GPUn i dagsläget även sänder ljud.
Citera
2009-03-13, 21:32
Bannlyst
Du har förmodligen rätt även här, min kära kattälskare. Jag måste läst fel någonstans helt enkelt.

Vad tycker du blir den bästa lösningen för mej om jag ska sätta in mitt ATI igen - köra DVI-HDMI (min dator saknar DVI-ingång, har dock både VGA och RGB men dessa vet jag inget mer om än att VGA är det datorskärmar använder när dessa inte har DVI) + 3,5mm för ljudet? Eller har du någon bättre idé? Jag behöver uppriktigt sagt hjälp med det här, jag är ganska lost när det kommer till HD-grejorna. Jag vill naturligtvis få ut så bra bild som möjligt, hur mkt tappar man när man kör DVI-HDMI? Är VGA/RGB inte ens att fundera på ifall jag vill köra 720p?
Citera
2009-03-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Överbevisa mig gärna. Jag har mycket svårt att tro på att GPUn i dagsläget även sänder ljud.

http://ati.amd.com/products/radeonhd4800/specs.html

Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS, DTS-HD & Dolby True-HD4, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI

Det funkar visst, ATIs HD4XXX kort har ett inbyggt ljudkort och kan skicka både ljud och bild genom DVI portarna.

Sen till TS: Det finns ju ett flertal HD 46xx modeller som har en inbyggd hdmi port också, kan du byta till sånt är ju det lättaste lösningen.
Senast redigerad av Fateless 2009-03-13 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in