Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-12, 01:46
  #1
Medlem
ikkAAs avatar
Hej! Jag och två kompisar har nu bott i Oslo sedan November. Vi har en lägenhet i Vålerenga och enligt vårt avtal är det bara digitaltv som ska ingå. Men ändå har vi bott här nu i snart 5 månader utan en enda elräkning. Vår hyresvärd är en vad jag fått erfara en vimsig tant på 60 år. Har aldrig träffat henne då jag egentligen inte "bor här".

Nu till saken, eftersom hyran är sjukt dyr så mår jag inte dåligt direkt av att slippa elräkningen. Men kan det vara så att den kommer en gång i halvåret? Eller kan de vara att hon betalar den utan att veta om det? Eller att elbolaget glömt bort oss och skickar snart en räkning med fet förseningsavgift?
Hur ska vi göra?
Citera
2009-03-12, 01:48
  #2
Medlem
EvilTouchs avatar
Jag hade ringt elbolaget och bara frågat om de fått betalt.
Citera
2009-03-12, 01:52
  #3
Medlem
ikkAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Jag hade ringt elbolaget och bara frågat om de fått betalt.

Haha det är nästa sak, vi vet inte ens vilket elbolag vi har.
Citera
2009-03-12, 02:04
  #4
Medlem
Och vad ska vi diskutera?
Citera
2009-03-12, 02:28
  #5
Medlem
ikkAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate Kenta
Och vad ska vi diskutera?

Vad ska vi göra?
Luta oss tillbaka och gilla läget eller göra något?
Citera
2009-03-12, 02:52
  #6
Medlem
Fråga tanten vad det är för el i huset? Fråga nån granne? Fråga dom ni ger hyran till?
Citera
2009-03-12, 05:10
  #7
Medlem
tokyoSWEs avatar
Jag hade lätt skitit i det och hoppas på något av dom alternativen du nämner. Sen om det skulle visa sig att elbolaget mot all förmodan glömt er så kan dom ju knappast begära någon förseningavgift på det utan bara retroaktiv el-räkning. Lägg undan lite deg i fall smällen kommer.
Citera
2009-03-12, 15:01
  #8
Medlem
Är det inte så att elen ingår i hyran då??
Citera
2009-03-12, 21:46
  #9
Medlem
ikkAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuntyJack
Är det inte så att elen ingår i hyran då??

Elen ingår inte, hon sa det speciellt. Den som står på kontraktet frågade henne hur elräkningen kommer osv när vi flytta in, då sa hon "Jag vet inte".
Men som ni säger, just nu är det bara att glädja sig åt gratis el.
Citera
2009-03-12, 21:51
  #10
Medlem
När jag flyttade in i min första lägenhet så missade jag att man skulle anmäla inflyttning av el. Ingen som sa det till mig heller.

När jag sen flyttade till den andra lägenheten sa den nya hyresvärden att jag var tvungen att anmäla inflyttning, och då kom jag ju såklart på att jag missat det på den förra.

Ringde elbolaget och sa till om detta, o de sa att de skulle skicka räkningen på de månader jag brukat elen. Nu har det gått 5 år och jag har fortfarande inte sett någon räkning =)

Så var tyst, vänta och se, lägg undan lite pengar för säkerhets skull bara.
Citera
2009-03-13, 10:28
  #11
Medlem
Megaforces avatar
Bor i andra hand så kan det ta lång tid innan räkningarna kommer eftersom elen då står på hyresvärden och denne debiterar då sen i efterhand. Sen är det upp till värden hur lång tid det tar.. Om man väntar in elmätaravläsningar så kan det ju ta över ett år.
Citera
2009-03-13, 10:49
  #12
Medlem
När jag flyttade in hos HSB blev det förvirring i början, jag fick för mig att de sa att hushållsel ingick. När jag efter att ha bott i lägenheten i två år skulle säga upp kontraktet sa handläggaren på HSB liksom i förbifarten att jag skulle ringa vattenfall och säga upp mitt kontrakt jag tecknade med dem när jag flyttade in. Jag blev tyst som muren och sa inte ett ljud till de på HSB. Åkte hem och slog upp lagboken och i Sverige i alla fall kan näringsidkare bara kräva konsumenter på fakturor upp till tre (har inte lagboken här så är inte 100% kan vara två år) efter efter faktureringen. Detta oavsett hur rätt företaget har att kräva, glömmer de bort, klantar sig, nått blir fel och det går mer än tre år har de ingen rätt att kräva dig på pengarna. Skulle tippa att Norge har något likande, slå upp motsvarande konsumentsköpslagen och titta efter. För mig hur som helst sa jag inget till vare sig vattenfall eller HSB, lade undan lite pengar i fall att men ingen har hört av sig och nu är det för sent. Gratis el i två år, inte mycket kanske men man tackar i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback