Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-01, 06:47
  #85
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vilken tillsats skulle vara bäst för att hålla konsistensen? Jag gör en kebabsås som är på pricken som såserna man får utanför Sthlm o.s.v. Alltså inte en tomat- eller vitlökssås. Alla som jag bjudit på såsen älskar den. Problemet är att den är fast i början men efter ett tag tenderar den att bli för lös, en av ingredienserna som är problemet. Pizzahaken har stor åtgång av såsen så de har inte problemet.

Det ska gå att kallröra förtjocknings/stabiliseringsmedlet i såsen. Kan xantangummi vara lösningen? Skippar helst guarkärnmjöl då många är allergiska mot den.
Kanske snart i en butikshylla nära dig!
Men borde gå att filtrera den mejeriprodukt du använder, och få ur en del vatten där.
Och om du kör nån fanta eller så, så kanske det går ändra där också och ta mindre mängd och ersätta med socker och en reducering kanske.
En pizza sa dom körde ananasspadet, och lät som det var en mindre mängd där.
Då jag bara antar de tog det som blev över.
Citera
2018-08-01, 07:29
  #86
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men borde gå att filtrera den mejeriprodukt du använder, och få ur en del vatten där.
Och om du kör nån fanta eller så, så kanske det går ändra där också och ta mindre mängd och ersätta med socker och en reducering kanske.
En pizza sa dom körde ananasspadet, och lät som det var en mindre mängd där.
Då jag bara antar de tog det som blev över.

Även om man filtrerar så tenderar produkten skikta sig lite, ser kanske inte så aptitligt ut. Alternativet är att man kör med en ogenomskinlig flaska och uppmanar kunden att skaka flaskan före användning och köra "utan tillsatser" som ett argument. Fast folk kanske skiter i om det finns tillsatser eller ej när de ändå köper en kebabsås? Är väl inget hälsofreaken köper direkt?
Citera
2018-08-01, 20:06
  #87
Medlem
TraXzmans avatar
Recept och recept ? Finns väl massor därute på receptsiter

Gör så här tex, ta vilken smaksatt cremefresh som helst från de märken som finns och blanda ut med lite vatten eller gräddfil

Nu kanske man vill ha nån starksås till eller chilisås, ta den du diggar

Nu kanske du vill att det ska smaka lite vitlök ochså, pressa i en sån klyfta med om du ä klyftig

Köp nå fint kebabkött i fryspåse som man bara steker på och nåt av flera sorters pitabröd på ica eller nåt

Hacka upp grönsaker sallad osv, montera rubbet men man kan även tillsätta lite riven ost ... done

Krydda ev köttet efter smak
Citera
2018-08-01, 20:27
  #88
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Recept och recept ? Finns väl massor därute på receptsiter

Gör så här tex, ta vilken smaksatt cremefresh som helst från de märken som finns och blanda ut med lite vatten eller gräddfil

Nu kanske man vill ha nån starksås till eller chilisås, ta den du diggar

Nu kanske du vill att det ska smaka lite vitlök ochså, pressa i en sån klyfta med om du ä klyftig

Köp nå fint kebabkött i fryspåse som man bara steker på och nåt av flera sorters pitabröd på ica eller nåt

Hacka upp grönsaker sallad osv, montera rubbet men man kan även tillsätta lite riven ost ... done

Krydda ev köttet efter smak
Kebabsås är heligt. Det är inte bara att slänga ihop lite random ingredienser. Det största problemet är väl att i stort sett alla pizzerior/kebaberior har sina egna såser, så det finns liksom ingen konsensus om hur en kebabsås ska vara. Det finns bara lite grövre indelningar på vilken sås som är favoriten. För egen del är det den vita majonnäsbaserade (som knappt någon i Stockholm har hört talas om, än mindre smakat på).
Citera
2018-11-13, 15:10
  #89
Medlem
djsupremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vilken tillsats skulle vara bäst för att hålla konsistensen? Jag gör en kebabsås som är på pricken som såserna man får utanför Sthlm o.s.v. Alltså inte en tomat- eller vitlökssås. Alla som jag bjudit på såsen älskar den. Problemet är att den är fast i början men efter ett tag tenderar den att bli för lös, en av ingredienserna som är problemet. Pizzahaken har stor åtgång av såsen så de har inte problemet.

Det ska gå att kallröra förtjocknings/stabiliseringsmedlet i såsen. Kan xantangummi vara lösningen? Skippar helst guarkärnmjöl då många är allergiska mot den.
Kanske snart i en butikshylla nära dig!
Om du nu gör en "som är på pricken" så får du väl dela med dig av receptet så vi andra kan avgöra, det är väl det hela den här posten går ut på?
Citera
2018-11-13, 20:33
  #90
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djsupreme
Om du nu gör en "som är på pricken" så får du väl dela med dig av receptet så vi andra kan avgöra, det är väl det hela den här posten går ut på?

Sorry, affärshemligheter.
Citera
2018-11-13, 20:39
  #91
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Sorry, affärshemligheter.
Får du inte ut den på marknaden inom 1-2 år så får du väl iaf dela med dig av receptet, för annars kommer det aldrig bli av .
Citera
2018-11-13, 21:13
  #92
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Får du inte ut den på marknaden inom 1-2 år så får du väl iaf dela med dig av receptet, för annars kommer det aldrig bli av .

Den är på G, dock lite saker kvar att lösa. Delar med mig om det mot förmodan inte skulle bli av.
Citera
2018-11-14, 09:56
  #93
Medlem
TraXzmans avatar
Finns ett trailer- gatukök eller vad man vill kalla det som har 4 olika såser, dressingar i om man så vill. Kombon i lagoma proportioner är riktigt god

Rödsås (kebabsås), vitlöksås, orientdressing shunky med kebabkryddor, gurka, lök mm, sen lite tunn starksås vanligtvis av märket Sriracha Chili Sås. Sen såklart ett osttäcke i pizza-brödet med en tunn hinna tomatsås som gräddas.

Och det vanliga, kebab, gurka, sallad, lök, tomat inkl lite feferoni vid sidan om
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-11-14 kl. 09:59.
Citera
2018-11-14, 10:52
  #94
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Finns ett trailer- gatukök eller vad man vill kalla det som har 4 olika såser, dressingar i om man så vill. Kombon i lagoma proportioner är riktigt god

Rödsås (kebabsås), vitlöksås, orientdressing shunky med kebabkryddor, gurka, lök mm, sen lite tunn starksås vanligtvis av märket Sriracha Chili Sås. Sen såklart ett osttäcke i pizza-brödet med en tunn hinna tomatsås som gräddas.

Och det vanliga, kebab, gurka, sallad, lök, tomat inkl lite feferoni vid sidan om

Har du recepten?
Citera
2018-11-15, 10:50
  #95
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Har du recepten?

Nä men jag brukar göra en variant på vit kebabsås och röd kebabsås som rätt rätt gjort i sina klipp på youtube. Sen gör jag orientdressingen enligt denna

https://ugnstrull.se/recept/orientdressing/

Sen lite starksås och kebabkrydda

Blir minst lika god om inte godare
Jag gör oftast min egen kebab, för vill inte lägga ut massa pengar på enkel snabbmat

Pizzadeg är inga problem med en bakmaskin sen blir det en kebabrulle eller ett kuvert
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-11-15 kl. 10:54.
Citera
2019-04-06, 18:38
  #96
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Pratar vi om den vita eller röda kebabsåsen?

Ingen av dem.

Vi pratar riktig kebabsås.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback