Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2021-05-20, 11:58
  #109
Medlem
Mythomanias avatar
Godaste kebabsåsen jag någonsin ätit var den som fanns på Saffet’s i Uppsala när jag bodde där på 90-talet. Här kommer ett recept på den. https://sverigesradio.se/artikel/5850353

4 portioner

1/4 gul lök, finhackad

2 dl filmjölk (eller 1 dl fil+1 dl gräddfil för tjockare konsistens)

1 dl majonnäs, gärna hemgjord

1,5 msk tomatpuré

1,5 tsk italiensk salladskrydda

1. Lägg den hackade löken i en skål iskallt vatten i kylskåpet i 30 minuter så att den blir mild och krispig. Häll av och låt löken rinna av.

2. Blanda alla ingredienserna och låt såsen dra ett par timmar. Smaka av med mer italiensk salladskrydda om den behöver mer salt. Servera kall till spiskumminkryddat kött. Variera genom att blanda ner 1-2 msk bostongurka.

Jag brukar lägga till lite pressad vitlök och socker eller nån matsked Fanta som smakförhöjare.
Citera
2021-05-20, 15:44
  #110
Medlem
Ni är grymma här på Flashback.

Lusläst några recept

Helt sjukt bra, jag kan känna smakerna oftast i förväg redan.
Har den beg¨åvningen.
Den 'är unik.

Här kommer en bild med lite kebabsåser

https://www.bildtagg.se/file/eax9m342v0971kseymmn0i2y

klicka för större bild

Min kompis som gjort den, roligt , men allt är vettigt, gott , provat själv
top betyg
__________________
Senast redigerad av mrkeeper 2021-05-20 kl. 15:48.
Citera
2021-05-20, 21:32
  #111
Medlem
Scalpings avatar
Kebasås:

1 dl gräddfil

slut på meddelandet
Citera
2021-05-21, 10:21
  #112
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Kebasås:

1 dl gräddfil

slut på meddelandet

Typ, är kebaben redan kryddad, marinerad så är såsen inget man ska mixtra och smaksätta till tusan.
Kanske folk gör okryddad kebab, vet inte?

Dock kan en kryddsatt sås med örter komplettera en kryddsatt kebab men men

Kycklingkebab
https://www.youtube.com/watch?v=6mQB...MyNameIsAndong

Sås

2 Tbsp tahini
2 Tbsp water
2 cups full fat greek yoghurt
1/2 cup mayo
1 Tbsp sugar
1 tsp salt
1 Tbsp rice (or other light) vinegar
1 Tbsp dried dill
1 Tbsp dried mint
1 tsp dried oregano
1 tsp dried basil
1 tsp dried parsley
1 Tbsp garlic powder
Citera
2021-06-01, 08:43
  #113
Medlem
Nu ska ni få höra.
Testa gör såsen på en bas av "vanlig" hamburgerdressing, ni vet den där som Kavli säljer i tub. Späd dressingen med vanlig vispgrädde (ovispad förstås), till lämplig konsistens.
Nu kan ni "hotta upp" den efter eget tycke och smak.
Lite förslag är: lite ketchup, vitlök, spiskummin, paprikapulver, rökt paprikapulver, svart/vitpeppar, lökpulver/hackad lök, valfri chilisås, spad från fefferoniburken.

Jag själv kör med lite ketchup, lite pressad vitlök, spiskummin och ngt örtsalt.

Try it, you'll like it!
Citera
2021-06-01, 19:50
  #114
Medlem
Scalpings avatar
gjorde en slät röd sås till falafeln som hade passat till kebab också. det viktigaste är tomaterna, koktiden och sockret. Sen även lite salt, vitpeppar, spiskummin, kanel, cayenne och gurkmeja. Minst 30 minuter på spisen.
Citera
2022-02-08, 19:19
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mythomania
Godaste kebabsåsen jag någonsin ätit var den som fanns på Saffet’s i Uppsala när jag bodde där på 90-talet. Här kommer ett recept på den. https://sverigesradio.se/artikel/5850353

4 portioner

1/4 gul lök, finhackad

2 dl filmjölk (eller 1 dl fil+1 dl gräddfil för tjockare konsistens)

1 dl majonnäs, gärna hemgjord

1,5 msk tomatpuré

1,5 tsk italiensk salladskrydda

1. Lägg den hackade löken i en skål iskallt vatten i kylskåpet i 30 minuter så att den blir mild och krispig. Häll av och låt löken rinna av.

2. Blanda alla ingredienserna och låt såsen dra ett par timmar. Smaka av med mer italiensk salladskrydda om den behöver mer salt. Servera kall till spiskumminkryddat kött. Variera genom att blanda ner 1-2 msk bostongurka.

Jag brukar lägga till lite pressad vitlök och socker eller nån matsked Fanta som smakförhöjare.

Den här såsen gjorde jag och den smakar INTE som Uppsalas kebabsås på 90 talet. Inte ens i närheten.
Så synd att det här kebab sås receptet har försvunnit. Jag har provat varenda kebab ställe i Uppsala och ingen kan jämföra med den gamla såsen. Så tragiskt.
Citera
2024-01-14, 18:49
  #116
Medlem
Någon som bor i Göteborg och är bra på att laga mat som har en aning om hur man kan tänkas laga såserna på Lollos Pizzeria i Brunnsbo?

Jag brukar blanda stark sås med vitlöksås på deras kababpizza. Jag tycker deras stark- och vitlöksåser är de godaste jag har smakat och då har jag bott i andra delar av Sverige exvis. Stockholm.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback