Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-11, 16:43
  #1
Medlem
Hej jag och sambon är snart klar med vår utbildning.
När vi är färdiga skulle vi vilja starta eget, detta eftersom vi vet att det är detta vi vill hålla på med.

Men för att få lån hos banken krävs ju att man antingen kan påvisa inkomst eller visa upp gedigna kalkyler som visar för banken att detta är vart att satsa på.

Hur löser man detta om man inte förmår den kompetensen att matematiskt formulera sig?
Finns det någon som hjälper till med sådant.

Tänker mest på att det borde vara taktiskt då staten borde satsa på landets ungdom då det skulle gynna detta land.

Vet att det hade varit mycket lättare om man hade jobb. Men eftersom räntan är så låg nu och vi vet vad vi vill göra i framtiden känns det inte värt att hoppas på framtiden och missa den underbara chansen som finns nu.

Så finns det någon hjälp att få?
Tack på för hand.
Citera
2009-03-11, 16:47
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Hej jag och sambon är snart klar med vår utbildning.
När vi är färdiga skulle vi vilja starta eget, detta eftersom vi vet att det är detta vi vill hålla på med.

Men för att få lån hos banken krävs ju att man antingen kan påvisa inkomst eller visa upp gedigna kalkyler som visar för banken att detta är vart att satsa på.

Hur löser man detta om man inte förmår den kompetensen att matematiskt formulera sig?
Finns det någon som hjälper till med sådant.

Tänker mest på att det borde vara taktiskt då staten borde satsa på landets ungdom då det skulle gynna detta land.

Vet att det hade varit mycket lättare om man hade jobb. Men eftersom räntan är så låg nu och vi vet vad vi vill göra i framtiden känns det inte värt att hoppas på framtiden och missa den underbara chansen som finns nu.

Så finns det någon hjälp att få?
Tack på för hand.

brukar finnas startaeget centrum på de större orterna, testa att kolla där, och nä det finns inga gratispengar att få där men ni får mycket hjälp..
Citera
2009-03-11, 17:03
  #3
Medlem
wafflespecials avatar
Hej! Vilken bransch pratar vi om? Antar att ni redan kollat med Almi och liknande...?
Citera
2009-03-11, 17:05
  #4
Medlem
pekmezs avatar
http://www.ams.se/admin/Documents/faktablad/stosta.pdf


Lite info...
Citera
2009-03-11, 17:14
  #5
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Sen finns det starta eget bidrag och liknande

Men du.. är du säker på att du vill starta med sambon?

Har hört och läst historier och jag kommer nog aldrig starta något med tjejen.. Vad som händer när de tar slut, när den ena str över den andra mm.
Citera
2009-03-11, 17:31
  #6
Medlem
hej tack för era tips, nej jag har inte kollat med någon då jag är lite i startgroparna, och skriver om hur företaget skall struktureras upp vad vi skall arbeta och hur vi skall sköta allt praktiskt.

Ja vi är säkra på att vi vill starta ihop.
Men då vi lägger upp arbetet på ett smidigt sätt och planerar allt på effektiva sätt skulle man kunna klara merparten av arbetet ensam, men det skulle ta något längre tid dock, men inte avgörande för att det skulle bli för jobbigt.
Man skulle dock vid eventuell splittring bli nödvändigt att anställa någon 1-2 månader om året ca, men inte så farligt.
Så går det åt helvete så löser det sig.

Bransch: Lantbruk, hantverk, turism.

Skall kolla mig för på de olika ställena.
Tack
Citera
2009-03-11, 17:51
  #7
Medlem
wafflespecials avatar
Håller med Mr.Fredrik, tänk dig för innan du startar företag med sambon!!! Antagligen kommer ni strunta i rådet så se för guds skull till att ha ett avtal klart innan ni börjar bråka! Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback