Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-11, 15:38
  #1
Medlem
Hej.

Skulle gärna ha er hjälp att spekulera i värdet på ett bolag.

Bolaget är en webbyrå som skapar enkla, billiga och stilrena hemsidor. Det har även hyrt in sig på ett webbhotell, så de distribuerar serverplats åt kunderna. Byrån arbetar även med grafisk design och tar fram visst reklam-material.

Det har endast funnits ett år och har därför ingen bokförd omsättning eller andra siffror.

Det ser dock ut så här ungefär;

Befintliga kunder: 135 st (detta ger ingen ytterligare inkomst i och med att kunderna betalar en engångsavgift för sidan. Dock kommer det ett par gånger/månad önskningar om korrigeringar eller tillägg på sidan, vilket genererar ca 24000:-/år)
Kunder med bolagets webbhotell: 100 st. (detta ger en vinst, efter bolagets egen hyra är betald på ca 45000:-/år)
Antal ordrar: ca 7 st/månad
Snittvinst ca 2800:-/order
Anslutna till nyhetsbrev: 165 st (har ej använts med annonser el dylikt, men möjlighet till inkomst finns)
Besökare på sidan: 2500 unika/månad
Sidans Page Rank: 3
Sökmotoroptimering: Hamnar på sidan 2 på de mest väsentliga sökorden.
Annonskostnader: Mycket små. Runt 300:-/månad. Dagens kunder kommer främst från rekommendationer eller länkar från skapade hemsidor. Sidan har över 200 länkar från andra sidor.
Övriga kostnader: 0 kr


Bolaget går att driva ensam, men helst två personer då det blir mer och mer nu. Jag har drivit det vid sidan av mitt ordinarie arbete med viss hjälp från externa konsulter. Är bolaget värt några pengar? Några idéer? Det lär ju gå att utveckla rejält med ytterligare marknadsföring.
Citera
2009-03-11, 20:42
  #2
Medlem
slutagnälls avatar
Vem skulle vilja köpa företaget? Möjligtvis kan jag tänka mig någon som har för avsikt att starta ett eget likadant företag.

För hur mycket? Jag vet inte, vad hindrar t.ex. att du tar med dig alla kunder till ett nytt företag?
Citera
2009-03-11, 23:09
  #3
Medlem
Klart det finns ett värde, men det är inga stora pengar. Värdet lägger nog i utvecklingspotentialen mer än i vinsten.

Mycket svårbedömt.


Vad omsatte du 2008?
Hur mycket vinst gjorde du?
Plockade du ut någon lön?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback