2003-09-30, 12:19
Medlem
irrblosss avatar
Idag tänkte jag laga någon slags chiligryta. Tänkte mig att man tärnar lite kycklingfilé och bryner till tärningarna lite tillsammans med finstrimlad chili, lite lök och/eller vitlök samt lite paprikatärningar. Sedan slår man på lite matlagningsgrädde och låter det koka ner lite. Kan det bli gott? Förslag på ändringar eller kryddor? Det viktiga är att det blir en gryta och att ingredienserna chili och matlagningsgrädde ingår.
Citera
2003-09-30, 13:24
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag kan bara säga att det låter gott. Jag kommer inte på någon bra ändring. Purjolök är ju gott i och för sig.
Citera
2003-09-30, 13:31
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Skulle slå i lite kycklingfond och en nypa socker för att balansera/optimera smaken.
Citera
2003-09-30, 13:36
Medlem
snapcases avatar
Det låter gott i sig men kan du tänka dig att byta ut grädden mot kokosmjölk så tycker jag du ska dra i lite ingefära och färsk koriande och köra det asiatiska stuket.
Citera
2003-09-30, 16:25
Medlem
Viruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Det låter gott i sig men kan du tänka dig att byta ut grädden mot kokosmjölk så tycker jag du ska dra i lite ingefära och färsk koriande och köra det asiatiska stuket.

Precis.
Gör om det till en röd curry - det är förbaskat gott!

http://www.santamaria.se/jsp/recept/...let?recipe=190

Skickar med recept på en röd curry som verkar hyffsad - varken chili eller matlagningsgrädde i. Men däremot chilipasta och kokosmjölk. Mycket bättre!
Citera
2003-09-30, 16:50
Medlem
LadyTieras avatar
Mixa 2 gula lökar fint och bryn det med kycklingen....mycket lök gör en chilli
Citera
2003-09-30, 17:46
Medlem
irrblosss avatar
Sådär, hann tyvärr inte läsa allas svar. Men ungefär så här blev receptet:

1 stor kycklingfilé
1 röd färsk chilifrukt
1 gul paprika
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 liten burk skivade champinjoner
2.5 dl matlagningsgrädde
olja
smör
salt
peppar
dragon
grönsaksfond

1. Ta ur kärnor och fröväggar på chilifrukten och finhacka den. Finhacka vitlöksklyftan. Tärna paprikan och löken. Fräs allt ovanstående plus champinjonerna i olja och några msk vatten tills paprikan och löken blir ganska mjuk.

2. Tärna kycklingfilén och stek den några minuter i smör. Krydda med salt och svartpeppar. Över med allt i en gryta och häll över grädden. I med dragonen. Låt småkoka tills det blir lagom tjocklek på det. Smaka av med grönsaksfonden.

Tog några bilder på det också, fast ljuset var inte det rätta så det kanske inte ser fullt lika aptitligt ut som det gjorde i verkligheten.

http://transylvania.upcore.net/chili.jpg
Citera
2003-09-30, 18:00
Medlem
BF_Swedens avatar
Ser gott ut! (förutom riset och champinjonerna - två saker som jag inte tycker är gott)

Ska kanske testa det någon gång.
Citera
2003-09-30, 18:05
Medlem
/dev/jesuss avatar
Satan, det ser ju toksmaskigt ut!
Citera
2003-09-30, 22:38
Medlem
Farbror Buskes avatar
Verkar mumsmums, fast själv skulle jag nog vänta med att lägga i paprikan, till sist, så att den bara blir varm, föredrar paprika när den fortfarande har kvar "tuggmotståndet"
Citera
2003-10-01, 00:29
Medlem
StigAllans avatar
Har testat denna ett antal gånger.
Ös på med chili av de sorter ni hittar om alla inte finns att tillgå.
http://www.hornfeldt.se/chili.html

Visst fan, det skulle vara matlagningsgrädde med!
Detta receptet får passa laktosintoleranta kan vi säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in