• 9
  • 10
2009-03-17, 13:37
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Gr den inte det d?

Det du formulerar r "men om han vill ha friheten att inskrnka p andras frmga att utva sin frihet, tar man inte bort hans frihet genom att inte lta honom inskrnka p andras frihet?"

Jo, det r drfr man inte fr ha den friheten. Drmed. Friheten att inskrnka p andras friheter finns inte.
Lagstiftning som hindrar rn r frihetsinskrnkande. Rnarens frihet diskrimineras.

Knsloliberalen kan frmodligen inte tnka klart i ovanstnde fall ("Men han begr ju rn!") s vi kan ta exemplet med fildelare och musikproducent som vill ha upphovsrtt. Jag vill se en definition av frihet som talar om vem av dem som skall vara fri. Upphovsrtt inskrnker p fildelning och vice versa.
Citera
2009-03-17, 13:48
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
du har ingen rtt att bli frsrjd bara fr att du har blivit det ett tag
Det vore fantastiskt med den dr ordlistan s man kan g in och titta att exempelvis det ovanstnde inte r frihet.
Citera
2009-03-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Lagstiftning som hindrar rn r frihetsinskrnkande. Rnarens frihet diskrimineras.

Knsloliberalen kan frmodligen inte tnka klart i ovanstnde fall ("Men han begr ju rn!") s vi kan ta exemplet med fildelare och musikproducent som vill ha upphovsrtt. Jag vill se en definition av frihet som talar om vem av dem som skall vara fri. Upphovsrtt inskrnker p fildelning och vice versa.

Rnaren har inte den friheten, just eftersom den inskrnker p andras friheter.
Akten att inte lta ngon inskrnka p din frihet r inte att ta bort en frihet i sig sjlv. Ingenting r inte ngonting bara fr att det r en brist p ngonting.

Kan inte frklara det mycket tydligare, om du inte hller med s r du en av de person som tycker en kotte r bulle just eftersom det inte r en bulle, och det har jag aldrig frsttt mig p.

Frihetsregeln r vldigt tydlig p detta, om du inte hller med om den r en annan sak. Men frst den borde du kunna gra.

ga ider r flummigt, att ga ett fretag eller en kttbulle r ganska tydlig gandertt. Personligen r debatten om upphovsrtt lite av en ppen bok fr mig.
Citera
2009-03-17, 13:52
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Rnaren har inte den friheten, just eftersom den inskrnker p andras friheter.
Du fattar noll.
Citera
2009-03-17, 14:11
Medlem
Citat:
Du fattar noll.

Men du kan ju inte argumentera emot frihetsregeln genom att sga "att inskrnka p andras friheter r en frihet ocks". Det mste du ju fatta sjlv hur idiotiskt det r.

Det r du som fattar noll.
Citera
2009-03-20, 01:49
Medlem
kisss avatar
Citat:
Liberaler brukar vara rtt kta p att framst som vetenskapliga. De frsker t.ex. hrleda rttigheter med logik och skrattar t "flumvnstern". Sg mig, r det inte djupt otillfredsstllande att inte kunna ge en definition t frihet som inte innehller andra subjektiva begrepp som hot, tvng och vld?

Din definition duger om du gr vidare med att definiera tvng.

Det stod uttryckligen att denne marxist ansag att cyklar var en kollektiv tillgng. Utan en mnniska i nrheten hmtar han en cykel i en trdgrd och ker ner till stationen. P vgen dit blir han nerbrottad och gripen av en polis. Vem initierar vldet?
Skulle du kunna godta sjlvgande som axiom? I s fall kan man hrleda att cykeln i min trdgrd, som r en produkt av min hjrna och mina muskler, gs av mig. Jag r sker p att du redan sett den dr Philosophy of Liberty-animationen.
Citera
2009-03-20, 16:43
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss
Skulle du kunna godta sjlvgande som axiom? I s fall kan man hrleda att cykeln i min trdgrd, som r en produkt av min hjrna och mina muskler, gs av mig. Jag r sker p att du redan sett den dr Philosophy of Liberty-animationen.
Jo, jag knner till Ayn Rands frsk att hrleda rttigheter. Cykeln blir en frlngning av garens kropp. Marxisten som lnar cykeln gr drfr en amputation, begr vld.

Objektivister r tminstone konsekventa. Det r vriga liberaler som r roliga nr de tar avstnd frn objektivister men *nd* fortstter att hrleda rttigheter.

Animationsfilmen sger bara att tvng r dligt utan att g in p vad som r tvng. Bde den som r fr fildelning och den som r fr upphovsrtt kommer nicka instmmande, men de r nd i konflikt.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in