Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-09-29, 13:52
  #1
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag tänkte prova följande recept som jag hittade på nätet (Monels recept). Men jag äter inte champinjoner. Någon som har ett förslag till ersättning? Ska sticka iväg och handla snart så skynda er Tack på förhand.

Festfilé

Antal Portioner: (4 portioner)
Tillagningstid:


500 g fläskfilé
250 g färska champinjoner
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
lite creme fraiche
3-4 skivor rökt skinka
Skivad ost
1-3 dl grädde Hacka champinjoner och lök. Skiva fläskfilén. Finstrimla skinkan.

Byn filéen och lägg den i botten på en form. Fräs champinjoner, lök, vitlök och skinka. Häll fräset över filéen. Vispa grädden något och häll den över.Täck med massor av hyvlad ost.

Grädda i 250° ca 15-20 min.

Servera med klyftpotatis och sallad
Citera
2003-09-29, 15:56
  #2
Medlem
Rubbermans avatar
Testa med sparris vettja. Det funkar bra ihop med det övriga, anser åtminstone jag.
Citera
2003-09-29, 16:20
  #3
Medlem
BF_Swedens avatar
Nu har jag redan handlat, men tack ändå. Sparris var dock något som jag redan hade ratat eftersom jag åt något liknande förra veckan. När jag stod i affären så var det nära att det blev broccoli men sedan insåg jag att det räcker gott och väl med de övriga ingredienserna i rätten. Ska bli gott!
Citera
2003-09-29, 16:32
  #4
Medlem
Deannas avatar
Varför inte bara ta bort det man inte tycker om?
Så säger ju Tina
Citera
2003-09-29, 18:21
  #5
Medlem
Porsennas avatar
Svarta Oliver- "kärnfria" passar till mycket. Prova det!
Citera
2003-09-29, 22:12
  #6
Medlem
kezoos avatar
Ja, varför inte bara ta bort..
Citera
2003-09-29, 22:27
  #7
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezoo
Ja, varför inte bara ta bort..

Jo, jag gjorde det till slut, men det kunde ju vara roligt med ännu en ingrediens istället för champinjoner.

Det blev himla gott. Men jag modifierade receptet lite. Jag tryckte in vitlöksklyftor i en hel fläskfile som jag brynte och sedan ställde i ugnen. Nu ska jag inte äta mer på ett par dagar.
Citera
2003-09-30, 01:09
  #8
Banned
jonas18zs avatar
ta någon annan svamp då?
Citera
2003-09-30, 01:42
  #9
Medlem
Gerras avatar
Ostronskivling funkar. Billigare dessutom.
Citera
2003-10-01, 01:59
  #10
Medlem
StigAllans avatar
Lär dig äta svamp.
Den smakutmaningen brukar komma vid 20 år ungefär.
Det är mycket trevligt med goda nya smaker.
Citera
2003-10-01, 02:18
  #11
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag har ratat svamp sen jag lärde mig att gå. Men vid tretton års ålder fick jag för mig att jag skulle testa stekta kantareller ( eftersom jag själv hade plockat dem) och jag åt dem på en macka och tyckte att det var rätt så ok. Men nästa gång jag provade tyckte jag inte alls om det så det är nog kört för min del.

Ibland när man är lite onykter så kan lite champinjoner slinka ned om de ligger på en pizza, men när jag är nykter plockar jag varsamt bort dem och ger dem till katten.
Citera
2003-10-01, 02:28
  #12
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
J
Ibland när man är lite onykter så kan lite champinjoner slinka ned om de ligger på en pizza, men när jag är nykter plockar jag varsamt bort dem och ger dem till katten.

Så du får katten att käka svampen.
Då har du en katt med välutvecklat smaksinne.
Försök att komma ikapp husdjuret så blir dina kulinariska upplevelser betydligt mera omväxlande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback