Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-09-29, 13:41
  #1
Medlem
Jag undrar om ni kan några uppenbara låtar som låter väldigt lika varandra. Typ har Gamma Ray i låten Solid, lånat lite väll mycket från Judas Priest Rapid Fire. Fyll på listan om ni kan.....
Citera
2003-09-30, 09:38
  #2
Medlem
filipovics avatar
Black eyed peas - where is the love är hemskt lik Nathalie Imbruglia - torn
Citera
2003-09-30, 12:14
  #3
Medlem
GreenManalishis avatar
Ett välkänt exempel är
Beach Boys "Surfin' USA" som kan kallas snodd från Chuck Berrys "Sweet Little sixteen".

En stor del av Led Zeppelins produktion
är snodda låtar. Blueslegenden Willie Dixon stämde dem
för "Whole lotta love" som var snodd rakt av
från hans "You need love". Han vann och på nyare
Led Zeppelin-utgåvor står hans
namn med som kompositör.
Citera
2003-09-30, 12:29
  #4
Medlem
BF_Swedens avatar
Listen to your heart med Roxette låter väldigt lik en låt av gruppen "Heart"(!). Tydligen så är det en av Gessles favoritgrupper så det är ju ännu mer alarmerande. Nu kommer jag inte ihåg vad Hearts låt heter men det kanske någon annan vet.
Citera
2003-09-30, 13:16
  #5
Medlem
Ralf2s avatar
Clawfinger snodde ju iaf texten (översatt till engelska) från Asta kask låt "dom får aldrig mej". Minns inte om det var musiken också, har faktiskt aldrig hört låten clawfinger "gjorde". Till slut stämde asta kask dom och fick rätt.
Citera
2003-09-30, 20:00
  #6
Banned
+++

Den mest flagranta låtstöld jag hört är låten "Dont worry--Be happy" som kom på åtiotalet, den snoddes av någon brud ett par år senare, vet inte vad den hette men refrängen är "hey hey hey, whats going on!"
Lionel Richie snodde "Pop music" och gjorde ledmotivet till filmen "Gostbusters"
Citera
2003-09-30, 23:53
  #7
Medlem
musikalgs avatar
Chiffons gamla "He's so fine" dök upp igen som "My sweet Lord" när George Harrison "skrev" sin 70-talsplåga.
Citera
2003-10-01, 00:39
  #8
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bux1001
Den mest flagranta låtstöld jag hört är låten "Dont worry--Be happy" som kom på åtiotalet, den snoddes av någon brud ett par år senare, vet inte vad den hette men refrängen är "hey hey hey, whats going on!"
Lionel Richie snodde "Pop music" och gjorde ledmotivet till filmen "Gostbusters"

Lionel Richie ?
Det var Ray Parker Jr som gjorde ledmotivet i Ghostbusters.
Det stämmer att den var snodd men det var från
I want a new drug av Huey Lewis & the News
Citera
2003-10-01, 01:31
  #9
Medlem
Azraels avatar
Hela Håkan Hellströms (heter han väl? Fjanten med sjömanskostym?) senaste skiva var ju snodd. Hörde en låt på radion och det var en råplankning av Janes Addictions "Jane says". Och så blev han väl stämd för låtstöld av Cornelis också..?
Citera
2003-10-01, 02:42
  #10
Medlem
-luftwaffe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Hela Håkan Hellströms (heter han väl? Fjanten med sjömanskostym?) senaste skiva var ju snodd. Hörde en låt på radion och det var en råplankning av Janes Addictions "Jane says". Och så blev han väl stämd för låtstöld av Cornelis också..?
håkans version heter tillochmed "maria säger"
Citera
2003-10-01, 03:30
  #11
Medlem
Azraels avatar
Där ser man... Han blir inte långlivad efter mitt maktövertagande.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man tar bra musik och gör den sämre, bara för att nå framgång. Trodde han verkligen att ingen skulle märka att han snott låtarna? Har han ingen heder i kroppen?
Citera
2003-10-01, 09:54
  #12
Medlem
Ace of Base vs. Lasse Berghagen

Ace of Base stal musiken till "Beautiful morning" från Lasse Berghagens låt som börjar ungefär "Han tog av sig sin kavaj, sparka nånting nånting".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback