Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-09, 15:58
  #1
Medlem
IvanDragos avatar
Hur är egentligen synen på det svenska scenen enligt våra europeiska vänner.
Läste ''en av grabbarna'' då ett kapitel handlar om när engelsmän fick stryk av diverse svenska skins och av firman.
En annan fråga är om huliganist-scenen i Sverige går att jämnföra med andra europeiska länder.
Är det värre här än i te x Norge, Danmark...Finland?!?!
fridens!
Citera
2009-03-09, 16:21
  #2
Medlem
Errogants avatar
I alla fall här i västra Finland finns nog ingen bild av att Sverige skulle vara fyllt av huliganer, visst finns det en liten bild av att ni har små grupper fotbollshuliganer samt våldsamma invandrare, men generellt sett är svenskar ett väldigt lättsamt och mjukt folk.
Citera
2009-03-09, 16:40
  #3
Medlem
IvanDragos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errogant
I alla fall här i västra Finland finns nog ingen bild av att Sverige skulle vara fyllt av huliganer, visst finns det en liten bild av att ni har små grupper fotbollshuliganer samt våldsamma invandrare, men generellt sett är svenskar ett väldigt lättsamt och mjukt folk.
mmm, vi vet vad den finska blyga macho-kulturen säger om Sverige och svenskarna.
bögkiga och hfvågar int slåss mot ryssen?
Citera
2009-03-09, 17:31
  #4
Medlem
Errogants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanDrago
mmm, vi vet vad den finska blyga macho-kulturen säger om Sverige och svenskarna.
bögkiga och hfvågar int slåss mot ryssen?

Nu antar jag att det blev ett k för mycket men generellt sett så är det väl ditåt det lutar som du säger. Men undantag finns, men tror det alltid funnits ett hat mot svenskar efter den tid Finland var en del av Sverige, det satte sina spår och skapade en tradition.

Men för att hålla mig till ämnet så är det mest när det kommer till invandrarfrågan som man får en tydlig bild på att svenskar och invandrare är vilda och "huliganer" när det nu kommer till vissa områden.
Citera
2009-03-09, 21:07
  #5
Medlem
Jag skulle tro att det generellt sätt är så att man helt enkelt inte bryr sig allt för mycket om oss här uppe. Vi är lite isolerade från övriga Europa så folk vet nog knappt om att vi har huliganer. Sen finns det givetvis undantag där svenskar upprätt starka band med diverse firmor (DFG och ICF t.ex.) men överlag tror jag det synsättet stämmer in på Sverige som land. Och då menar jag alltså inte bara i denna fråga.

Jag har i alla fall aldrig sett någon "icke köttbull ätare" nämna svenska huliganer på de engelska forum jag följer eller läst genom åren. Det är helt enkelt mer intressant för de i syd att läsa om problemen i större länder (Ryssland, Holland, Brasilien, Argentina osv) samt de länder som vi alla hyser en massa fördomar om (Polen, Serbien, Kroatien osv) att det skulle råda anarki, kaos och/eller korruption i.

Hur svenskar huliganer står sig internationellt får nog någon som är mer insatt svara på.
Citera
2009-03-09, 21:46
  #6
Medlem
Svenskar anses väl rätt generellt som fjantiga och mjuka,så det gäller väl även där.Nu kommer ju så klart en massa topboys hävda motsatsen.

Att sen toppkillarna här är precis lika bra som toppkillarna i tex England är en annan femma..
Citera
2009-03-16, 00:37
  #7
Medlem
Spelar ingen roll hur mycket och hur hårt det än smäller här hemma, så länge publiken kring landslaget fortsätter vara lika bonniga och lama som den är nu, kommer vi inte få något annat rykte i utlandet än det vi har idag.
Även om exempelvis engelsmännen inte direkt snackar ihjäl sig om den svenska scenen, så vet jag att många utlänningar som bla. besökt Sthlmsderbyn de senaste åren blivit chockade över inramningen på arenan, och den stämning som råder utanför.
Att klackturister från Europa hittat till Råsunda under derbyn är väl ett litet kvitto på att vi börjar få ett rykte kring oss.
Men osm sagt, så länge som vår landslagspublik är världens mest fredliga, så kommer vi aldrig få något större rykte kring oss.

Angående våra grannländer så är den svenska huliganscenen klart störst. Finland finns inte, Norge finns knappt heller. I Danmark finns viss casualkultur, även om den inte riktigt går att jämföras med Sverige.
Citera
2009-03-16, 05:46
  #8
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kartan
Spelar ingen roll hur mycket och hur hårt det än smäller här hemma, så länge publiken kring landslaget fortsätter vara lika bonniga och lama som den är nu, kommer vi inte få något annat rykte i utlandet än det vi har idag.
Även om exempelvis engelsmännen inte direkt snackar ihjäl sig om den svenska scenen, så vet jag att många utlänningar som bla. besökt Sthlmsderbyn de senaste åren blivit chockade över inramningen på arenan, och den stämning som råder utanför.
Att klackturister från Europa hittat till Råsunda under derbyn är väl ett litet kvitto på att vi börjar få ett rykte kring oss.
Men osm sagt, så länge som vår landslagspublik är världens mest fredliga, så kommer vi aldrig få något större rykte kring oss.

Angående våra grannländer så är den svenska huliganscenen klart störst. Finland finns inte, Norge finns knappt heller. I Danmark finns viss casualkultur, även om den inte riktigt går att jämföras med Sverige.

Är inte det en bra grej då? Vem vill förknippas med våldsamt pack
Citera
2009-03-16, 10:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kartan
Spelar ingen roll hur mycket och hur hårt det än smäller här hemma, så länge publiken kring landslaget fortsätter vara lika bonniga och lama som den är nu, kommer vi inte få något annat rykte i utlandet än det vi har idag. Men osm sagt, så länge som vår landslagspublik är världens mest fredliga, så kommer vi aldrig få något större rykte kring oss.

Vem fan är vi?

Neanderthalskallar som själva är för korkade att inse att de endast fördärvar för genuina fotbollsfans och de idrottsmän som vigt sitt liv åt sporten!

Påla alla huliganer och låt trygghet inrama matcherna istället så att det precis som förr finns en vilja att ta med småkidsen på matcher utan att riskera deras ve och väl p.g.a. våldshungrande losers!

Ett förslag!

Banka upp ett staket runt en liten skärgårdsö och dumpa alla våldskåta nissar där så att de fritt kan käka upp varandra... och låt oss andra njuta av sporten!
Citera
2009-03-16, 10:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kartan
Spelar ingen roll hur mycket och hur hårt det än smäller här hemma, så länge publiken kring landslaget fortsätter vara lika bonniga och lama som den är nu, kommer vi inte få något annat rykte i utlandet än det vi har idag.
Även om exempelvis engelsmännen inte direkt snackar ihjäl sig om den svenska scenen, så vet jag att många utlänningar som bla. besökt Sthlmsderbyn de senaste åren blivit chockade över inramningen på arenan, och den stämning som råder utanför.
Att klackturister från Europa hittat till Råsunda under derbyn är väl ett litet kvitto på att vi börjar få ett rykte kring oss.
Men osm sagt, så länge som vår landslagspublik är världens mest fredliga, så kommer vi aldrig få något större rykte kring oss.

Angående våra grannländer så är den svenska huliganscenen klart störst. Finland finns inte, Norge finns knappt heller. I Danmark finns viss casualkultur, även om den inte riktigt går att jämföras med Sverige.

Vad är det för fel på dig?
Citera
2009-03-16, 11:14
  #11
Medlem
Nystarts avatar
När man kollar på youtube på svenska bråk, så ser det så otroligt löjligt ut. Några tuffingar som står och hoppar och skriker och slänger någon lite sten ibland. Sen kommer 2 poliser, ja då springer 20 livrädda tuffingar för att sen när dom stå i säkerhet igen, ställa sig och hoppa och vara tuffa igen.

OT
Ingen som vet var jag kan hitta den bilden på en liten dvärg hulligan han är nog spanjor eller turk eller något sånt där, han har en kniv i handen. mycket festlig bild.
Citera
2009-03-16, 11:42
  #12
Medlem
http://kaamos.blogsome.com/wp-admin/..._samiyende.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=kLNDe...eature=related
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback