Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-09, 14:21
  #1
Medlem
Har precis kickat igång ett bolag som kommer delvis syssla med import inom EU
Har det mesta klart och leveransen ligger packad och klar och väntar på att jag ska betala!
Enda problemet är att jag ännu inte fått mitt VAT number och får därför betala engelsk moms på 15% (får ej dra av) istället för svensk på 25% som jag kan dra av!
Hade jag däremot handlat inom sverige så hade jag kunnat dra av momsen
retroaktivt trots att jag inte är moms reggad än!

Har även pratat med skatteverket och dom är ju inte precis hjälp samma, Och sa även att den kan vara en handläggnins tid på upp till 6 veckor!!!

Saken är den att det skiter sig ganska big time om det nu tar hela 6 veckor och med lån klart, bolag köpt och beviljad starta eget så känns läget jävligt pissigt!

Alla tips för att kunna fixa det där med VAT vore oerhört tacksamt!
Citera
2009-03-09, 19:04
  #2
Medlem
Om det är en enskild firma du reggat, kommer ditt VATnummer att bli ditt tio-siffriga personnummer med "SE" tillagt före och "01" efter.
Citera
2009-03-09, 20:23
  #3
Medlem
Baddarens avatar
Precis som föregående skribent påpekar så är VAT-numret enkelt uppbyggt. Personligen tror jag dock att du får räkna bort den engelska momsen som du betalar? Är du säker på att man inte får göra det?
Citera
2009-03-13, 14:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Om det är en enskild firma du reggat, kommer ditt VATnummer att bli ditt tio-siffriga personnummer med "SE" tillagt före och "01" efter.

Förutsatt att det är den första enskilda firman personen startar. Om det är den andra så kommer VAT-numret sluta med 02.
Citera
2009-03-13, 15:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baddaren
Precis som föregående skribent påpekar så är VAT-numret enkelt uppbyggt. Personligen tror jag dock att du får räkna bort den engelska momsen som du betalar? Är du säker på att man inte får göra det?

Hur skulle det fungera? O_o
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback