Tänkte någon kanske kan hjälpa mig här. Har en "gammal" digitalkamera, några år gammal. Absolut ingen märkvärdig.
Skulle fota häromdagen och startade kameran, och fick upp en röd ruta i displayen där det stod "linsfel", och själva linsen åkte inte ut. Så vad jag undrar är om det är så att det är ett maskinfel eller kan det vara så att det har hamnat något korn eller något som gör att själva linsen fastnat och inte kommer ut??
Tyvärr inte mycket mer info. Skulle tagit den till affären men garantin är slut sedan länge....
1: Det är näst in till omöjligt för någon av oss att säga vad som är fel med de symptombeskrivningar du givit.
2: Det går att reparera kameran även efter garantitiden är slut.
För att ändå säga något är det förhållande vis sällan kamerans motor slutar funka om man räknar med andelen fel som beror på skräp som tränger sig in i kamerorna.
Du kan ju testa att försiktigt "dra" ut linsen, typ med en pincett eller nått, så du hjälper den på vägen ut. Har för min att min mammas gamla Nikon kamera fick det felet en gång, då "hjälpte" jag linsen ut lite, då gick det.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!