2009-03-09, 00:18
Medlem
Théodicées avatar
Krävs en hårddisk för att en dator ska starta? Eller snarare, för att det välbekanta pipet ska infinna sig? Hur ändrar man en hårddisk till slave respektive master, om det inte finns någon switch?
Citera
2009-03-09, 00:20
Om du menar de pipen man kan använda för felsökning så ska dessa även komma fast man inte har någon hårddisk ikopplad. Anledningen till att det inte finns någon master/slave jumper kan vara att det är en SATA-disk, stämmer det?
Citera
2009-03-09, 00:32
Medlem
Théodicées avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamooshka
Om du menar de pipen man kan använda för felsökning så ska dessa även komma fast man inte har någon hårddisk ikopplad. Anledningen till att det inte finns någon master/slave jumper kan vara att det är en SATA-disk, stämmer det?

Ok då har jag ett knepigt problem, har bytt ut nätaggregat, moderkort och även processor (splitternya grejer), anledningen till att jag bytte ut var att datorn bara kör igång fläktarna på högvarv då jag startar den, det kom inget pip eller någonting. Problemet kvarstår dock, ingenting har förändrats

Jo det är SATA-diskar, går man genom BIOS då? Irrelevant fråga, ovanstående är prio 1
Citera
2009-03-09, 00:37
Citat:
Ursprungligen postat av Théodicée
Ok då har jag ett knepigt problem, har bytt ut nätaggregat, moderkort och även processor (splitternya grejer), anledningen till att jag bytte ut var att datorn bara kör igång fläktarna på högvarv då jag startar den, det kom inget pip eller någonting. Problemet kvarstår dock, ingenting har förändrats

Jo det är SATA-diskar, går man genom BIOS då? Irrelevant fråga, ovanstående är prio 1
Låter väldigt skumt, för säkerhets skull kan du ju testa byta minnen med om du har några att byta med. Har du flera minnesstickor ta ut alla förutom en, för att minimera risken. Titta i manualen för moderkortet så att den verkligen har pip som felsökning? Vissa moderkort har lampor som lyser i olika möster istället.

Du behöver inte bry dig om master/slave överhuvudtaget när det är SATA.
Citera
2009-03-09, 00:53
Medlem
Théodicées avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamooshka
Låter väldigt skumt, för säkerhets skull kan du ju testa byta minnen med om du har några att byta med. Har du flera minnesstickor ta ut alla förutom en, för att minimera risken. Titta i manualen för moderkortet så att den verkligen har pip som felsökning? Vissa moderkort har lampor som lyser i olika möster istället.

Du behöver inte bry dig om master/slave överhuvudtaget när det är SATA.

Ah det har jag glömt! Provade köra bägge minnena var för sig, dock inga framsteg. Kan det vara så att bägge är paj? De är rätt gamla kommer jag på nu.

Ah tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in