Jag vill omformatera min flickväns laptop eftersom att hennes drivrutiner till hennes cd/dvd-rom har fuckat ur + att hennes mobila bredband inte får någon kontakt med datorn? Problemet nu är ju att hur ska jag kunna installera vista med en dvd skiva när inte drivrutinerna fungerar? Eller behöver dom inte göra det kanske?
Kopiera över vistas dvd iso till hårddisken och mounta med daemontools och installera därigenom. Du behöver inte formatera eftersom alla gamla windows filer kommer hamna i c:\$windows.old vilket är bara att ta bort sedan.
Hämta nya drivrutiner på [insert computer manufacturer here]'s hemsida
Eftersom inte internet fungerar så kanske du kan hämta dem från en annan dator, föra över till ett usb-minne och installera.
Hämta drivers för både internet och cd/dvdspelaren
Kopiera över vistas dvd iso till hårddisken och mounta med daemontools och installera därigenom. Du behöver inte formatera eftersom alla gamla windows filer kommer hamna i c:\$windows.old vilket är bara att ta bort sedan.
Hämta nya drivrutiner på [insert computer manufacturer here]'s hemsida
Eftersom inte internet fungerar så kanske du kan hämta dem från en annan dator, föra över till ett usb-minne och installera.
Hämta drivers för både internet och cd/dvdspelaren
Det är en HP dv6000 och på deras produktsupport sida så finns inga drivrutiner till cd/dvd.. känner att det måste bli mycket lättare att bara installera om vista.. synd bara att hon har ett äkta windows vista just nu som hon fick med datorn.. men efter detta så kommer det inte att vara äkta längre.. kanske inte gör så himla mycket skillnad.. förhoppningsvis!
Sätt in CD/DVD skivan. Starta om datorn. Se till att datorn startas från CD/DVD skivan.
Men Flytta på grejerna eller åtminstone skapa en ny mapp direkt under C:. Annars kommer du bara få problem med att du inte kommer åt filerna på hennes gamla användare trots att du har användarnamn och löseord.
Hon har väll inte glömt att läsa manualen? Jag pratar om biten om Win / Recovery skivor och biten om Recvery Partitionen och hur du BÖR göra när du vill installera om.
Edit: Stopp Stop Stop!!!
Läs manualen om Recvery Partitionen.
Håller inte på med någon konstig nedladdad skivan när det står i manualen hur man får in äkta gratis och lagligt. F11 eller F12 eller F10 under start. Antingen ensam eller tillsammans med ALT. Det beror på vad det står i manualen.
Anta alltid att det går åt skogen så flytta på hennes grejer.
Senast redigerad av panpo98 2009-03-08 kl. 19:44.
Sätt in CD/DVD skivan. Starta om datorn. Se till att datorn startas från CD/DVD skivan.
Men Flytta på grejerna eller åtminstone skapa en ny mapp direkt under C:. Annars kommer du bara få problem med att du inte kommer åt filerna på hennes gamla användare trots att du har användarnamn och löseord.
Hon har väll inte glömt att läsa manualen? Jag pratar om biten om Win / Recovery skivor och biten om Recvery Partitionen och hur du BÖR göra när du vill installera om.
Stopp Stop Stop!!!
Själv brukar jag alltid ta bort den partitionen eftersom den innehåller en massa skit man aldrig använder ändå så. Bättre att installera Vista själv.
Där har du alla drivers. Är inte säker på detta men CD/DVD spelaren kan gå på chipset's drivers skuller jag kunna tro
Men om du nu känner att en omformatering är mer nödvändigt så gör det istället. Tänkte att det blir mindre besvär om det funkar med nya driver
Jag håller helt och fullt med dig om att det hade varit mycket skönare och enklare om vi slapp omformatera! Jag får försöka kolla upp om det det ingår i chipset drivrutinerna.. jag är helt lost på windows vista för jag använder inte det själv!
Edit: Stopp Stop Stop!!!
Håller inte på med någon konstig nedladdad skivan när det står i manualen hur man får in äkta gratis och lagligt. F11 eller F12 eller F10 under start. Antingen ensam eller tillsammans med ALT. Det beror på vad det står i manualen.
Anta alltid att det går åt skogen så flytta på hennes grejer.
Alltså filerna är redan sparade på en usb.. men hur fungerar recovery partionen då, samt recovery cd? Fungerar den som en sorts vista skiva så att det går att installera med vista nyckeln som är fastklistrad under datorn? Jag är en riktig noob på området det kanske märks..
Skulle vara enkelt att höge klicka på utrops tecknen,
Ta bort drivrutinerna,
Starta om datorn
Om den inte hittar eller frågar automatiskt efter omstarten går du in i enhetshanteraren igen.
Höger klickar på fråge tecknen för CD/DVD.
Sedan ska man helst ha internet för att den ska hitta drivrutiner själv.
Skulle vara enkelt att höge klicka på utrops tecknen,
Ta bort drivrutinerna,
Starta om datorn
Om den inte hittar eller frågar automatiskt efter omstarten går du in i enhetshanteraren igen.
Höger klickar på fråge tecknen för CD/DVD.
Sedan ska man helst ha internet för att den ska hitta drivrutiner själv.
Start / Hantera / Enhetshanteraren
Internet är inga problem eftersom att jag har tillgång att koppla in den till mitt adsl.. men jag har provat att ta bort dom och starta om datorn förut men då har det bara kommit upp att dom inte har kunnat installerats ordentligt? Jag har iofs inte kollat efter några frågetecken..
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!