Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-01, 18:03
  #349
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Hur kan man tycka att just chips är ett dåligt livsmedel? :O

Är det för att det anses onyttigt?

Idag är dom gjorda på solrosolja, med en fetthalt kring 30%. Perfekt krossade över salladen.

Ibland byter jag ut min kolhydratkälla till antingen vanliga chips eller de nya, ungsbakade, med 7% fett, 80% kolhydrat + litet protein. Hur bra somhelst.

Jag hatar egentligen denna tråden. För att säga att ett livsmedel är nyttigt eller onyttigt är helt fel så länge man inte vet hur resten av dagsintaget ser ut. Vill däremot klargöra att solrosolja inte är något vidare i för stora mängder.
Citera
2012-01-19, 14:09
  #350
Medlem
Jag förstår inte varför så förbannat många livsmedel tvunget måste innehålla en massa socker; det spelar ingen roll vilken sorts vara man plockar på sig, den innehåller nästan alltid löjligt mycket socker.
Varför?
Socker är faktiskt inte himla viktigt, man får allt naturligt socker man behöver ändå utan att det absolut måste tillsättas i allting.
Sockerfria produkter (det vill säga produkter där man inte har lagt till socker i efterhand) är ju till och med för det mesta väldigt goda, ta till exempel A-fil, köttfärssås, färskpressad apelsinjuice, kakao och avocado.

Visst, självklart är det trevligt med en bakelse eller liknande ibland, men det blir lite löjligt när nästan allting i hela affären visar "socker" som ingrediens.
__________________
Senast redigerad av Peter_18 2012-01-19 kl. 14:15.
Citera
2012-01-19, 14:37
  #351
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Jag förstår inte varför så förbannat många livsmedel tvunget måste innehålla en massa socker; det spelar ingen roll vilken sorts vara man plockar på sig, den innehåller nästan alltid löjligt mycket socker.
Varför?
Socker är faktiskt inte himla viktigt, man får allt naturligt socker man behöver ändå utan att det absolut måste tillsättas i allting.
Sockerfria produkter (det vill säga produkter där man inte har lagt till socker i efterhand) är ju till och med för det mesta väldigt goda, ta till exempel A-fil, köttfärssås, färskpressad apelsinjuice, kakao och avocado.

Visst, självklart är det trevligt med en bakelse eller liknande ibland, men det blir lite löjligt när nästan allting i hela affären visar "socker" som ingrediens.

Vilket socker menar du att vi människor faktiskt behöver?
Citera
2012-01-19, 15:16
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Vilket socker menar du att vi människor faktiskt behöver?
Kanske inte helt rätt att hävda att naturligt socker "behövs", det är ju bara en av många energikällor - min poäng var nog mer att det är mycket bättre att äta naturligt socker.

Hur som helst så förstår jag inte sockerhysterin, himla fantastiskt är det väl inte med söta produkter?
Citera
2012-01-19, 15:25
  #353
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Kanske inte helt rätt att hävda att naturligt socker "behövs", det är ju bara en av många energikällor - min poäng var nog mer att det är mycket bättre att äta naturligt socker.

Hur som helst så förstår jag inte sockerhysterin, himla fantastiskt är det väl inte med söta produkter?

Socker som socker (så länge det inte är raffinerat). "Fruktsocker" är inte nyttigare än "vanlig socker".

Socker påverkar människans belöningssystem så att många med kanske lite sämre självförtroende gillar socker förvånar mig inte.
Citera
2012-01-19, 16:04
  #354
Avstängd
Slackoffs avatar
Missbruket av ordet naturligt är mycket utbrett och omfattande.
Citera
2012-01-19, 16:59
  #355
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Ja du, tittar man på diabetes bland spädbarn/barn i USA, som exploderat i förekomsten, och så läser man innehållet på deras "välling", ser man för det mesta high fructose corn syrup/corn sugar. Tillverkarna är medvetna om hälsoriskerna, just nu dödar de den unga generationen i USA, och det sprider sig till Europa. De vill döda oss, jag lovar dig.
Citera
2016-11-27, 05:05
  #356
Medlem
Jag blev lite förvånad över att mjölk utmålas som superhälsosamt i denna tråd.
Det finns ju en massa studier som visar att mjölk inte alls är nyttigt, utan snarare skadligt.
Testa att googla bara.
Man blir förvirrad om hur nyttigt eller onyttigt mjölk egentligen är när det kryllar av så många studier och artiklar som motsäger varandra.
Citera
2016-11-27, 10:11
  #357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Onyttigt. Det är i princip rent socker.
Det är verkligen inte "i princip rent socker".
Honung är antiinflammatoriskt/har antibakteriella egenskaper, har mjölksyrabakterier, proteiner, vitaminer, mineraler, antioxidanter, har lägre GI än socker.
Citera
2016-11-27, 10:14
  #358
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panterlon
Det är verkligen inte "i princip rent socker".
Honung är antiinflammatoriskt/har antibakteriella egenskaper, har mjölksyrabakterier, proteiner, vitaminer, mineraler, antioxidanter, har lägre GI än socker.

Ändå är den mesta honungen kokad i sockerlag för att få sin konsistens (enligt en sakkunnig, ej mig).
Citera
2016-11-27, 10:25
  #359
Medlem
flaskborstes avatar
Nr6 Avocado är en frukt inte en grönsak. Växer på träd. Men bra mat kan användas på många olika sätt både till/i varmrätter och i efterrätter.
Citera
2016-11-28, 15:32
  #360
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panterlon
Det är verkligen inte "i princip rent socker".
Honung är antiinflammatoriskt/har antibakteriella egenskaper, har mjölksyrabakterier, proteiner, vitaminer, mineraler, antioxidanter, har lägre GI än socker.
I verkligheten har honung,sackaros och glukos fruktos sirap väldigt lika egenskaper.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback