Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-07, 11:14
  #1
Medlem
Trays avatar
Har en vision som jag skulle vilja förverkliga. I mitt bio rum hade jag tänkt sätta 9 st spots. Ikeas variant där man spänner två linor i två väggar som man sedan fäster spots på. i ett paket får man 3 spots och allt annat som krävs bla transformator och en vanlig kontakt. Hade tänk fästa 3 paket symetriskt i taket

Nu till det svåra. Hur går jag till väga för att få dom att tonas upp till en viss procent tex 25% när jag går in i rummet? Är inte så hemma på det här med elektronik men har sökt runt lite. Hittar ingen dimmer som har den funktionen jag är ute efter. finns det? och vilken rörelsedetektor är att föredra?

Se det som en liten tankenöt för er som är skills på sånt här.

Hade varit sååå schysst att få denna vision till verklighet
__________________
Senast redigerad av Tray 2009-03-07 kl. 11:16. Anledning: stavfel
Citera
2009-03-07, 11:24
  #2
Medlem
kanskeintes avatar
Skulle också vilja ha något sådant.
Finns en lampknapp som fungerar ungefär som pekplattan till bärbara datorer, Man håller in för att dimma upp och ner ljuset, tryckerk på den lite lätt för att stänga av och på.
Kanske kan koppla en sån till en rörelsesensor?
Citera
2009-03-07, 11:31
  #3
Medlem
en sån där vanlig dimmer-ratt som reglerar strömstyrkan och sen ha den kopplad till en rörelsecensor borde ju funka. Har du råd med ett biorum har du säkert råd med en elektriker också
Citera
2009-03-07, 14:57
  #4
Medlem
Trays avatar
Ni missförstår mej.

Jag vill att rörelsedetektorn ska känna av att någon går in och sen sparka igång dimmern som tonar fram ljuset från 0-25%. Det måste ju finnas en sån dimmer. om inte så vet jag ingen kösning på det hela. men vet dock att det går. det är ju inte raketforskning.

Dyrt? Nejdå. ett paket med 3 spots, metall vajjer med alla fästen, transformator och till slut en kontakt. allt man behöver kostar 129:- på ikea. En vanlig skit dimmer (dock inte en sådan jag är på jakt efter) kostar la 50 kr eller nått.

Så man borde kunna komma rätt billigt undan tycker jag.
Citera
2009-03-07, 15:06
  #5
Medlem
Trays avatar
hittat en intressant länk

http://www.garaget.org/?car=117391

Hjälp mej hitta en lösning
Citera
2009-03-07, 15:13
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tray
Ni missförstår mej.

Jag vill att rörelsedetektorn ska känna av att någon går in och sen sparka igång dimmern som tonar fram ljuset från 0-25%. Det måste ju finnas en sån dimmer. om inte så vet jag ingen kösning på det hela. men vet dock att det går. det är ju inte raketforskning.

Dyrt? Nejdå. ett paket med 3 spots, metall vajjer med alla fästen, transformator och till slut en kontakt. allt man behöver kostar 129:- på ikea. En vanlig skit dimmer (dock inte en sådan jag är på jakt efter) kostar la 50 kr eller nått.

Så man borde kunna komma rätt billigt undan tycker jag.

Det finns dimmrar med IR-detektor på, men de är lite svår att få tag på. Dessutom behöver du en som fungerar med transformatorer så att du kan använda den till dina spotar.

På ELFA finns det en som kostar ca tusenlappen som gör precis det du vill..
Citera
2009-03-07, 15:19
  #7
Medlem
Trays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns dimmrar med IR-detektor på, men de är lite svår att få tag på. Dessutom behöver du en som fungerar med transformatorer så att du kan använda den till dina spotar.

På ELFA finns det en som kostar ca tusenlappen som gör precis det du vill..

What!? Länka länka! Tonar den ljuset automatiskt från 0-önskad procent när den känner av rörelse?

Guuuld i så fall
Citera
2009-03-07, 15:26
  #8
Medlem
Trays avatar
Har hittat en multifunktionsdimmer som kan tona ljuset från 0 till önskad % på elfa.

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/...do?tab=catalog

Någon som är hajj på sånt här som kan förklara hur kan får det här lilla teknik undret till att fungera till topics ändamål? saknas väl bara en detektor?

Har även hittat den här

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/...do?tab=catalog

Förmodligen den dimmer med ir som något i tråden tippsade om. Men tyvärr så saknar den funktionen som produkten ovan har = Autmatisk strömreglering från 0-önskad procent. Dock jävligt nära
__________________
Senast redigerad av Tray 2009-03-07 kl. 15:39.
Citera
2009-03-08, 12:15
  #9
Medlem
Trays avatar
Jag lägger ner tråden. 150 st har kollat men ingen respons. Antingen är det folk för lata, ointresserade av frågan eller så kan ingen svaret.

Men jag lägger absolut inte ner visionen. det finns folk som vet hur man knäcker den här nöten. Men kanske inte på flashback

tråkigt
Citera
2009-03-08, 12:19
  #10
Medlem
ariers avatar
En dimmer du söker kostar inga 50kr. Inte ens en sådan som du inte söker.

Den absolut enklaste lösningen för dig är att ha en rörelsedeckare som är kopplad genom en dimmer som du ställt in på 25%.

Ingen installation du får göra själv men skulle du får för dig att göra det så är det inga problem.
Citera
2009-03-08, 15:42
  #11
Medlem
Trays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
En dimmer du söker kostar inga 50kr. Inte ens en sådan som du inte söker.

Den absolut enklaste lösningen för dig är att ha en rörelsedeckare som är kopplad genom en dimmer som du ställt in på 25%.

Ingen installation du får göra själv men skulle du får för dig att göra det så är det inga problem.

Inget illa menat. Men om du läser lite i tråden så har du snurrat iväg ganska rejält.

Jag har inte reffererat till en specifik dimmer utan har bara skrivit att en "skit dimmer" går på runt 50 kr. Här nedan har du en länk på ett exempel

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/...do?tab=catalog

Du skriver att den enklaste lösningen för mej hade varit att ha en detektor kopplad till en dimmer på 25%. Denna produkt finns faktiskt i ett. Finns en länk till den ovan men länkar igen.

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/...do?tab=catalog

Grejjen är den att jag vill att ljuset ska tonas upp när jag går in i rummet.

%123456789 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
----------------------------------------------------------->
Tjjjjjjjjjjjjoooooooooooooooooooooooooooooooooooof fffffffffffffff

Det är dock sant att man kanske inte får göra instalationen själv
men vad som krävs för att göra det möjligt värkar ingen veta
Citera
2009-03-08, 16:22
  #12
Medlem
ariers avatar
Jag fattar det. De länkar du har fungerar inte!

En rörelsevakt har du iaf fattat att du behöver. Sedan behöver du en liknade dosdimmer som denna. http://www.elbutik.se/product.html?p...4&search_page=

Med den så kan du ställa in hur du vill att beteendet skall vara när du går in i rummet. 0 till 100 direkt eller en stegrande funktion. Exakt så som du beskrivit att du vill ha.

Nästa gång så kan du kanske vara lite mer vänlig i tonen. Ställa en korrekt fråga med tack som avslut. Även kontrollera att länkarna fungerar och posta i rätt forum del!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback