Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-03, 17:59
  #1753
Medlem
Hej,

Har sedan ett bra tag tillbaka suttit på grannens oskyddade nätverk pga att jag har mycket bättre täckning än när jag sitter på mitt, av någon konstig anledning.

Jag vill komma in på hans router och snoka lite, men när jag skriver 192.168.1.1 så kommer jag bara upp till min egna router. Hur fasiken kan det vara möjligt att jag kommer till MIN router när jag är uppkopplad på hans nät?

En annan fråga. Vad finns det för skoj man kan hitta på om man kommit in på hans nätverk? Är lite nyfiken, så tänkte snoka lite och se om han har något skoj i sin hårddisk. Tack för mig
Citera
2016-11-03, 18:33
  #1754
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellowship
Hej,

Har sedan ett bra tag tillbaka suttit på grannens oskyddade nätverk pga att jag har mycket bättre täckning än när jag sitter på mitt, av någon konstig anledning.

Jag vill komma in på hans router och snoka lite, men när jag skriver 192.168.1.1 så kommer jag bara upp till min egna router. Hur fasiken kan det vara möjligt att jag kommer till MIN router när jag är uppkopplad på hans nät?
För att du har mer än en anslutning aktiv? Grannens router har IP 192.168.0.1?

Om du har label till din router och trådlöst till grannens så prova;
Koppla ur kabeln och kolla IPn till grannens gateway och anslut till den.
T.ex. ipconfig i windows dosprompt visar det (Default gateway e.dyl.)
Citera
2016-11-13, 18:03
  #1755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
För att du har mer än en anslutning aktiv? Grannens router har IP 192.168.0.1?

Om du har label till din router och trådlöst till grannens så prova;
Koppla ur kabeln och kolla IPn till grannens gateway och anslut till den.
T.ex. ipconfig i windows dosprompt visar det (Default gateway e.dyl.)

Kod:
ipconfig /all
tror jag funkar också, som sagt du behöver gateway för att komma åt routern. Gateway säger genom vilken "dator" som all trafik ska skickas genom, i detta fallet grannens router.
Citera
2017-02-16, 19:28
  #1756
Medlem
G-Fasths avatar
För bruteforce av WPA (Telia router) ... tips på "bästa" textfilen mottages tacksamt ...
Minst 8 tecken, helt random?

(Kör Kali med Fern, Wifite mm)
__________________
Senast redigerad av G-Fasth 2017-02-16 kl. 19:30.
Citera
2017-02-18, 02:55
  #1757
Medlem
Finns det en rimlig chans att en utomstående kan komma åt ens Wifi-data om man använder WPA2, lösenordet är 10+ tecken långt och ingen utomstående känner till lösenordet (alla besökare loggar in genom ett gäst-nätverk med ett annat lösenord)?
Citera
2017-02-18, 12:20
  #1758
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Fasth
För bruteforce av WPA (Telia router) ... tips på "bästa" textfilen mottages tacksamt ...
Minst 8 tecken, helt random?

(Kör Kali med Fern, Wifite mm)
Telia använder som standard 10 tecken, hexadecimala versaler
Citera
2017-05-02, 22:43
  #1759
Medlem
Illvilliga handlingar att göra på öppna WIFI nät ?

Godkväll,

Så sitter och spånar lite, rent teoretiskt inget jag rekommenderar någon att göra utan detta är enbart en teoretisk tanke.

Vad för illvilliga ting kan man göra på ett öppet wifi nätverk, säg Burger CO dom erbjuder öppet wifi i sitt hak.

Vad kan jag göra med hjälp utav, säg en android platta som är rootad. Den bär man obemärkt med sig in utan att väcka misstankar.

Fortsatt trevlig kväll
Citera
2017-05-02, 22:47
  #1760
Medlem
Mia-Rovys avatar
Alla illvilliga handlingar man kan tänkas kunna göra från sitt eget hem. Plus att försöka lura in andra kunder i middle-man-attacker
Citera
2017-05-04, 10:45
  #1761
Medlem
Det allra enklaste är att börja sniffa trafiken och sedan ställa till djävulskap med de credentials du kommer över.
Citera
2017-05-05, 01:05
  #1762
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Det allra enklaste är att börja sniffa trafiken och sedan ställa till djävulskap med de credentials du kommer över.
Det bör dock tilläggas att alla vettiga webbplatser numer har https på login uppgifter. Dvs trafiken är krypterad.
Citera
2017-05-09, 09:41
  #1763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Alla illvilliga handlingar man kan tänkas kunna göra från sitt eget hem. Plus att försöka lura in andra kunder i middle-man-attacker


Men man in the middle behöver man väl inte ens vara på stället för.
Själv använder jag en android eftersom telefonen tillåter att appar styr den, så jag har en app som stänger av wifi när jag går hemmaifrån.

Men säg en annan tillverkare som hör hemma i en kompost tillåter inte det vilket gör att många av dennas telefoner går med wifi påslaget.
Om jag då döper ett öppet wifi till "McDonalds" så kommer alla telefoner som har varit uppkopplade till ett öppet nätverk med namnet "McDonalds" att koppla upp sig dit (kompostlurar eller inte).

Intressant att kompostföretaget påstår att deras telefoner är säkrare.
Citera
2017-05-09, 09:43
  #1764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Det bör dock tilläggas att alla vettiga webbplatser numer har https på login uppgifter. Dvs trafiken är krypterad.


Https har också varit "knäckt".
Det var väl något företag som skapade sina egna certifikat för några år sedan?.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback