Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-24, 21:49
  #385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Du kommer minska ditt kroppsfett - och även muskler om du inte sköter ditt proteinintag och träning - om det är så att du hamnar på ett energiunderskott. Huruvida det får dig att se rippad är upp till dig att betrakta.
Ja rippad lät kanske lite löjligt, deffad kanske passar bättre, men med några tonfiskburkar per dag borde ju vara lugnt.
Citera
2014-09-25, 11:45
  #386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
Ja rippad lät kanske lite löjligt, deffad kanske passar bättre, men med några tonfiskburkar per dag borde ju vara lugnt.

Borde och borde. Ta reda på det istället. Du borde kunna det här.
Citera
2015-11-11, 14:46
  #387
Medlem
Swe1227s avatar
Har en fråga.

Går man upp precis lika mycket i vikt om man äter 3000 kcal grädde (fett) per dag som att dricka 3000 kcal läsk (kolhydrater)?

Är det bara mängden kaloriöverskott som är intressant och inte vad det är kalorierna kommer ifrån.

Konstig fråga men ni förstår.
Citera
2015-11-11, 15:27
  #388
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Har en fråga.

Går man upp precis lika mycket i vikt om man äter 3000 kcal grädde (fett) per dag som att dricka 3000 kcal läsk (kolhydrater)?

Är det bara mängden kaloriöverskott som är intressant och inte vad det är kalorierna kommer ifrån.

Konstig fråga men ni förstår.

Man lagrar mindre kroppsfett när överskottet är bara kolhydrater då i processen de novo lipogenesis används ca en fjärdedel av energin för omvandlingen. Med 3000 kcal fett kommer allting lagras, då det är fett.
Citera
2015-11-11, 18:24
  #389
Medlem
Saiceres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Har en fråga.

Går man upp precis lika mycket i vikt om man äter 3000 kcal grädde (fett) per dag som att dricka 3000 kcal läsk (kolhydrater)?

Är det bara mängden kaloriöverskott som är intressant och inte vad det är kalorierna kommer ifrån.

Konstig fråga men ni förstår.


Jätteintressant fråga! Jag visste inte men jag hittade en artikel som behandlar just det: http://content.time.com/time/health/...822118,00.html

Hodurs svar om DNL verkar vara rätt i teorin men jag undrar om det skulle fungera så i praktiken (inte enligt artikeln). Nåt att läsa vidare om, kul!
Citera
2015-11-13, 15:19
  #390
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Har en fråga.

Går man upp precis lika mycket i vikt om man äter 3000 kcal grädde (fett) per dag som att dricka 3000 kcal läsk (kolhydrater)?

Är det bara mängden kaloriöverskott som är intressant och inte vad det är kalorierna kommer ifrån.

Konstig fråga men ni förstår.

Enkelt kan man säga: Ja. Det som däremot påverkas är om det blir till fett eller muskler (när det sätter sig på kroppen).
Citera
2015-11-13, 15:36
  #391
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Enkelt kan man säga: Ja. Det som däremot påverkas är om det blir till fett eller muskler (när det sätter sig på kroppen).
Okej, då skulle man ju vilja veta vilket av dem som ger mest muskeltillväxt respektive vilket som lättast lägger sig som fett!?
Citera
2015-11-13, 20:26
  #392
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Okej, då skulle man ju vilja veta vilket av dem som ger mest muskeltillväxt respektive vilket som lättast lägger sig som fett!?

Kan inte tänka mig att det finns studier som studera detta på längre sikt men gissningsvis är kolhydrater "bättre" i detta fall jämfört med fett.
Citera
2015-11-13, 20:27
  #393
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Okej, då skulle man ju vilja veta vilket av dem som ger mest muskeltillväxt respektive vilket som lättast lägger sig som fett!?
Överskott av fett har lättare att lagras in som kroppsfett än överskott av kolhydrater respektive protein.
Citera
2016-04-03, 10:56
  #394
Medlem
Jag har en fråga angående protein och mat efter träning.

Hängde med och klättrade med min tjej häromdagen och märkte efteråt att hon åt en banan, fine, men sen åt hon inget mer på hela kvällen (hon behövde gå och lägga sig direkt när vi kom hem iof). Jag frågade henne om hon inte brukade äta något mer efter träningen, typ något mer proteinrikt, och hon sa nej och att det ju är proteiner i bananen (vilket ju tekniskt är korrekt), plus att hon ju hade ätit innan träningen också. Det var länge sedan jag försökte nörda in mig på träning och näringslära, så hade inga konkreta fakta till hands att dra upp. Till saken hör att hon är väldigt envis och vetenskapligt kunnig, så jag behöver er hjälp att dels få svar på om hon är helt ute och cyklar och isf få vetenskapliga källor som underbygger det. Hon kommer inte godta att "nån på ett träningsforum sa det" utan behöver mer kött på benen.

Hon är rätt liten, ca 50kg 162cm och klättrar/tränar ca 1-2 ggr i veckan och har inga mål om att "superbygga" muskler, men ändå att klara klättringen bättre och allmänt komma i form.

Tack på förhand,
feznt
Citera
2016-04-03, 11:05
  #395
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
Jag har en fråga angående protein och mat efter träning.

Hängde med och klättrade med min tjej häromdagen och märkte efteråt att hon åt en banan, fine, men sen åt hon inget mer på hela kvällen (hon behövde gå och lägga sig direkt när vi kom hem iof). Jag frågade henne om hon inte brukade äta något mer efter träningen, typ något mer proteinrikt, och hon sa nej och att det ju är proteiner i bananen (vilket ju tekniskt är korrekt), plus att hon ju hade ätit innan träningen också. Det var länge sedan jag försökte nörda in mig på träning och näringslära, så hade inga konkreta fakta till hands att dra upp. Till saken hör att hon är väldigt envis och vetenskapligt kunnig, så jag behöver er hjälp att dels få svar på om hon är helt ute och cyklar och isf få vetenskapliga källor som underbygger det. Hon kommer inte godta att "nån på ett träningsforum sa det" utan behöver mer kött på benen.

Hon är rätt liten, ca 50kg 162cm och klättrar/tränar ca 1-2 ggr i veckan och har inga mål om att "superbygga" muskler, men ändå att klara klättringen bättre och allmänt komma i form.

Tack på förhand,
feznt
Har hon inga utpräglade mål och tränar så pass lite gör det nog ingen större skillnad på om hon äter en banan eller en skinksmörgås eller en proteinbar efter ett klätterpass. Klättring bygger ju inte muskler i någon större utsträckning. Det viktiga i hennes situation är nog snarare att kosten över dygnet är någorlunda balanserad, inte vad hon äter direkt efter att hon har klättrat. Möjligen att hon blir seg och trött dagen efter p g a brist på energi, men inget hon tar skada av direkt.
Citera
2016-04-03, 11:25
  #396
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
Jag har en fråga angående protein och mat efter träning.

Hängde med och klättrade med min tjej häromdagen och märkte efteråt att hon åt en banan, fine, men sen åt hon inget mer på hela kvällen (hon behövde gå och lägga sig direkt när vi kom hem iof). Jag frågade henne om hon inte brukade äta något mer efter träningen, typ något mer proteinrikt, och hon sa nej och att det ju är proteiner i bananen (vilket ju tekniskt är korrekt), plus att hon ju hade ätit innan träningen också. Det var länge sedan jag försökte nörda in mig på träning och näringslära, så hade inga konkreta fakta till hands att dra upp. Till saken hör att hon är väldigt envis och vetenskapligt kunnig, så jag behöver er hjälp att dels få svar på om hon är helt ute och cyklar och isf få vetenskapliga källor som underbygger det. Hon kommer inte godta att "nån på ett träningsforum sa det" utan behöver mer kött på benen.

Hon är rätt liten, ca 50kg 162cm och klättrar/tränar ca 1-2 ggr i veckan och har inga mål om att "superbygga" muskler, men ändå att klara klättringen bättre och allmänt komma i form.

Tack på förhand,
feznt
Den vetenskapliga evidensen som finns pekar mot att det spelar föga roll hur och när man intar sina måltider och framför allt sitt proteinintag. Vill du fördela upp det i fyra måltider med ett par timmars mellanrum, fine - men det går lika bra att köra en variant av periodisk fasta där man trycker i sig allt intag under två måltider. Detsamma gäller matintag före eller efter träning, det spelar troligen ingen roll alls, välj det du är mest bekväm med. Det anabola fönstret är en seglivad myt och du kan lika gärna äta en rejäl måltid före träningen, om du så vill. Vill du grotta ner dig kan du läsa Schoenfelds metastudie i ämnet.
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Klättring bygger ju inte muskler i någon större utsträckning.
Herregud, så korkat...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback