Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-07, 21:37
  #5233
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luftkonditionering
laphroaig är ju en favorit, är det värt att satsa pengarna på en högre årgång än den 10-åriga?

10 YO Cask Strength är trevlig, 18 YO också, om man får tag på en till rimligt pris(köpte på mig några innan de slutades säljas i Sverige, får väl sägas vara fynd idag för då runt 850 kr flaskan, minns inte exakt vad de kostade 2016). Mycket är dock för dyrt för vad man får.
Citera
2018-08-08, 12:38
  #5234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luftkonditionering
laphroaig är ju en favorit, är det värt att satsa pengarna på en högre årgång än den 10-åriga?

Även en av mina favoriter!
18yo slutade säljas helt över hela världen, iaf för ett tag framöver innan man fyllt på lagren med äldre whisky igen. Så förhoppningsvis dyker den upp igen inom kort.
Kan finnas någon flaska kvar i någon butik om man har tur. Hittar man en flaska under 1500,- så är det ett fynd. Den är riktigt fin.
10yo CS är alltid prisvärd då den släpps! 21yo FoL är otroligt bra! Har smakat 27yo och tyckte interiktigt den höll måttet riktigt. 30yo och uppåt är lite för dyra för att jag skulle få för mig att köpa en flaska.

Dyker upp en och annan från oberoende buteljerare då och då, dom kan vara värt att hålla koll på. Inte alltid fullträffar, men oftast bra. Priserna kan variera kraftigt dock! Köpte senast en 22yo från SMWS som är gudomligt bra! Och priset var faktiskt hyfsat humant för en 22 årig Laphroaig.
Citera
2018-11-14, 07:29
  #5235
Medlem
StarkSomSatans avatar
Tänkte ge mig på en rejält rökig whisky efter att ha blivit ganska besviken av Highland Park 12. Just nu har jag ögonen på Ardbeg 10, Laphroaig 10 och Lagavulin 16. Vilken av dessa bör jag prova först? Vill helst ha en utan kallfiltrering och tillsatt karamellfärg. Fler tips än de jag har listat välkomnas också!
Citera
2018-11-14, 07:43
  #5236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkSomSatan
Tänkte ge mig på en rejält rökig whisky efter att ha blivit ganska besviken av Highland Park 12. Just nu har jag ögonen på Ardbeg 10, Laphroaig 10 och Lagavulin 16. Vilken av dessa bör jag prova först? Vill helst ha en utan kallfiltrering och tillsatt karamellfärg. Fler tips än de jag har listat välkomnas också!

Laffen är nog rökigast av de tre vill jag påstå. Lagavulin är rätt intetsägande i mina ögon. Ardbeg funkar alltid. Men börja med Laphroaig.
Sedan kan du snegla lite mot Caol Ila också, det är något av det bästa du får från Islay.
Citera
2018-11-14, 07:48
  #5237
Medlem
StarkSomSatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatKatieDid
Laffen är nog rökigast av de tre vill jag påstå. Lagavulin är rätt intetsägande i mina ögon. Ardbeg funkar alltid. Men börja med Laphroaig.
Sedan kan du snegla lite mot Caol Ila också, det är något av det bästa du får från Islay.

Tackar! Då kör jag på laphroaigen. Kom dock på en till som jag är nyfiken på, vad säger du om Talisker 10?
Citera
2018-11-14, 08:03
  #5238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkSomSatan
Tackar! Då kör jag på laphroaigen. Kom dock på en till som jag är nyfiken på, vad säger du om Talisker 10?

Taliskern är också jävligt rökig, men på ett helt annat sätt. När Laphroiag har en mjukare, varmare rökighet så smakar Taliskern mera som den där ölen man har fimpat i på en fest. Men inte på ett dåligt sätt liksom. Men hårdare rök på nåt sätt.
Citera
2018-11-14, 08:44
  #5239
Medlem
StarkSomSatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatKatieDid
Taliskern är också jävligt rökig, men på ett helt annat sätt. När Laphroiag har en mjukare, varmare rökighet så smakar Taliskern mera som den där ölen man har fimpat i på en fest. Men inte på ett dåligt sätt liksom. Men hårdare rök på nåt sätt.

Tack! Jag börjar med laphroaigen.
Citera
2018-11-14, 09:09
  #5240
Medlem
Du kan även prova en Bowmore.
Citera
2018-11-14, 10:34
  #5241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkSomSatan
Tänkte ge mig på en rejält rökig whisky efter att ha blivit ganska besviken av Highland Park 12. Just nu har jag ögonen på Ardbeg 10, Laphroaig 10 och Lagavulin 16. Vilken av dessa bör jag prova först? Vill helst ha en utan kallfiltrering och tillsatt karamellfärg. Fler tips än de jag har listat välkomnas också!

Alla dom du nämner är i princip lika rökiga om man mäter fenolhalterna i PPM, skiljer inte jättemycket. Däremot har Ardbeg och Caol Ila lite lättare sprit vilket kan ge dom en tydligare upplevelse av rökighet när dom är unga. Laphroaig framförallt och även Lagavulin har en lite "fetare" sprit, mer oljor och annat gott som gör att rökigheten inte riktigt upplevs så frän.

Är osäker på exakt hur mycket Talisker röker sin malt, men den är relativt låg jämfört med de ovanstående som ligger mellan 45-55 ppm ungefär. Bowmore ligger runt 15-20 ppm (mellan tummen och pekfingret). Exakta siffror finns om man googlar lite.

Allt under 46% är i princip kylfiltrerat! Och vilken som är färgad och inte är svårt att säga. Utgå ifrån att alla standardbuteljeringar är det med några få undantag. Lagavulin kan jag med 100% säkerhet säga att dom färgar sin whisky, det sticker dom heller inte under stolen med.

Mina favoriter är Laphroaig och Longrow. Dom är lite fetare och ger en lång lite maltsöt eftersmak som jag gillar. Longrow som är från Springbank har varken kylfiltrerats eller färgats. Den röks till ungefär samma nivåer som Laphroaig. Så ska du ha en genuin hantverkswhisky så är Springbank något att titta efter.
Citera
2018-11-17, 16:33
  #5242
Medlem
Whisky får gärna en lätt diffus bismak av kolfiltrering och allt förre destillerier filtrerar sina produkter. En bra sätt är att lätt kyla den under någr dagar och "Siphonera" ( suga över innehållet med en slang ) i ett annat kärl. Mer grumligt innehåll blir då kvar på botten i den första burken och Whiskyn blir naturligt klarare i färgen.
Citera
2018-11-18, 10:02
  #5243
Medlem
StarkSomSatans avatar
Köpte och provade Laphroaig. Den var god! Förväntade mig att den skulle vara svårdrucken men det var den inte.
Citera
2018-11-18, 13:47
  #5244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Whisky får gärna en lätt diffus bismak av kolfiltrering och allt förre destillerier filtrerar sina produkter. En bra sätt är att lätt kyla den under någr dagar och "Siphonera" ( suga över innehållet med en slang ) i ett annat kärl. Mer grumligt innehåll blir då kvar på botten i den första burken och Whiskyn blir naturligt klarare i färgen.

Hur menar du med en bismak av kolfiltrering?!
Inte för att jag känner till någon whisky som kolfiltreras mer än några få från Tennessee, men hela grejen med kolfiltrering är väl ändå att ta bort smaker och annat.

Kylfiltrering som du beskriver är däremot mycket vanligt förekommande i whiskybranschen! Man får nästan vara ganska påläst för att veta vad som inte är kylfiltrerat, knappt ens då är det enkelt.
Whiskyn kyls kraftigt och filtreras genom ett filter istället för att sugas mellan olika behållare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback