Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-28, 17:16
  #5041
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Behöver lite hjälp grabbar, kan få köpa en låda (14 flaskor) med "John Lee Straight Bourbon Whisky" (kvartingar) för 800 kronor.
Billigt som fan jämfört med System priset.
Nån som smakat på det? Värt mina slantar?
Aldrig druckit bourbon förut. Blivit single malt för hela slanten.

Den hör väl till de sämre bourbons som jag har testat, skulle säga att den är ungefär i samma klass som Jim Beam White. Men den är fortfarande helt klar drickbar, gör sig bra i drinkar.
Citera
2017-03-28, 17:23
  #5042
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Den hör väl till de sämre bourbons som jag har testat, skulle säga att den är ungefär i samma klass som Jim Beam White. Men den är fortfarande helt klar drickbar, gör sig bra i drinkar.

Ok så "supa sig full på" whisky då. Det var det jag gissade.
Får nog bli att köpa ändå och ha som reserv i källaren.
Citera
2017-03-28, 19:52
  #5043
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Ok så "supa sig full på" whisky då. Det var det jag gissade.
Får nog bli att köpa ändå och ha som reserv i källaren.

Jag har gillat whisky i många år. Dock enbart skotsk och av skotsk typ. Har aldrig brukat dricka mig full på whisky dock. Whisky gör sig bäst i små mängder. Jag skulle inte köpa dem oavsett pris.
Citera
2017-03-28, 20:00
  #5044
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har gillat whisky i många år. Dock enbart skotsk och av skotsk typ. Har aldrig brukat dricka mig full på whisky dock. Whisky gör sig bäst i små mängder. Jag skulle inte köpa dem oavsett pris.

Det är inget fel på allehanda Bourbonbaserade drinkar och cocktails, och det behöver knappast vara Pappy Van Winkle i dessa. Jag skulle kanske inte göra Old Fashioneds på John Lee, men det finns andra drinkar där Bourbonen är mindre framträdande och då lär den duga utmärkt.
Citera
2017-03-28, 23:37
  #5045
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har gillat whisky i många år. Dock enbart skotsk och av skotsk typ. Har aldrig brukat dricka mig full på whisky dock. Whisky gör sig bäst i små mängder. Jag skulle inte köpa dem oavsett pris.

Jag super gärna på whisky. Det eller hb.
Så att det är dålig bourbon spelar ingen roll, går att grogga på.
Citera
2017-04-17, 17:35
  #5046
Medlem
pandanaas avatar
Nybörjar samling!

Hej! Jag har en fråga till er mer erfarna whiskey smakare. Jag har fått ett litet intresse för att börja en liten samling av whiskey. Men jag är dock väldigt novis i ämnet men planerar att bli påläst och välsmakad. Men eftersom jag gillar samlingar, både för samlandets skull samt att det är både fint att titta och smaka på så skulle jag villja ha tips på vart jag borde starta min samling på skaplig budget/nybörjar nivå.

Skulle vilja börja med några skottska typer och några irländska typer, kanske någon Bourbon. Om vi säger fem olika flaskor uppdelat på de tre olika områdena i en prisklass högst runt 800kr per flaska, vilka fem flaskor skulle ni rekommendera mig? (Behöver inte vara en sk. "Nybörjarsmak" utan detta är mer för fina flaskor att samla och ha i något fint skåp med whiskey.)
__________________
Senast redigerad av pandanaa 2017-04-17 kl. 17:38.
Citera
2017-04-18, 18:14
  #5047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandanaa
Nybörjar samling!

Hej! Jag har en fråga till er mer erfarna whiskey smakare. Jag har fått ett litet intresse för att börja en liten samling av whiskey. Men jag är dock väldigt novis i ämnet men planerar att bli påläst och välsmakad. Men eftersom jag gillar samlingar, både för samlandets skull samt att det är både fint att titta och smaka på så skulle jag villja ha tips på vart jag borde starta min samling på skaplig budget/nybörjar nivå.

Skulle vilja börja med några skottska typer och några irländska typer, kanske någon Bourbon. Om vi säger fem olika flaskor uppdelat på de tre olika områdena i en prisklass högst runt 800kr per flaska, vilka fem flaskor skulle ni rekommendera mig? (Behöver inte vara en sk. "Nybörjarsmak" utan detta är mer för fina flaskor att samla och ha i något fint skåp med whiskey.)

Mitt förslag är att du börjar testa dig fram för vilken whisky du gillar, sen utgår du från din smak och samlar på sånt du verkligen gillar och vill dricka upp.
Även om whisky idag ökar i värde så kommer det en vacker dag vända. Så om du tänkt samla som investering så är det ju tråkigt att sitta på en hög odrickbar whisky den dagen dom inte är värda någonting.

Vill du hitta de riktiga samlarflaskorna så måste du nästan vara påläst och med i svängen när dom släpps på bolaget, för dom tar oftast slut på bara några få sekunder.
Men sen kan det visa sig att det finns något anonymt guldkorn som ingen vet om också.. och problemet där är ju att ingen vet om det.

Att rekommendera något i din prisklass lämpat för samlande är ganska svårt. Det mesta som släpps idag som är bra kostar från 800,- och uppåt!

Hade jag varit dig så hade jag hållt utkik efter udda buteljeringar av Springbank och Longrow som släpps lite då och då. Laphroaig Cask Strength släpps också nu snart.
Stängda destillerier är också bra att holla koll på. Men att hitta något under 1000,- är svårt.
Citera
2017-04-18, 18:38
  #5048
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandanaa
Nybörjar samling!

Hej! Jag har en fråga till er mer erfarna whiskey smakare. Jag har fått ett litet intresse för att börja en liten samling av whiskey. Men jag är dock väldigt novis i ämnet men planerar att bli påläst och välsmakad. Men eftersom jag gillar samlingar, både för samlandets skull samt att det är både fint att titta och smaka på så skulle jag villja ha tips på vart jag borde starta min samling på skaplig budget/nybörjar nivå.

Skulle vilja börja med några skottska typer och några irländska typer, kanske någon Bourbon. Om vi säger fem olika flaskor uppdelat på de tre olika områdena i en prisklass högst runt 800kr per flaska, vilka fem flaskor skulle ni rekommendera mig? (Behöver inte vara en sk. "Nybörjarsmak" utan detta är mer för fina flaskor att samla och ha i något fint skåp med whiskey.)

Några tips som jag brukar rekomendera folk:
Glenfarclas 105, kostar ca 750 spänn (tror jag, brukar köpa min i tyskland), min favoritwhisky.
Bunnahabain Moine, hyfsat billig rökig sak från Islay
Bunnahabain, den vanliga också prisvärd och god, inte så rökig för att vara en Islay
Longrow och Springbank (destillerierna ligger på samma område) är också två sorter som är fina men som glöms bort, förtjänar att uppmärksammas.

Irländska sorter brukar vara goda överlag, milda och fina, köp en Clontarf single malt så behöver du ingen annan tror jag, kostar ca 350 spänn, väl värd detta. Clontarf finns även som blended för runt 300 kr, också en väldigt mild och fin prisvärd sak.

Amerikanska är jag dålig på men en udda sort som går att beställa heter Bulleit, lite rökig och udda smak jmf med den vanliga amerikanska sorterna.

Mitt tips utöver sorterna jag nämnt är att kolla beställningssortimentet på bolaget, där kan du säkert hitta lite variationer jmf med deras vanliga utbud.
Citera
2017-04-19, 13:15
  #5049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandanaa
Nybörjar samling!

Hej! Jag har en fråga till er mer erfarna whiskey smakare. Jag har fått ett litet intresse för att börja en liten samling av whiskey. Men jag är dock väldigt novis i ämnet men planerar att bli påläst och välsmakad. Men eftersom jag gillar samlingar, både för samlandets skull samt att det är både fint att titta och smaka på så skulle jag villja ha tips på vart jag borde starta min samling på skaplig budget/nybörjar nivå.

Skulle vilja börja med några skottska typer och några irländska typer, kanske någon Bourbon. Om vi säger fem olika flaskor uppdelat på de tre olika områdena i en prisklass högst runt 800kr per flaska, vilka fem flaskor skulle ni rekommendera mig? (Behöver inte vara en sk. "Nybörjarsmak" utan detta är mer för fina flaskor att samla och ha i något fint skåp med whiskey.)
Angående Bourbon ska du köpa en flaska Blanton's Gold Edition.
539 kronor på systembolaget (nr. 557) och håller skyhög klass.
Intressant förpackning dessutom.
Citera
2017-04-19, 19:02
  #5050
Medlem
På ämnet bourbon finns det en hel del kul att välja mellan.
SB har nu mer Michters Straight Bourbon för endast 640,- flaskan. Nedsänkt frän nästan det dubbla!
Blantons håller relativt hög kvalitet, Four Roses Small Batch är riktigt prisvärt och Hudson Four Grain samt Baby Bourbon som jag alltid brukar plocka på mig nån flaska när jag är i USA!
Citera
2017-04-19, 23:01
  #5051
Medlem
knullklassons avatar
Köpte på mig en Hven Tycho's Star nu senast. Tycker den är helt ok och alldeles lagom rökig, om inte annat så fungerar den ypperligt som en uppskattad bjudwhisky.
Citera
2017-05-05, 11:12
  #5052
Medlem
Hur ska man veta vilka som är "äkta färg" och inte tillsatta kulör?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback