2009-03-06, 16:21
Medlem
mackos avatar
Tjena!

Jag är en pianist som har spelat piano ända sedan jag var liten. Spelar för tillfället Un Sospiro och anser därför själv att jag ligger på en rätt hög nivå (ursäkta ödmjukheten :P).

Nu är det dessvärre så att jag är fruktansvärt dålig på att läsa noter, och jag har gett mig i kast med att lära mig Magic Waltz för att förbättra min notläsning, men har svårt att förstå vad för noter det ska vara i basen. Så det jag undrar är alltså om någon kan hjälpa mig?

Första sidan ser ut så här http://img209.imageshack.us/my.php?image=99508969.jpg

någon som kan förklara för mig varför de första basarna inte skall vara lågt [H gass H], högt [H gass H] och sedan [A Gass]?

Jag vet att jag har helt fel vad gäller basarna, men försök gärna skriva ut hur jag tänker fel och vad det är för basar på första sidan

Tack på förhand!
Citera
2009-03-06, 16:51
Medlem
BF_Swedens avatar
Vet du om att i basen så är tonen C på den plats tonen A är i diskanten? Första treklangen i basen är alltså Eb Bb Eb.
Citera
2009-03-06, 17:52
Medlem
Diskant och basklav läses inte likadant.
Citera
2009-03-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macko
Tjena!

Jag är en pianist som har spelat piano ända sedan jag var liten. Spelar för tillfället Un Sospiro och anser därför själv att jag ligger på en rätt hög nivå (ursäkta ödmjukheten :P).

Nu är det dessvärre så att jag är fruktansvärt dålig på att läsa noter, och jag har gett mig i kast med att lära mig Magic Waltz för att förbättra min notläsning, men har svårt att förstå vad för noter det ska vara i basen. Så det jag undrar är alltså om någon kan hjälpa mig?

Första sidan ser ut så här http://img209.imageshack.us/my.php?image=99508969.jpg

någon som kan förklara för mig varför de första basarna inte skall vara lågt [H gass H], högt [H gass H] och sedan [A Gass]?

Jag vet att jag har helt fel vad gäller basarna, men försök gärna skriva ut hur jag tänker fel och vad det är för basar på första sidan

Tack på förhand!

Lärde du dig un Sospiro på gehör? Annars vore det konstigt om du inte vet tonerna vid detta laget.
Citera
2009-03-07, 01:16
Medlem
mackos avatar
Jag har haft något i stil med dyslexi gällande noter i hela mitt liv, och jag har dessutom alltid haft ett väldigt bra gehör, därför har jag lärt mig det mesta genom gehör och minne. Jag har försökt lära mig noter tidigare, men det har inte gett sig riktigt, det är därför jag ber om er hjälp :/

För övrigt, ÅsaNisse: jag är inte klar med Un Sospiro, men jag lär mig den genom minne och gehör.

Någon som kan ge svar på min fråga gällande vad för basar det är?
Citera
2009-03-07, 01:24
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macko
Jag har haft något i stil med dyslexi gällande noter i hela mitt liv, och jag har dessutom alltid haft ett väldigt bra gehör, därför har jag lärt mig det mesta genom gehör och minne. Jag har försökt lära mig noter tidigare, men det har inte gett sig riktigt, det är därför jag ber om er hjälp :/

För övrigt, ÅsaNisse: jag är inte klar med Un Sospiro, men jag lär mig den genom minne och gehör.

Någon som kan ge svar på min fråga gällande vad för basar det är?
Om du kan läsa diskant-noter, alltså noterna på den översta raden är det bara att transponera om dem. Basnoterna ligger tre halvnoter upp. Så om du ser ett A ( som det skulle visas på en diskant-klav) är det ett C i basklaven. Och som jag skrev i mitt första inlägg så har du den första treklangen utskriven i mitt inlägg. I och med att du har det borde du lista ut resten.
Citera
2009-03-07, 02:48
Medlem
snattacks avatar
Räkna! F-klaven pekar ut var "lilla F" är (dvs, F som ligger nedanför mitten-C på pianot). Det betyder att mellanrummet under är tonen E, linjen under E:et är tonen D, osv...
Citera
2009-03-07, 09:44
Medlem
mackos avatar
Tack för alla svar! Uppskattas mycket. Har ju alltid själv vetat att det var ett problem att inte kunna läsa noter (mer än väldigt simpla sådana) men nu ska jag fan i mig försöka lära mig något så när i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in